به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر، بر اساس گزارشی از این پژوهشگران در ۲۲ حوزه موضوعی علوم در یک بازه زمانی ۱۰ ساله در پایگاه شاخصهای اساسی علم (ESI) متعلق به شرکت کلاریویت آنالیتیکس (WoS) اعلام میشود.
بر همین اساس، پژوهشگران در هر رشته بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کردهاند مرتبسازی و سپس پژوهشگران یک درصد برتر بر اساس حدود آستانه استنادی ESI به عنوان نخبگان علمی در نظر گرفته میشوند.
معیار ارزیابی در اعلام نتایج نظام رتبهبندی، شاخصهای بنیادین علم، بررسی عملکرد هر پژوهشگر در بازه زمانی ۱۰ ساله بر اساس پایگاه (WoS) و بر پایه شاخصهای علمسنجی نظیر نسبت تعداد کل استنادهای دریافتی به تعداد کل مقالات استناد کننده، تعداد متوسط خوداستنادی به ازای هر مقاله، متوسط، درصد خوداستنادی و نسبت تعداد کل استنادهای دریافتی (بدون در نظر گرفتن خوداستنادی) به تعداد مقالات استناد کننده (بدون در نظر گرفتن خوداستنادی یک نویسنده) میباشد.
لازم به ذکر است که با خروج مقالات و تمام ارجاعات مربوط به آنها که در دو ماه از ده سال و دو ماه گذشته منتشر شدهاند، از فهرست مورد بررسی، این اطلاعات هر دو ماه یکبار بروزرسانی میشود، تا موجب رقابت برای انجام کارهای کیفی و پر ارجاع در دنیا شود؛ لذا ممکن است با گذشت زمان و با حذف مقالات گذشته دانشمندان، به دلیل کاهش استنادات و ارجاعات، نام ایشان از فهرست بروزرسانی شده خارج شود؛ لذا یک فضای رقابتی جدی ایجاد میشود و افرادی که مقالات جدید ایشان، کمتر مورد ارجاع قرار میگیرد (به دلیل عدم انجام کار کیفی، بازنشستگی یا فوت)، به مرور از فهرست دانشمندان یک درصد خارج میشوند و تنها افراد بسیار فعالی که مکررا پژوهشهای با کیفیت با قابلیت دریافت ارجاعات بینالمللی انجام میدهند، همچنان در فهرست باقی میمانند.
امروزه یک برنامهریزی کلان و سرمایهگذاری جدی در کشورهای پیشرفته برای جذب نخبگان علمی از سرتاسر دنیا وجود دارد و همین امر موجب مهاجرت نخبگان علمی از دانشگاههای کوچک به دانشگاههای بزرگتر و مطرحتر و همچنین مهاجرت نخبگان به کشورهای توسعه یافته شده است. معیار انتخاب پژوهشگران برتر، تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات آنها است. چرا که بر اساس گزارشها، نخبگان یک درصد برتر دنیا با تولید چهارده درصد از کل علم دنیا، نزدیک به یک چهارم (بیست و چهار درصد) کل استنادهای دنیا را نیز دریافت میکنند؛ لذا موسسات برتر جهان از جذب نخبگان به عنوان ابزار مدیریتی برای ایجاد تغییرات استراتژیک و دانشگاهی در راستای ارتقا شاخصهای ملی و بینالمللی استفاده میکنند. در واقع بهبود جایگاه یک موسسه موجب بالا رفتن انگیزه سازمان جهت بهبود موقعیت و یا حفظ وضعیت موجود میشود. این امر با برندسازی مثبتی که از رتبهبندیها نمایان میشود، مرتبط است، و برای مؤسسات دارای رتبه برتر، انگیزه دیگران را برای مشارکت، حمایت و یا عضویت در سازمان بهبود میبخشد.
داشتن رتبه، شانس قرار گرفتن در فهرست انتخاب دانشجویان نخبه، به ویژه دانشجویان بینالمللی را افزایش میدهد.
امروزه دولتها در کشورهای مختلف جهان به دنبال ایجاد مراکز علمی هستند که بتوانند در سطح بینالمللی رقابت کنند و این مراکز از مولفههای قدرت علمی یک کشور به حساب میآیند. جایگاه شاخص یک دانشگاه در رتبهبندیها میتواند شانس بیشتری برای آن دانشگاه جهت جذب بهترین اساتید، دانشجویان و همینطور صنعت را فراهم آورد. در واقع باید به اهمیت این موضوع اشاره شود مرجعیت علمی اولین بند از سیاستهای کلان علم و فناوری کشور محسوب میشود که مورد رجوع قرار گرفتن یا همان استناد به تولید علم و مقالات موسسه از محورهای مهم مرجعیت علمی است. این استنادات به نوعی نشاندهنده اثرگذاری تولید علم موسسه است که توسط سایر پژوهشگران مورد ارجاع قرار میگیرد.