زندگی واقعی بخشی از ریاضیات است و استفاده از این موضوع میتواند یادگیری این علم را آسانتر از گذشته کند.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، از آنجایی که کاربرد علوم مختلف در زندگی روزمره یکی از سوالات پرتکرار و همیشگی محصلان در کلاسهای درس است بر آن شدیم تا بخشی از کاربردهای علوم گوناگون را به تفکیک مطرح کنیم. این قسمت نحوه یاددهی ریاضی به کودکان با اتفاقات روزمره!
عملکرد ضعیف بسیاری از کودکان در ریاضیات باعث شده است تا تحقیقات بسیاری در سراسر دنیا در این باره صورت بگیرد. مطالعات دلایل احتمالی، بینشهای متفاوتی از جمله فرآیندهای فکری کودکان را بررسی کرده است؛ اما موفقیتهای کم همچنان مشکلی در سراسر دنیاست.
عملکرد ضعیف مشکل است زیرا ریاضیات، پایه و اساس توسعه استدلالهای علمی است. تدریس آن در مدارس به کودکان کمک میکند تا یاد بگیرند چگونه درباره خودشان و دنیایی که در آن زندگی میکنند، فکر کنند. نه تنها ریاضیات پایه مهارتهاست، بلکه پایه نگرشهایی است که فرد را در جامعه موثر واقع میسازد.
ریاضیات ابزاری برای حل کردن مشکلات در هر سطحی است، اما هرکسی نمیتواند از ابزارها به راحتی یا موثر استفاده کند. نقطه شروع این است که دانش آموزان باید قوانین، ایدهها و روشهای ریاضیاتی را به خاطر بسپارد.
کشورهای آفریقایی از جمله کشورهایی هستند که بسیاری از کودکان آن با ریاضیات مشکل دارند. ارزیابی ملی سالانه، سال ۲۰۱۲ بیان کرد که ۹۱.۹ درصد دانشآموزان پایه نهم نمراتی پایینتر از ۳۰ درصد داشتهاند. میانگین نمرات در سال ۲۰۱۴ در پایه چهارم و نهم به ترتیب ۳۷ درصد و ۱۱ درصد بوده است.
محققان گزارش دادند که در کنیا ۱۵درصد دانشآموزانی که برای امتحانات ریاضی سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ ثبتنام کرده بودند نمراتی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کسب کردند. یک مطالعه ۱۰ ساله از عملکرد دانشآموزان در ریاضیات دبیرستانی در کنیا بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ نشان داد که میانگین نمرات ملی از ۱۲.۲۳ تا ۱۸.۷۳ درصد است.
محققان همچنین به عملکرد پنج کشور آفریقایی اشاره کرده اند که در سال ۲۰۰۳ در مسابقات بینالمللی ریاضیات و علوم شرکت کرده بودند و در بین هفت کشور آخر شدند. در جدیدترین گزارش TIMSS موجود، تنها دو کشور آفریقایی در پایه چهارم و هشتم پیشرفت داشتهاند.
دلایل عملکرد ضعیف در ریاضیات عوامل بسیاری در این امر شریک هستند. چندین تحقیق بیان میکند که کیفیت ضعیف تکنیکهای آموزش که توسط معلمین به کار گرفته میشود عامل این موضوع است. یکی دیگر از عوامل این است که دروس بر نیاز دانشآموزان و فعالیتهای آنها متمرکز نیست.
طبق تحقیقات میدانی صورت گرفته؛ مشاهده شد عملکردهای ریاضیاتی در دبستانهای نیجریه از سال سوم کاهش مییابد. زیرا در این سطح روشهای آموزشی معلم محور شده و برای اولینبار از زبان خارجه استفاده میکنند. از این مرحله به بعد عملکرد دانشآموزان به طرز چشمگیری سقوط میکند، زیرا محتوای آموزشی، روشهای تدریس و منابع مورد استفاده همگی موضوع درس را برای دانش آموزان ناآشنا میسازد.
اگرچه تغییراتی طی سالها در کشورهای آفریقایی صورت گرفته تا آموزشی دانشآموزمحور داشته باشند، اما به نظر میرسد نتایج دروس ریاضیاتی پیشرفتی نداشته است.
محققان معتقدند که روشهای تدریس تجربه واقعی دانشآموزان، فعالیتها یا موقعیتهایی که دانشآموزان با آنها در زندگی روزمره خود آشنا هستند و آنها را به کلاس میآورند را در نظر نمیگیرد. اگر این فعالیتها بخشی از دروس باشند به دانشآموزان کمک میکند تا ریاضی را با زندگی خود مرتبط کرده و همین فهم موضوعات ریاضی را آسانتر میکند. همچنین تبدیل ریاضی به سرگرمی و فعالیت، تنشها را کاهش میدهد. محققان به رویکری رسیدهاند که ریاضی را در زندگی روزمره وارد میکند.
در این رویکرد، معلمان به دانشآموزان کمک میکنند تا مکانهایی که برای یادگیری ریاضی در زندگی روزمره مورد نیاز است، شناسایی کنند. دانش جدید بر پایه آنچه کودک تجربه میکند، ساخته میشود. فعالیتهای گروهی تشویق میشوند و حتی کودکان میتوانند چیزهایی یاد بگیرند که معلمان برای آنها برنامهریزی نکرده بودند. کودکان بیشتر از حد تعیین شده یاد میگیرند و میتوانند در مهارتهای حل مسئه اعتمادبهنفس داشته باشند. همچنین برای کمک به کودکان دبستانی برای یادآوری اصول ریاضی، فرمولها و روشهای ریاضی خوب است آنها را با موسیقی به کودکان آموزش داد.
میتوان از موسیقی هیپ-هاپ با شعرهایی در مباحث ریاضیاتی استفاده کرد. موفقیت این فعالیتها در بهبود عملکرد ریاضیات هنوز آزمایش نشده است و باید تحقیقاتی را برای ارزیابی آن در آینده انجام داد.