گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- مهران شفاعتی؛ به طور کلی عامل انسانی، خودرو و ایمنی جاده ها، ۳ ضلع مهم ایجاد تصادفات جادهای هستند. این درحالی است که در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۵ هزار و ۳۹۶ نفر از هموطنانمان جان خود را در تصادفات رانندگی از دست دادند. هرچند که یکی از مهمترین عاملهای آن، کیفیت پایین خودروهای داخلی است، اما نباید از بحث مهم ایمنی اندک جادههای کشور نیز غافل شد.
رضا دولتشاهی؛ رئیس پلیس راه خوزستان معتقد است: متاسفانه در دولت قبل ایمنی جاده ها، پروژههای راهسازی و حفظ جان مردم به حاشیه کشیده شد، بطوریکه پروژههایی تعریف شد، ولی پروژههای قدیمی بلاتکلیف مانده اند، در جاده اگر ۹۹ درصد کار انجام شود و یک درصد بماند، یعنی هیچ اقدامی نشده است.
با توجه به مسائل مطرح شده، شهریار افندیزاده؛ معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت جدید برنامهای در جهت افزایش ایمنی جادههای کشور وجود دارد، گفت: در هر دولتی برنامههای بلندمدت و کوتاه مدت وجود دارد. در بحث ایمنی جاده ها، یک برنامه ۵ ساله تحت عنوان ایمنی راهها مصوب کمیسیون ایمنی راهها بوده که تدوین شده است.
وی ادامه داد: در آنجا تلاش شده تا هر سازمان یا ارگانی، متناسب با وظایفی که دارد، برنامههایی را داشته باشد. ایمنی جادهای مربوط به یک سازمان یا ارگان خاص نمیشود. وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول راه هاست و پلیس به عنوان مسئول نظارت بر رانندگی و مقررات بوده. هلال احمر و اورژانس برای زمانی است تا مصدومان را سریعا به بیمارستانها برساند. در کمیسیون ایمنی، ارگانهایی مثل آموزش و پرورش، بیمه و قوه قضاییه نماینده دارند. در این سند سعی شده تا وظایف هرکدام از سازمانها و بودجه مورد نیاز دیده شود.
افندی زاده تصریح کرد: وقتی میگوییم حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راههای اصلی، فرعی و روستایی داریم، نگهداری اینها نیاز به یک بودجه مناسب دارد که قطعا در این سند دیده شده که باید در اختیار وزارت راه قرار بگیرد. تلاش خواهد شد تا براساس این سند در صورت تامین اعتبارات به مسیر ایمن سازی جادهها پیش برویم. اما از یک طرف هم مردم میتوانند نقش عمده را داشته باشند. وقتی کسی از یک مبدایی به یک مقصدی میرود، طول سفر را جزئی از سفر به حساب نمیآورد و میخواهد به سرعت برسد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنان خود اظهار کرد: از زمانی که یک فرد از منزل خارج میشود، جزئی از سفر محسوب میشود. ما مجتمعهای خدماتی و رفاهی زیادی در مسیرها داریم. توصیه شده، هر ۲ ساعت یک بار، چند دقیقهای آرامش به راننده داده شود. بسیاری از تصادفاتی که پلیس گزارش میدهد، برخورد رخ به رخ است و یا سبقت در جایی است که نباید سبقت گرفته شود. پس مردم میتوانند نقش بسیار مهمی را داشته باشند و با توجه به اینکه امروزه سفرها کوتاه شده است و این عجله کردنها باعث میشود تا بحث عامل انسانی نقش کلیدی داشته باشد. تمام سازمانها و ارگانها تلاش خواهند کرد تا کمترین تلفات را داشته باشیم.