به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، سعیدرضا عاملی رنانی، در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاههای کشور که با حضور وزیر علوم در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد به بیان نقش فناوریهای نو و شرایط فعالیت دانشگاههای جامعنگر پرداخت.
عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران در سخنرانی علمی خود با عنوان" الگوواره فناوریهای نو، نوآوریهای تمدنساز و ظهور نسل جدید دانشگاههای جامعنگر" انتظارات امروز از دانشگاه را از نگاه خود تحلیل کرد.
عاملی با بیان اینکه ما باید در اقدام اول خود محیط عمل دانشگاه را در فضای رقابتی جهان تعیین کنیم گفت: امروز محیط ما، محیطی محلی_جهانی و ملی و فراملی است و اقدامات و برنامههای ما در یک بستر رقابتی است بنابراین در این خصوص که در محیط امروز به چه افقی باید توجه داشته باشیم، مهم است.
وی در تببین نگاه خود ابتدا به موضوع نوآوری پرداخت و گفت: نوآوری عبارت از کشف حقایق ناشناخته هستی برای حل مسئله و ایجاد روند های جدید پیشرفته است.
استاد گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران در خصوص مبحث فناوریهای نو اظهار داشت: فناوریهای نو بر مبنای تغییر در ماهیت فناوری به وجود آمده است و در واقع تغییر الگو وارهای در فناوری بوجود آمده به نحوی که ما یک انتقالی از فناوری شیئی به فناوری رقومی پیدا کرده ایم.
وی پس از بیان ابعاد تغییرات صورت گرفته در فناوری، ظهور فناوری دیجیتال و تاثیرات آن به مبحث نوآوری در دانشگاه پرداخت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاهها به لحاظ نوآوری در دو سطح ساختاری و آموزشی قابل تحلیل هستند؛ در حوزه ساختاری، از نوآوری در نحوه سازمان دهی و اداره سیستم صحبت میشود و واقعا بسیار مهم است. چرا که خیلی از اوقات سیستم های ما پوسیده میشود و عقب میافتد. هیج نوع کارآمدی بهینهای پیدا نمیکند و با همان سیستم قدیمی که حالا روی آنها فناوریهای نو را سوار کردیم میخواهیم ادامه دهیم.
وی تاکید کرد: نوآوری در فرهنگ سازمانی بسیار مهم است. سازمانی که منسجم است، مسئولیت اجتماعی دارد و ارتباطات توانمند دارد از یک فرهنگ سازمانی بهینه برخوردار است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: باید در حوزه جذب عضو هیئت علمی، روشهای تدریس مطلوب و نظام ایجاد انگیزه در اعضای هیئت علمی فعالیت کنیم که برنامههای وزیر علوم در حوزه اصلاح آییننامه ارتقا در این حوزه قابل ارزیابی است.
وی اظهار داشت: حتما باید در حوزه اصلاح شیوه های آموزش، استفده از تکنیک و روشهای نوین آموزش و ارزیابی اساتید در بحث آموزش اقداماتی انجام شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مفهوم دانشگاه نسل چهارم گفت: دانشگاه نسل چهارم با مفهمومی که ما بر مبنای گام دوم میخواهیم دنبال کنیم، باز طراحی دانشگاه به سوی جامعیت تمدنگرا است.
وی با تاکید بر اینکه باید معنای خود را از مفهوم تمدن مشخص کنیم گفت: در خصوص عناصر سازنده تمدن می توان عدالت اجتماعی، رفع تبعیض، تامین نیازهای اساسی جامعه، فراگیری نظام اخلاق اجتماعی و توجه به دیگری اشاره کرد. چرا که نادیده گرفتن دیگران یکی از عناصر ضد تمدنی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تمدنگرا دانشگاه متفاوتی است. حل مسئله مبتنی بر هدف محتوایی است و معنا ایجاد می کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در نگرش نسل چهارمی، دانشگاه باید به یک فضای نوآورانه، باز و پویا تبدیل شود. ما در جامعه بسیار سرمایه انسانی داریم که اگر سرمایه دانشگاه محسوب بشود یک دانشگاه متفاوتی خواهد بود.
وی تاکید کرد: دانشگاه تا در محل قدرتمند نباشد در جهان قدرتمند نخواهد بود. گاهی دیدگاههای جهانی شدن باعث میشود توجه به محل کاهش یابد. نفس دانشگاه ایجاد ارزش صرف نیست، بلکه علاوه بر آن، دانشگاه از امکان ایجاد ارزش توسط شبکه محلی باید برخورد باشد.
عاملی با بیان مفهوم دانشگاه سکومدار که در رقابت با مفهوم دانشگاه برتر ایجاد شده است گفت: در دانشگاه سکومدار باید به سه تبدیل که در پدیده ها اتفاق افتاده است توجه کنیم، تبدیل پدیده شیئی به رقومی که آثار و ظرفیتهای پدیدهای دیجیتال به مراتب از شیئ در مفهوم سنتی آن بیشتر است.
وی افزود: تبدیل دوم تبدیل در ماهیت زمان است. ماهیت زمان تغییر کرده است. ذهنی که به فضای فیزیک عادت کرده نمیتواند تغییر در ماهیت زمان در محیط دوم را درک کند. در محیط اول، زمان خطی است. زمان موضوع حرکت و سرعت است. اما در محیط مجازی موضوع، ابدیت محدود زمان است. چون در محیط دوم فاصله حذف میشود.
عاملی ادامه داد: تغییر در مفهوم زمان انتظارات متفاوتی از دسترسی را بوجود آورده است و مورد تمایل دانشجویان است که آن را در اقبال به آموزشهای درسی به شیوه مجازی می بینیم.
وی در پایان تاکید کرد: فعالیت در فضای مجازی ارزشهای خاصی دارد؛ کار مجازی یعنی یک تلاش به منزله متمایل به بی نهایت. تولید و توزیع و مصرف، به همین دلیل کار مجازی ثروت آفرین است.