به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی در دومین روز از اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار ضمن تبریک هفته دولت، گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، شهدای فرهنگی و دانشآموز، اظهار کرد: وقتی از آموزش و پرورش صحبت میکنیم، از بزرگترین دستگاه دولت صحبت میکنیم. وضعیت فعلی فرهنگی و آموزشی کشور محصول تصمیمات دیروز ماست و آینده ما بستگی به تصمیمات امروز دارد.
وی با توجه به تربیت نیروی انسانی به عنوان سرمایه انسانی کشور، ادامه داد: الگوی حکمرانی ایرانی - اسلامی را پیگیری میکنیم و کارهای پژوهشی در سالهای قبل انجام شده است. یک پایه آن، عدالت محوری است که در همه ارکان باید باشد و تلاش دولت هم این است که پیگیری کند. البته عدالت به معنای برابری نیست.
لطیفی افزود: پایه دوم حکمرانی ایرانی - اسلامی، بهرهوری، اثربخشی و کارایی است. از خودمان سؤال کنیم بهرهوری در آموزش و پرورش به چه معناست، چقدر است و چه کنیم که بهبود ببخشیم. مثلاً مدیر یا معلم چقدر اختیار دارد که خلاقیت داشته باشد؟ چقدر بخشنامهها کمک میکند که خلاقیت در آموزش و پرورش پیاده شود.
وی اضافه کرد: هرچقدر در عرصه تعلیم و تربیت خوب خرج کنیم، هزینه نکردیم بلکه سرمایهگذاری کردیم. آیا وضعیت بهرهوری ما در شرایط مطلوبی قرار دارد؟ آیا امکان رشد و بروز استعدادها وجود دارد؟
رئیس سازمان اداری و استخدامی اظهار کرد: رکن سوم، مردمپایگی است. گاهی از موضوع مردمیسازی تلقی نادرستی شده است و این در حالیست تعلیم و تربیت، مردمی است. ما در این سازمان به دنبال این هستیم که این اتفاق رقم بخورد. در سالهایی به دانشگاه فرهنگیان بی توجهی شد، اما اکنون اولویت اول است.
لطیفی افزود: یکی از مشکلات ما در آموزش و پرورش، مشکل اطلاعات و داده است و هربار مراجعه کردیم یک جواب گرفتیم؛ که یک دلیل به تعریف بر میگردد و مشکل بعدی تنوع سامانههاست که باید ساماندهی شود. یک معلم که میخواهد انتقالی از یک استان به استان دیگر برود، دو سامانه مجزاست. الان مدیر مدرسه هیچ اختیاری درباره جابجایی نیرو ندارد در حالی که در گذشته تیم مدرسهاش را میچید.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: کارگروهی در این باره تشکیل دادهایم. بخشی از کمبود نیرو را بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ باید از محل سایر دستگاهها تأمین کنیم. در برخی دستگاهها نیروی مازاد داریم. بخشی از نیروها باید از مسیر افزایش حقالتدریسها و بخشی را از مسیر تغییر الگوی نسبت صف و ستاد تأمین کنیم. بخش دیگری نیز باید از راهکارهای جذب مستقیم تأمین شود. قرار است این هفته به آن عدد و رقم نهایی برسیم و دسترسی نقطهای داشته باشیم.
لطیفی ادامه داد: قریب به ۳۵ تا ۳۶ هزار مجوز استخدام از سال قبل برای آموزش و پرورش داشتیم. برای جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار سهمیه داده شده است. مطلوب این است که جذب نیرو را به سمت دانشگاه فرهنگیان ببریم، زیرا آمادگی بیشتری برای تعلیم و تربیت دارند. ما اندازه بضاعتمان کمک میکنیم و یکی از دغدغههای اصلی ما دغدغه آموزش و پرورش است، زیرا ماموریتها و مسؤولیتهای بزرگی دارد.