آخرین اخبار:
کد خبر:۹۴۸۵۹۵
در گفتگو با دانشجو مطرح شد

حمایت مجلس از اصلاح لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان / فرهنگیان از یکسان‌سازی حقوق خود بر مبنای ۸۰ درصد هیئت علمی کوتاه نیایند

فعال حقوقی فرهنگیان گفت: فرهنگیان از مطالبه به حق خود مبنی بر یکسان‌سازی حقوق خود بر مبنای ۸۰ درصد هیئت علمی مطابق سند تحول درصدی کوتاه نیایند.

عاشوری:حمایت مجلس از اصلاح لایحه رتبه بندی فرهنگیان / فرهنگیان از مطالبه به حق خود مبنی بر یکسان سازی حقوق خود بر مبنای ۸۰ درصد هیئت علمی کوتاه نیایند

توحید عاشوری، فعال حقوقی فرهنگیان و نماینده‌ پنجمین دوره شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرگزاری دانشجو در خصوص مطالبات رتبه بندی فرهنگیان گفت: در تصویب لایحه رتبه بندی فعلی در مجلس شورای اسلامی ۷ مطالبه مهم فعالین فرهنگیان کشور مطرح می شود.

وی در خصوص این مطالبات افزود: از جمله این مطالبات اینکه قانونی تصویب نشود که در آینده به ضرر جامعه فرهنگی و کشور باشد مانند رتبه بندی قدیم که فوق العاده ویژه یکسان را به صورت جیره بندی و به نام رتبه بندی معلمان مصوب کردند. همگان میدانند معنای واقعی رتبه بندی طبق سند تحول بنیادین همان ساز و کاری است که اعضای هیئت علمی دارند یعنی پرداختی معلمان باید معادل ۸۰ درصد هیئت علمی تعریف شود و باید نظام پرداختی معادل ۸۰ درصد هیئت علمی هم تراز برای فرهنگیان تعریف شود.

فعال حقوقی فرهنگیان ادامه داد: دقیقا مانند رتبه و پایه در اعضای هیئت علمی فرهنگیان نیز باید باتوجه به مدرک تحصیلی و صلاحیت‌های لازم در ۴ رتبه‌ی مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار گیرند یعنی فرهنگیان دقیقا همان شان و منزلت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را باید داشته باشند اگر ۵ رتبه مصوب شد باید رتبه ۱ و ۲ از مزایای یکسان برخوردار باشند.

 

وی گفت: بر اساس ساختار اموزش و پرورش که کادر اداری از میان معلمان انتخاب می‌شود و مسئولیتی در هم تنیده با کلاس و آموزش دارد بنابراین نمی‌توان کادر اداری و اجرایی مدارس را از رتبه بندی جدا کرد و رتبه بندی باید شامل تمام نیرو‌های اداری و آموزشی شود. در غیر این صورت مشکلات بزرگ ساختاری به وجود می‌آید چه بسا که در رتبه بندی قدیم به وجود آمد.

فعال حقوقی فرهنگیان ادامه داد: طبق قانون مدیریت خدمات کشوری فرهنگیان باید از بدو خدمت در رتبه مقدماتی یعنی مربی معلم قرار گیرند و برای دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان باید ۲ سال از ۴ سال تحصیل خود که دروس عملی و کارورزی داشتند در سوابق تجربی به حساب آید یعنی دانش آموخته‌های دانشگاه فرهنگیان پس از ۳ سال از بدو خدمت در رتبه استادیار معلم قرار گیرند.

عاشوری خاطرنشان کرد: باید شفاف سازی شود اگر با لایحه رتبه بندی فعلی نظام پرداختی معلمان تغییر میکند باید معادل ۸۰ درصد هیئت علمی تعریف شود اگر بودجه نیست قانون را خوب بنویسند این اصل را بپذیرند حالا هرچقدر بودجه هست مثلا امسال ۶۰ درصد هیئت علمی پرداخت کنند و سال آینده بیشتر تا به مورد نظر برسیم. اما همه بدانند پاسخ "پول نیست" این بار برای جامعه فرهنگی کشور پذیرفته نخواهد بود "پول برای دیگران هست پس برای فرهنگیان هم باید باشد ".


وی افزود: در غیر این صورت اگر نظام پرداختی معلمان تغییر کند حتی از همان حقوق خود ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری هم خارج و باعث می شود پرداختی معلمان حتی زیر حداقل حقوق ب شود که اکنون دریافتی فرهنگیان زیر حداقل حقوق است و همچنین در صورت تغییر نظام پرداختی، فرهنگیان باید از حقوق خود ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری نیز برخوردار باشند.


فعال حقوقی فرهنگیان ادامه داد: البته این پیشنهاد هم داریم که ساعات موظف معلمان ۳۰ ساعت در هفته یا همان تمام وقت بشود، اما در عوض دریافتی ۸۰ درصد هیئت علمی داشته باشند. حسن این امر این است اولا ۲۵ درصد از نیاز به نیرو در آموزش و پرورش جبران خواهد شد و ثانیا زندگی و معیشت معلمان تامین می شود و ثالثا از تعدد نیرو‌ها در سازمان کاسته شده و بر کیفیت آن افزوده خواهد شد.

عاشوری یادآور شد: برای سنجش صلاحیت معلمان و ارتقای رتبه مواردی مانند،الف) خدمت در مناطق محروم ب) فعالیت‌های پژوهشی، چون تالیف کتاب و مقالات و کسب مقام در مسابقات ج) آموزش ضمن خدمت د) مدرک تحصیلی مد نظر قرار گیرد. با توجه به این امر که مدرک تحصیلی خود گویای موارد الف، ب و ج است تقاضا داریم به مدرک تحصیلی توجه ویژه شود. به این صورت که معلم با اخذ مدرک تحصیلی بالاتر به رتبه بالاتر ارتقا یابد.


وی تصریح کرد: حسن این امر این است که اولا معلم انگیزه لازم برای تحصیل و ارتقا خود را دارد و میتواند پله‌های ترقی را در جهت رسیدن به دکتر معلمی طی کند ثانیا موارد الف، ب و ج ممکن است فساد زا باشد، ولی در مورد د درب‌های فساد بسته است. یعنی باید راه ارتقای رتبه برای فرهنگیان باز باشد و بتواند با تلاش و کسب شرایط لازم به رتبه بالاتر بدون در نظر گرفتن سابقه دست یابد.


عاشوری گفت: به عنوان مثال پیشنهاد می کنیم برای استاد معلمی یا دانشیار معلمی مدرک تحصیلی دکتری مد نظر قرار گیرد و به این گونه که مثلا معلمی که مدرک دکتری دارد بتواند بعد از ۱۰ سال از خدمت به رتبه استاد معلمی برسد و همچنین از لزومات رتبه استاد معلمی مدرک دکتری باشد. سایر فرهنگیان با مدارک ارشد و کارشناسی در رتبه‌های مربی و استادیار قرار گیرند. اگر فرهنگی مدرک تحصیلی ارشد داشت بتواند با سابقه ۵ سال در رتبه استادیار قرار گیرد.

وی یادآور شد: باتوجه به قانون دائمی شدن همسان سازی بازنشستگان؛ فرهنگیان بازنشسته نیز باید از افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی بهتره‌مند شوند و نباید مستثنی قائل شد؛ یعنی بازنشسته فرهنگی باید ۹۰ درصد شاغل هم تراز و هم رتبه خود حقوق بگیرد.برای دفاع از رتبه بندی فرهنگیان عزیز معادل ۸۰ درصد هیئت علمی طبق سند تحول بنیادین اینجانب آمادگی خود را اعلام می‌کنم با هر مخالفی و در هر مناظره‌ای شرکت کنم.

فعال حقوقی فرهنگیان اضافه کرد: از تک تک فرهنگیان در سر تا سر ایران تقاضا داریم از مطالبه به حق خود مبنی بر یکسان سازی حقوق خود بر مبنای ۸۰ درصد هیئت علمی مطابق سند تحول درصدی کوتاه نیایند و برای گفتمان سازی و جریان سازی این مطالبه مهم از هیچ کوششی دریغ نکنند.


عاشوری خاطرنشان کرد: از مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح لایحه رتبه بندی، فعالین صنفی و حقوقی فرهنگیان و تمام مسئولینی که از رتبه بندی فرهنگیان بر مبنای سند تحول یعنی معادل ۸۰ درصد هیئت علمی حمایت کردند و می‌کنند سپاسگزاریم و امیدواریم یک بار برای همیشه برای آینده فرزندان خود و سرزمینمان در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار