به گزارش خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، نشست خبری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد.
محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: دانشگاهها باید در مقطع کارشناسی برنامههای آموزشی، محتوایی و مفاهیم محور داشته باشند، البته در حوزهی مهارتمحوری نیز باید بستهی آموزشی در مقطع کارشناسی تدوین شود.
زلفیگل در ارتباط با کارآفرینی نیز افزود: تعداد دانشجویانی که در حوزهی کارآفرینی فعالیت میکنند، باید فزایش یابد، مهارت محور کردن آنها بسیار مهم است و در حوزهی کارآفرینی و تبدیل ایده به محصول نیاز به شتاب دهندهها داریم.
وی افزود: برای افراد صاحب ایده برای تبدیل ایدهی خود به محصول در نظام ملی نوآوری، واحدهایی در نظر گرفته شده و افراد بدانند برای کارآفرینی چه مسیری را باید طی کنند.
زلفیگل خاطرنشان کرد: برای نیل به اهداف کار آفرینی در کشور باید سند نظام نوآور داشته باشیم؛ اخیراً نظام نوآوری به این نتیجه رسیده است که برای کارآفرینی نیاز به شتاب دهنده دارد و ما دنبال وصل حلقههایی از جمله مراکز رشد و نوآوری، شتاب دهندهها، هستههای رشد و مراکز دانش بنیان به یکدیگر هستیم.
وی یادآور شد: نظام ایدهها و نیازها را تحت عنوان «نان» طراحی و رونمایی کردهایم و به منظور افزایش بهرهوری و ارتقاء کیفیت دانش، دروههای سه ماههای را برای اساتید در زمینهی فلسفه تعلیم و تربیت، تعامل با دانشجو، روش اندازه گیری آموختههای دانشجو، منش و رفتار استادی و پاسخگو بودن استاد را برای اساتید برگزار میکنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص همسان سازی حقوق اساتید وزارت علوم و بهداشت نیز اظهار کرد: ما در بحث همسان سازی حقوق اساتید وزارت بهداشت و وزارت علوم طبق مصوبهی مجلس شورای اسلامی عمل میکنیم و البته با توجه به پیگیری موضوع از سوی رئیس جمهوری و معاون اول، امیدوار به حصول نتیجه هستیم.
وی افزود: قانون جهش تولید نیز ظرفیتی را ایجاد کرده است و در اجلاس روسای دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری که در مشهد مقدس برگزار میشود، این قانون را بررسی میکنیم و ظرفیتهای آن ارائه میشود در این قانون، صنایع هزینهی مالیات خود را در دانشگاهها صرف کنند و در مقابل از پرداخت مالیات معاف میشوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکل اول و اساسی کشور ما بیکاری است و باید مطابق تخصص دانشجویان شغل آفرینی کنیم؛ چرا که افراد برای امرار معاش و یافتن شغل درخور تخصص خود اقدام به مهاجرت میکنند.
وی در پایان با اشاره به جایگاه علوم انسانی در مقابله با کاهش آسیبهای اجتماعی و ارائهی راه حل برای اداره بهتر جامعه تاکید کرد: نخبهترین دانش آموزان را در دنیا به سمت علوم انسانی سوق میدهند چراکه قرار است آینده و سرنوشت ادارهی جامعهی خود را به این نسل بسپارند، در کشور ما نیز ضرورری است در دورهی دبیرستان گرایش و هدایت دانش آموزان به سمت رشتههای علوم انسانی سوق داده شود.
این نشست با حضور دکتر زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر نصراله زاده، رییس دانشگاه تبریز، دکتر ندا شفیعی، مدیر روابط عمومی وزارت علوم و جواد حقیقیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه تبریز و اصحاب رسانه برگزار شد.