کد خبر:۱۰۲۸۳۱۰
رئیس مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری:

همه نظام‌های تعلیم و تربیت کشور تحت حکمرانی آموزش و پرورش قرار گیرند

خیاطیان در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش تاکید کرد: همه نظام‌های تعلیم و تربیت کشور باید تحت حکمرانی آموزش و پرورش قرار گیرند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه جایگاه تعلیم و تربیت و نقش والای معلمان در جامعه، بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: نگاه به آموزش و پرورش باید سرمایه‌ای باشد، لذا مدیران آموزش و پرورش که در مرکز میدان نظام تعلیم و تربیت فعال هستند، می‌توانند با راهکار‌های خود در این اجلاس، به ارتقاء کیفی هرچه بیشتر نظام آموزش و پرورش کمک کنند.

وی با بیان این که بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی گذشته، اما هنوز درباره نظام تعلیم و تربیت نگاه‌های متفاوتی وجود دارد، گفت: برخی نقد‌هایی به حوزه آموزش و پرورش در محور‌های کیفی آموزش و تربیت وجود دارند، از سوی دیگر برخی موفقیت‌ها و نکات مثبت فراوانی برای آن قائل هستند. در حوزه آموزش و پرورش نباید نگاه صفر و صدی داشت، زیرا نظام جمهوری اسلامی موفقیت‌های بسیار مطلوبی در حوزه تعلیم و تربیت داشته است، اما فاصله کنونی ما با نقطه مطلوب، کم نیست و این موضوع در بیانات مقام معظم رهبری و کارشناسان و اصحاب فن این حوزه بار‌ها مطرح شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خیاطیان در ادامه افزود: در حوزه تعلیم و تربیت که شامل همه حوزه‌های مربوط به تربیت می‌شود؛ مخاطب فقط آموزش و پرورش نیست، اما حکمران اصلی تعلیم و تربیت کشور، آموزش پرورش است که دیگر دستگاه‌های مرتبط به یاری آن می‌آیند.

وی با بیان این پرسش که آیا در آموزش و پرورش نظام حکمرانی تعلیم و تربیت تعریف شده است؟ تاکید کرد: آموزش و پرورش باید با حکمرانی خود، تمام بحران‌های حوزه تعلیم و تربیت را پوشش دهد و همه نظام‌های تعلیم و تربیت زیر چتر این حکمرانی قرار گیرد.

خیاطیان در ادامه تمرکزگرایی و بخشی نگری را از آسیب‌های این حوزه برشمرد و افزود: گفتمان دولت سیزدهم، مردمی سازی و عدالت محوری است که در همه حوزه‌ها نظیر ساحت‌های اقتصادی، آموزشی، سیاسی و … مدنظر است.

رئیس مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری مردمی سازی در آموزش و پرورش را متفاوت از خصوصی سازی دانست و خاطرنشان کرد: همه مدیران آموزش و پرورش باید زمینه را برای حضور و بهره مندی از ظرفیت گروه‌های جهادی و مردمی فراهم کنند.

خیاطیان لازمه استفاده از ظرفیت‌های مردمی را ایجاد تغییر در الگو‌های ذهنی خواند و افزود: باید با تغییر در نگرش‌ها ظرفیت‌های مردمی را برای نقش آفرینی مهیا کرد.

وی اضافه کرد: عدالت آموزشی و کیفیت بخشی به آموزش دغدغه همه بخش‌های دولت است و با یک نگاه تحلیلی باید تحقق عدالت آموزشی بررسی شود تا دسترسی آسان به آموزش باکیفیت برای همه دانش آموزان مهیا شود.

خیاطیان تصریح کرد: قانون رتبه بندی معلمان در این دولت محقق شد، اما نباید به رتبه بندی به عنوان برنامه‌ای برای جبران معیشت معلمان نگاه کرد و چنین نگاهی سطحی است، قانون رتبه بندی معلمان باید مبتنی بر ارتقا سطح کیفی و توان افزایی معلمان باشد.

رئیس مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری اقتصاد آموزش و پرورش را دچار چالش دانست و افزود: با بودجه تعریف شده آموزش و پرورش، نوآوری و خلاقیت نمی‌توان ایجاد کرد، لذا متنوع سازی منابع مالی باید مورد توجه باشد و صاحبنظران باید به آن بپردازند.

وی گفت: امیدواریم مدیران استان‌ها هفته‌ای چند ساعت پیرامون این موضوعات در کارگروه‌های تخصصی، کار ویژه انجام دهند و ما در مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری، با همکاری آموزش و پرورش آمادگی داریم تا در تحقق حکمرانی آموزش و پرورش همکاری لازم را داشته باشیم و با ارائه راهکار‌های مناسب از این بحران‌ها عبور کنیم.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار