به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سردار محمدرضا نقدی به مناسبت برگزاری «کنگره شهدای طلاب» اظهار کرد: وجه تمایز روحانیت پیرو اهلبیت با روحانیون دیگر ادیان، در ایثار و جهاد است. از شهید سلیمانی شنیدیم که میگفتند فرماندهان ما در دفاع مقدس در قرارگاه نمینشستند و به سربازان دستور پیشروی نمیدادند، بلکه خودشان در نبرد حاضر بودند و به رزمندگان میگفتند که آنان را همراهی کنند. این ویژگی فقط مربوط به فرماندهان عملیاتی ما نیست، بلکه راهبران اعتقادی و سیاسی جامعه یعنی همان روحانیون که لایهای دورتر از فرماندهان نظامی محسوب میشوند نیز به همین شکل عمل میکردند. در دوره دفاع مقدس و دوره انقلاب، بالاترین ضریب شهدا به نسبت جامعه قشر خود، روحانیون هستند و ۴ هزار شهید دادهاند. درست است که اقشار دیگری مانند دانشآموزان ۳۶ هزار شهید دادهاند یا دانشجویان که ۵ هزار شهید دادهاند، اما جامعه آنها نیز جامعه بزرگتری بوده است، اما از جامعه روحانیون که کمتر از ۱۰۰ هزار نفر بوده چنین آماری به جامانده است.
وی ادامه داد: این جهاد هم محدود به جوانان روحانی یا همان طلاب نمیشود، بلکه از مشایخ روحانیت هم از آیتالله دستغیب تا مدنی و اشرفیاصفهانی و شهید بهشتی و دیگر بزرگان شهدایی به یادگار مانده است. این خودش سند و حجتی بر درستی راه است و خود افرادی که دیگران را به این راه فراخواندهاند به مسیر و راه اعتقاد دارند. اینها حجت را بر جامعه تمام کردند. اگر اینها فقط در حوزه مینشستند و فتوا میدادند و مردم را امر و نهی میکردند و آنان را به فداکاری دعوت میکردند، اما خود در این میدانها حاضر نمیشدند، آن باور هم در مردم به وجود نمیآمد که بیایند و برای انقلاب ایستادگی کنند.
معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران گفت: از پیش از انقلاب هم روحانیون در این عرصهها فعال بودند و آیتالله سعیدی و آیتالله غفاری زیر شکنجهها جان دادند و مقاومتهای بینظیری از خود نشان دادند. در عرصه مقابله با جریان نفاق و دفاع از انقلاب و حفظ آن و مواجهه با گروهکهای تجزیهطلب شاهد حضور روحانیون بودهایم. ما باید از عظمت روحانیون شهید یاد کنیم و این کنگرهای که برگزار شده است نیازی ضروری بود تا از این روحانیون تقدیر شود. ما باید این روحانیون شهید را شناسایی و به جامعه معرفی کنیم. ما برای کارهای فرهنگی ستادهای بزرگی میزنیم و افراد زیادی را بهکار میگیریم و امکانات بسیاری را استفاده میکنیم، اما به رخ کشیدن عظمت کاری که آن روحانیون شهید در جبهه انجام دادند در هیچ جلوه دیگری قابل تکرار نیست، مگر در همان عرصه خودش.
نقدی با بیان اینکه وصایا و بیانات شهدای روحانی را باید به نسل امروز نیز منتقل کنیم، اظهار کرد: ما بسیار بیشتر از امروز باید تلاش کنیم تا عظمت روح این عارفان و مردان بزرگ خدا را که صف اول جهاد بودند و ما مدیون آنان هستیم را به نسل امروز برسانیم. اگر امروز میبینیم مردمی داریم که در دنیا بینظیرند و در تاریخ هم این مردم بینظیر بودهاند و چهلوچندسال در سختترین شرایط توطئهچینی و برنامهریزی رنگارنگ دشمن ایستادگی کردند و جان دادند، جوان دادند، آبرو دادند و سختی کشیدند، اما بر عهد خود استوار ماندند، این یک اتفاق بینظیر تاریخی است که چنین انقلابی با همراهی چنین مردمی مواجه بوده است. شخصیت این جامعه امروز ما که چنین مستحکم و استوار در برابر توطئههای امریکا ایستاده در دامن این روحانیت پرورش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه حس رزمندگان در جبههها نسبت به روحانیت، حس متفاوتی بود، گفت: آن عالمانی که عامل به تفکرات خود بودند، وقتی به جبهه و خط میآمدند برای رزمندگان شخصیت متفاوتی داشتند. گویی که با خود امام راحل ارتباط برقرار میکردند و اعتماد آنان به این روحانیت بسیار زیاد بود و این نیز به عامل بودن آنان به علم خود بازمیگشت. این روحانیون اگر به مردم میگفتند که سختی بکشید خودشان هم سختی میکشیدند یا اگر به مردم میگفتند برای دین خدا خطر کنید خودشان هم در معرض خطر قرار میگرفتند. مقام معظم رهبری نیز خودشان در ماههای اول جنگ که امام راحل برایشان محدودیتی برای حضور در جبهه نگذاشته بودند، در خط مقدم، میان رزمندگان و در شبیخونها بودند و در میدانها حاضر میشدند. کدام شخصیت با آن جایگاه و با نزدیکی ارتباط به رهبری یک انقلاب به این سادگی خود را در معرض خطر قرار میدهد؟ اینها درسهای بزرگی است.
معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران یادآور شد: روحانیت اصیل و ناب ما با کسانی که شعار میدادند و فقط حرف میزدند و بعداً دچار انحرافاتی شدند، یکی از وجوه تمایزشان همین بود؛ آیتالله بهاءالدینی و آیتالله مشکینی و امثال آنان در خط مقدم بودند و شب عملیات در منطقه حضور داشتند. آنهم با سنوسال بالا که اقتضا نمیکرد و شامل حالشان نمیشد که به جبهه بیایند. آیتالله صدوقی در منطقه حضور داشتند و سهبار در معرض شهادت قرار گرفتند. یکبار در مسیر بانه بودند که چند دقیقه بعد از عبور ایشان، کمین زدند و اگر چند دقیقه زودتر کمین زده بودند، ایشان هم به شهادت میرسید. یکبار دیگر هم در بوکان، پشت آن اتاقی که برای استقرار ایشان در نظر گرفته شده بود، نارنجک پرتاب شد که خدا نخواست اتفاقی رخ دهد. بار آخر هم در مسیر ایلام بودند که بالگرد حامل ایشان همزمان با هواپیماهای جنگی عراق که برای بمباران منطقه آمده بودند، مواجه شد.
نقدی ادامه داد: روحانیونی که همراه امام بودند با سن بالای خودشان وسط معرکه جنگ بودند و حتی خود امام هم وقتی به ایشان گفته شد که جماران از سوی صدام برای بمباران تهدید شده است و به همین دلیل لازم است پناهگاهی برایشان در نظر گرفته شود، نپذیرفتند. شاید اگر کمی جوانتر بودند خودشان هم به جبهه میآمدند. این ویژگی برای کسانی است که همراه و معتقد به خط و مسیر خود بودند و در خطرها حاضر میشدند.
وی با اشاره به جایگاه روحانیون اهل سنت در دفاع از انقلاب، تاکید کرد: ما روحانیون اهل سنت محب اهلبیت هم کم نداشتیم که در جبههها حاضر شدند و به شهادت رسیدند. فداکاریهای ماموستاهای ما در کردستان و مولویهایمان در سیستان و بلوچستان از یادرفتنی نیست. اینها مردان مبارزه بودند. ماموستا احمدی از جمله این افراد بودند که کومولهها وقتی حمله کردند ایشان را با قرآنهایش سوزاندند. ماموستا شیخالاسلام که نماینده مردم سنندج در خبرگان بودند که ایستادگی ایشان باعث ترور وی از سوی ضدانقلاب شد. ما دهها ماموستای شهید در کردستان داریم که هرکدام از آنان هدف اصلی دشمنان برای از میان برداشتن بودند نه اینکه در بمبارانها یا حوادثی شبیه به آن به شهادت رسیده باشند.
معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران با اشاره به اینکه ما روحانیون برجستهای در اهل سنت داریم که پرچمدار وحدت بودند، یادآور شد: خلوص و محبت آنان به امام و انقلاب و همراهیشان با رزمندگان بر کسی پوشیده نیست و ممزوجشدن خونهای پاک روحانیون شیعه و اهل تسنن از نمادهای وحدت در انقلابی است که از همه مذاهب اسلامی ما در آن شهید داریم. خود همین شهدایی که در یک مسیر و برای یک نظام جان خود را فدا کردهاند، نمادی از وحدت است.