به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد علی زلفی گل در پنجاه و پنجمین اجلاس معاونین پژوهش و فناوری دانشگاهها و روسای پژوهشگاههای کشور که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در دوره جدید مسئولیت ما ضمن توجه و بهره مندی از تجریبات ۴ دهه گذشته آموزش عالی کشور باید با پشتوانه این تجربیات، گامهای موثری برای علم و فناوری برداریم و شاخصهای علمی را ارتقا دهیم.
وزیر علوم افزود: ما خوشبختانه منابع انسانی سرشاری داریم و یکی از عوامل موثر برای پیشرفت علم و فناوری، منابع انسانی است که هم علاقهمند باشد و هم ظهور و بروز داشته باشد.
وی با بیان این مطلب که نظام ملی نوآوری در کشور حال تکامل است، اظهار کرد: ما در این دوره در پی این هستیم که این نظام را به بلوغ برسانیم و اکوسیستم فناوری و نوآوری را جامع الاطراف ببینیم. در نظام ملی نوآوری بین پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش ارتباط بسیار منطقی باید به وجود داشته باشد.
زلفی گل تصریح کرد: در طرح جدیدی که در معاونت فناوری دنبال میشود، هر عضو هیات علمی که شرکت دانش بنیان ایجاد کند و به ازای اشتغال هر ۱۰ فارغ التحصیل دانشگاهی در این شرکت، یک پایه تشویقی به او تعلق میگیرد. همچنین اگر عضو هیات علمی بتواند مجلات فارسی زبان را بین المللی کنند، امتیازات بیشتری به او میدهیم.
وزیر علوم اضافه کرد: تولید علم برای ما مرجعیت ایجاد میکند و مصرف علم رفاه ایجاد میکند و ما به دنبال هر دوی اینها هستیم و در مقابل، جامعه در مقابل تغییرات دانش بنیان هم نباید مقاومت کند. در نظام ملی نوآوری، آموزش پژوهش محور و آموزش مهارت محور بسیار حائز اهمیت است و باید به طور جد دنبال شود.
وی در ادامه افزود: از دکتر خیرالدین خواهش کردیم که سند ملی نوآوری را تدوین کند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه نوشتیم که این سند را وزارت علوم تدوین کند.
وزیر علوم ضمن تاکید بر اینکه با دانشمندان و استادان و پژوهشگران رفتار توام با تحکم جواب نمیدهد، گفت: البته تا یک جایی چهارچوب و شاخص باید داشته باشیم، اما اگر میخواهیم از نهایت پتانسیل آنها استفاده کنیم، باید بدانیم که ترغیب و تشویق بیشتر جواب میدهد. معاونان پژوهشی دانشگاهها بدانند که آیین نامه ارتقا، وحی منزل نیست و میتوانید تغییرش دهید. در سیستم علمی نباید حسادت نداشته باشیم؛ کسی که مدیر علمی میشود باید خیلی سخاوتمند باشد.
زلفی گل با اشاره به اینکه رفت و آمد اساتید به خارج از کشور برای گذراندن دورههای پژوهشی را باید تسهیل کنیم، ادامه داد: قوانین و مقررات مرتبط با این موضوع باید تسهیل شوند. خوب نیست که ما از بالا بگوییم دانشگاهها چه کنند تصمیم با خود شماست و دانشگاهها باید به ما بگویند چه کار کنیم.
وی با اشاره به تاکیدات رهبری درباره بحث تربیت دانشمند برای آینده گفت: ما باید در بحث نخبه گزینی و نخبه پروری جدی باشیم که البته بخشی به آموزش و پرورش برمی گردد. باید در رشتههای علوم پایه و علوم انسانی توزیع متوازن صورت گیرد. اینکه به طور مثال دانش آموزی مدال المپیاد ریاضی کسب کرده، اما به دلیل دغدغه اشتغال در رشته دیگری درس میخواند، یک عیب است. وظیفه ما این است که برای مدال آوران و اشتغال آن برنامه ریزی کنیم. به طور مثال میتوان آنها را بورس کرد.
وزیر علوم خطاب به معاونان پژوهشی دانشگاهها گفت: سهم خودتان از بودجههای دانشگاه را بگیرید. از بودجه کل دانشگاه، حداقل باید ۱۵ درصد به پژوهش و ۳ درصد به مباحث فرهنگی اختصاص یابد. همچنین توصیه من این است که بودجه پژوهشی را مستقل کنید؛ یعنی خود معاون تصمیم بگیرد و چک امضا کند. همچنین تشویقی مقالات را حتما جدی بگیرید.