به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، علیاکبر دامکی علی آباد، دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد و مدیرعامل شرکت دانش بنیان پاک صنعت موتور با اشاره فعالیت این شرکت در حوزه طراحی و ساخت ماشینهای الکتریکی و به طور خاص موتورهای بدون گیربکس (گیرلس) آسانسور، گفت: این شرکت با تولید سالیانه بیش از ۵۰۰ دستگاه موتور به عنوان اولین تولیدکننده موتور گیرلس آسانسور در ایران شناخته شده است.
دامکی با تاکید براینکه شرکت پاک صنعت موتور یک نمونه موفق از ارتباط بین دانشگاه و صنعت است، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۰ در دانشگاه یزد با دانشجویان این دانشگاه شروع به طراحی و ساخت نمونههای مختلفی از موتورهای الکتریکی کردیم و با ارائه آنها در نمایشگاه آسانسور تهران در سال ۱۳۹۶ شروع به کار کردیم و اولین نمونه موتور در صنعت تخصصی آسانسورساخته شد.
دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه یزد با اشاره به اینکه این شرکت پس از نمونه سازی و ساخت قالبهای مورد نیاز، تولید خود را از سال ۱۳۹۸ شروع کرده است، گفت: این شرکت دانش بنیان پس از گذشت سه سال موفق به تولید بیش از ۱۰۰۰ دستگاه موتور شده که در مکانهای مختلفی در کشور نصب شده است و از کیفیت بالایی نیز برخوردار بوده است.
وی به معرفی محصولات این شرکت پرداخت و افزود: محصولات شرکت پاک صنعت موتور ظرفیتهای مختلفی ازجمله ساخت و تولید موتور آسانسورهایی با ظرفیتهای ۶، ۸، ۱۳ و ۱۶ نفره با قابلیت نصب در ساختمانهای اداری، تجاری و مسکونی را داراست.
دامکی با تاکید براینکه تولید موتور گیرلس آسانسور در داخل کشور با توجه به در دسترسی آسان، خدمات پس از فروش و قیمت ارزانتر از نمونه خارجی، کمک شایانی به صنعت ساختمان کشور کرده است، اذعان داشت: بزرگترین مزیت محصولات این شرکت دانش بنیان بومی سازی آن در داخل کشور است که با این وجود دیگر وابسته کشورهای خارجی در این زمینه نخواهیم بود و همچنین از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه یزد، در این شرکت دانش بنیان به طور مستقیم ۲۵ نفر و غیر مستقیم ۵۰ نفر مشغول به کار هستند.
وی با اشاره به مجوز پروانه بهرهبرداری شرکت دانش بنیان پاک صنعت موتور، بیان داشت: با وجود اینکه این شرکت، مجوز تولید سالیانه ۵۰۰۰ هزار دستگاه موتور آسانسور را دارد، اما در حال حاضر تولید آن کمتر از این بوده و علت آن هم واردات محصولات مشابه است.
دامکی علت دیگر سختی رقابت با واردات این موتور را اینگونه شرح داد: واردکنندگان به طور غیررسمی کار میکنند و هزینه تمام شده آنها کمتر از ما بوده و تعرفههای پایین واردات این موتورها علت دیگر آن است.
مدیرعامل شرکت دانشبنیان پاک صنعت موتور با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به نام سال تولید، پشتیبانیها و مانع زاداییها از مسئولان خواست تا با حمایت خود مشکلات سد راه تولیدکنندگان را حل نمایند تا بتوان با افزایش تولید نفرات بیشتری را مشغول به کار کرد.
وی در خاتمه گفت: امید است در آینده با به کارگیری نخبگان دانشگاهی و ظرفیتهای مختلف محصولات متنوعی را در کشور تولید کرده و تمامی نیاز صنعت آسانسور کشور برطرف کنیم.
شایان ذکر است، صنعت آسانسور یک صنعت رو به رشد بوده که در کشورمان برای ساختمانهای ۲ الی ۳ طبقه نیز در نظر گرفته میشود. مهمترین قسمت آسانسور موتور الکتریکی آنست که آن را به حرکت در میآورد. موتورهای گیرلس دارای عملکردی به مراتب بهتر از موتورهای گیربکس دار هستند و علاوه بر داشتن راندمان بالاتر و خرابی کمتر، صدای بسیار کمی نیز داشته و حرکت بسیار نرم و یکنواختی را برای آسانسور به همراه میآورند.