به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سیدمیعاد صالحی با اشاره به تاخیر چند ماهه برخی از شرکتهای حمل و نقل ریلی در پرداخت مطالبات راهآهن در وقت مقرر، اظهار کرد: از همین مطالبات است که حقوق و هزینههای مختلف فنی، زیربنایی، ناوگان و حقوق و دستمزد پرسنل و ... راه آهن تامین میشود و چنانچه مبلغی هم باقی بماند، جزو بیتالمال خواهد بود.
وی تصریح کرد: وصول مطالبات راهآهن از شرکتهای حمل و نقل ریلی باید یکپارچه سازی شده و بهگونهای اقدام شود که تمامی شرکتها در زمان مهلت تعیین شده، مطالبات خود را پرداخت کنند.
وی با تاکید بر نیاز ضروری راهآهن جهت تحول در ساختار سنتی ۱۰۰ ساله خود، تصریح کرد: ما میتوانیم مدل گذشته را تکرار کنیم و امور راه آهن را با روزمرگی بگذرانیم یا اینکه تلاش کنیم تا با استفاده از تمامی ظرفیت، شرایط راه آهن را به یک شرایط مطلوب تغییر دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از معاون تا مدیران و کارشناسان و تمامی کارکنان خدوم راهآهن انتظار داریم در این دوره، هر فردی نسبت به گذشتهاش، جهش و اثر بخشی داشته باشد.
صالحی با تاکید بر ضرورت تقویت بخشهای کلیدی راهآهن، افزود: بایستی روال انفعال در راه آهن تغییر کند و جایش را به بازاریابی فعال دهد. لازم است تا اطلس بار ریلی در راه آهن به صورت جامع تدوین شود و دیگر منتظر نماند تا صاحب بار به راه آهن مراجعه کند، بلکه شرکت راه آهن در شناسایی تمام موقعیتهایی که امکان اتصال ریل به چشمههای بار وجود دارد پیش قدم بوده و این موارد را به پیمانکاران زیرساخت و صاحبان بار پیشنهاد دهد.
وی اضافه کرد: شرکت راهآهن، محلی کاملا تخصصی است و برای جبران عقب ماندگیها در راه آهن که سالها، عمدا یا سهوا، به استضعاف کشیده شده است، همگی باید در خدمت راه آهن بوده و برای پیشرفت و سربلندی آن تلاش کنیم.
گفتنی است در حالی شرکتهای حملونقل ریلی از پرداخت بهموقع مطالبات راه آهن خودداری میکنند که دبیر انجمن شرکتهای حملونقل ریلی ۲ روز قبل در نامهای به معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی خواستار اعلام منظم و شفاف آمارهای بخشهای مختلف حملونقل برای آگاهی سرمایه گذاران و بخش خصوصی از وضعیت اقتصادی این بخش شده بود!