به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، در اجلاس سراسری معاونان آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی عالی کشور در مشهد اظهار کرد: اگر صاحب علوم انسانی نباشیم که خودمان آن را مدون کردهایم به اهداف انقلاب نمیرسیم و مراد ما از تحول در علوم انسانی انکار دستاوردهای مثبت غرب در علوم انسانی نیست حرف ما این است که آنچه میپذیریم یا نمیپذیریم با استدلال و منطق باشد.
حدادعادل افزود: در شورای تحول و ارتقا علوم انسانی ۱۶ رشته تحصیلی را در اولویت قرار دادهایم که از جمله آنها اقتصاد، روانشناسی، جامعهشناسی، حقوق، هنر و معماری است.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بیان کرد: رشتههای تحصیلی کلام، فلسفه، تاریخ، ارتباطات، علوم تربیتی، مطالعات زنان، زبانهای خارجی و مشاوره و راهنمایی از دیگر رشتههای اولویت دار هستند که کار تحول در هر رشته به دست استادان همان رشته سپرده شده و برای هرکدام کارگروه تشکیل داده شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاهی که با شورای تحول در این ۱۶ کارگروه همکاری میکنند حدود ۳۰۰ نفر است که تعدادی از آنها از حوزه علمیه هستند.
حدادعادل گفت: ۱۳ سال است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهار حوزه و موضوع محتوای دروس، استادان، دانشجویان و پایان نامهها و مجلات پژوهشی کار میکنیم و طی این مدت حدود ۹۰ درصد کار ما در حوزه برنامهها و کتب درسی بوده است.
وی افزود: برای تغییر در محتوای کتابهای درسی چهار موضوع اسلامیسازی، بومیسازی، کارآمدی و روز آمدی را در نظر داشتهایم. اسلامیسازی از هر رشته به رشته دیگر فرق دارد و به عنوان مثال اسلامیسازی رشته زبانهای خارجی با جامعهشناسی متفاوت است.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اظهار کرد: تاکنون طی این ۱۳ سال ۱۱۵ برنامه درسی جدید تصویب و برای تدوین دروس، چندین ماه و سال کار کارشناسی توسط نخبگان آن رشته انجام شده است و هم اینک ۴۰۰ کتاب درسی جدید در حال تألیف است و ۶۰ کتاب درسی هم چاپ شده است.
وی گفت: این یک کار بزرگ و تمدن ساز است و با یک شورا به پیش نمیرود و نیازمند ایجاد یک پژوهشگاه مطالعات تحول علوم انسانی است.
حدادعادل با اشاره به ضرورت تحول در نظام آموزشی کشور علی الخصوص در رشتههای علوم انسانی تاکید کرد: اگر میخواهیم به تمدن نوین اسلامی برسیم، باید بدانیم که فرهنگ نرم افزار رسیدن به تمدن اسلامی است. فرهنگ در فضای رشتههای علوم انسانی دانشگاهها شکل میگیرد از این رو ما نمیتوانیم اقتباس کننده بی، چون و چرای غرب باشیم و در عین حال مدعی رسیدن به تمدن نوین اسلامی!
رییس فرهنگستان ادب فارسی ادامه داد: مقصود از تحول علوم انسانی انکار دستاوردهای مثبت غرب نیست، بلکه به این معنا است که اگر موضوعی را میپذیریم با دلیل بپذیریم و چنانچه موضوعی را رد میکنیم با دلیل و نقد رد کنیم.
حداد عادل در پایان سخنان خود با اشاره به مشکلات پیش روی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بیان کرد: متاسفانه کار ما کند پیش میرود به دنبال این هستیم که به کار سرعت داده شود، اما هنوز راه حلی پیدا نکردیم، هنوز نتوانستیم برونسپاری کنیم به نحوی که مطمئن باشیم مقصود نهایی ما به نتیجه میرسد. تشخیص بنده این است که ما برای این کار تمدنساز به یک پژوهشگاه علوم انسانی نیاز داریم.