به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرهنگ جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور در گفتگوی تلفنی با برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد بررسی طرح منع تردد شبانه گفت: محدودیت تردد شبانه موجب افزایش بار ترافیکی و تراکم جمعیت در وسائل نقلیه عمومی در ساعات پایانی روز شده و اضطراب و استرس شهروندان را رقم میزند.
وی تصریح کرد: میزان و شدت اجرای طرح محدودیتهای تردد شبانه در کلانشهرها، در طول اجرای این دوره به تناسب شهرهای کوچکتر، کمتر بوده و توجه کمتری به آن شده است و در شهرهای کوچکتر علیرغم نداشتن دوربینهای کنترلی و ثبت تخلف طرح محدودیت دقیقتر اجرایی شده است.
جهانی در پاسخ به این سوال که اجرای طرح محدودیت تردد شبانه چقدر در کاهش کرونا موثر بوده است اظهار کرد: وزارت بهداشت با کمک وزارت کشور میتوانند اثر بخشی این محدودیتها را اعلام کنند.
وی در پاسخ به اینکه اجرای این طرح شبهای تهران را برای جولان قشر مرفه خالی کرده گفت: پلیس راهور با توجه به دادهها با افراد متخلف، افرادی که مزاحمت ایجاد میکنند، افرادی که ترافیک ایجاد میکنند، افرادی که تردد اضافی دارند برخورد و ماشین آنها را توقیف میکند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور در ادامه در پاسخ به چگونگی دریافت مجوز تردد بین شهری گفت: افرادی که اضطرار به سفر دارند میتوانند مدارک خود را در سامانه صدور مجوز تردد فرمانداریها ثبت کنند و فرمانداریها با بررسی درخواست اگر مجوز تردد صادر کنند اطلاعات خودرو فرد در سامانه پلیس ثبت میشود و وسیله نقلیه در آن مدت معین جریمه نخواهد شد.
*** برای حذف محدودیتها زود است
در ادامه این برنامه دکتر عاطفه عابدینی، رئیس کارگروه درمان ستاد ملی کرونا گفت: وقتی نگرانی از شروع پیک ششم داریم برای اتخاذ تصمیماتی در جهت لغو محدودیتها، برداشتن فاصله اجتماعی، بازگشاییها و.. زود است.
وی افزود: با توجه به درصد واکسیناسیون و میزان ایمنی که واکسنها ایجاد میکنند و اینکه هنوز هم رعایت پروتکلها میتواند مانع انتقال ویروس باشد، پس داشتن محدودیتها در چنین شرایطی منطقی است.
*** در هر ساعت ۶ بار تهویه هوا در محیطهای بسته ضروری است
عابدینی با تاکید بر اینکه بیشترین احتمال انتقال ویروس کرونا در محیطهای بسته است و در محیطهای بسته که سیستم تهویه وجود ندارد باید در هر ساعت ۶ بار تهویه هوا صورت گیرد اظهار کرد: برداشته شدن فاصله گذاریهای اجتماعی در حمل و نقل عمومی و مسافرگیری تا ظرفیت ۸۰ درصد موجب انتقال شدید ویروس و افزایش بیماری میشود.
وی در رادیو گفتگو با بیان اینکه اجرای قرنطینه هوشمند از برنامههای در دست اجرای ستاد کرونا برای جایگزینی منع ترددها است گفت: اجرایی شدن این طرح بستگی به رفتار پیک کرونا در برخی از شهرهایی که اکنون شاهد آن هستیم، میباشد و اگر این پیک افزایش یابد و درصد واکسیناسیون افزایش نداشته باشد شاید این روش قرنطینه هوشمند هم مناسب اجرا نباشد.
رئیس کارگروه درمان ستاد ملی کرونا تصریح کرد: اقناع سازی مردم برای انجام واکسیناسیون، آموزش پروتکلها و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی از مواردی است که باید رعایت شود.