به گزارش خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، طرح قطار سریع السیر تهران، قم، اصفهان که از سال ۸۹ کلنگ آن به زمین نشسته و حتی روحانی در سال ۹۳ بار دیگر کلنگ آغاز پروژه را به زمین زد، هنوز بلاتکلیف مانده است. طول این خط آهن ۴۰۹ کیلومتر پیش بینی شده و قطار روی این خط میتواند تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، حرکت کند. زمان رسیدن مسافران از تهران به اصفهان با این قطار سریع السیر به کمتر از سه ساعت میرسد و پیش بینی شده بود که در سال ۱۶ میلیون مسافر جابه جا کند. قبلا هم اخباری برای احداث قطار سریع السیر در مسیر مشهد به تهران و بالعکس منتشر شده بود که آن پروژه هم ناکام ماند.
مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره لزوم اجرای این طرح میگوید: این مسیر سریع السیر ریلی، یکی از طرحهای مهم توسعهای اصفهان به شمار میرود که هم از نظر گردشگری و هم اتصال بازار دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی اصفهان به بازار تهران و رونق اقتصاد دانش بنیان اهمیت بسیار دارد و میتواند برای توسعه و رونق فعالیتها و کسب و کارهای اصفهانیها موثر باشد.
طغیانی با اشاره به اینکه از زمان آغاز این طرح حدود ۱۱ سال میگذرد، میگوید: اهمیت اجرای این طرح از این جهت که فناوری قطارهای سریع السیر را به کشور وارد میکند، قابل توجه است که به نوعی میتواند ستون قطارهای سریع السیر در کشورمان باشد و بعدا همین مسیر به شیراز و بوشهر توسعه پیدا کند و هم مسیرهایی را از تهران به مشهد و تبریز احداث شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ورود تکنولوژی قطار سریع السیر به کشور، بیان میکند: در خلال سالهای گذشته، مهمترین مشکل برای اجرای این پروژه، مشکلات اداری بوده است.
به گفته او طرح قطار سریع السیر تهران، قم، اصفهان با تأمین مالی چین و به شکل فاینانس برنامه ریزی شده بود و مجری طرح هم شرکت راه آهن دولتی چین بوده است. طغیانی میگوید که این شرکت در ۱۱ سال گذشته بیش از ۲۲ هزار کیلومتر در چین، خطوط قطار سریع السیر احداث کرده است.
او ادامه میدهد: این پروژه در سالهای گذشته به دلیل مشکلات اداری، بین دستگاههای مختلف دست به دست شده و با سهل انگاری مسئولان مرتبط با آن مواجه شده است. امیدواریم با کمک دولت سیزدهم بتوانیم بخش اعظمی از این پروژه را به بهره برداری برسانیم تا شروعی برای گسترش خطوط سریع السیر قطار در کشور باشد.
طغیانی تأکید میکند: موانع بر سرراه اجرای این پروژه کم نیست و امیدواریم با کمک خداوند و همراهی مردم، این موانع برطرف بشود و این پروژه مهم توسعهای به بهره برداری برسد.