به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا زاکانی شهردار تهران در مراسم آغاز به کار عملیات ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) ضمن تسلیت ایام محرم و تبریک هفته دولت اظهار کرد: شنبهای دیگر رسید و خبری از یک پروژه بزرگ در شهر تهران شد. به لطف الهی با تلاشهای شبانه روزی در شورا و شهرداری از هفته پیش هر هفته تا ۱۲ بهمن افتتاحهایی در قالب پروژههای شهری و گاها ملی را خواهیم داشت که عمده آنها خاتمه کار است و از ۱۲ بهمن تا عید بالغ بر ۴۰ پروژه را هر روز افتتاح خواهیم کرد. جدول این پروژهها استخراج و زمانبندی آن معلوم است؛ لذا تحت عنوان شنبههای امید و افتخار از آن یاد کردیم. هر آنچه که انجام دادیم و انجام میدهیم در مقابل اسلام، امام (ره)، شهدا، رهبری و مردم هیچ است، لذا آنچه رقم میخورد در مقابل آنچه که باید رقم بخورد و شان مردم است، هیچ است.
در ورود به مدیریت شهری با معضل تعطیلی پروژههای بزرگ شهر مواجه بودیم
وی افزود: آنچه که امروز تحت عنوان پروژه ادامه یادگار امام (ره) و آغاز این کار از میدان جی تا فتح و در ادامه تا میدان بهار و بزرگراه شهید بروجردی ادامه خواهد یافت پروژه بزرگی است که بخشهایی از آن را آغاز کردیم. در بدو ورود به مدیریت شهری با این معضل مواجه بودیم که پروژههای بزرگ شهر خوابیده بودند.
با اصلاح تقاطعها ۷۸۰ کیلومتر راه شهروندان به ۵۷ کیلومتر تبدیل میشود
شهردار پایتخت ادامه داد: بنابراین در حوزه فنی و عمرانی ۶ پروژه را هدف گذاری کردیم؛ نخست، پروژهای که در ظاهر کوچک مقیاس بود، اما سرجمع آن یک پروژه ملی بزرگ بود. ۹۸ تقاطع را در بزرگراهها اصلاح میکنیم که ۷۸۰ کیلومتر راه شهروندان را به ۵۷ کیلومتر تبدیل میکند؛ برای این ۹۸ پروژه یک بازه سه ساله تعیین شد و امسال سه تقاطع را افتتاح کردیم البته نه به صورت رسمی، بلکه عملا مورد استفاده قرار گرفت، ۱۸ تقاطع دیگر امسال بازگشایی خواهد شد و سال بعد بالغ بر ۵۰ و سال بعد از آن این پرونده بسته میشود.
آغاز اجرای پروژه شهید متوسلیان تا پایان سال
زاکانی با بیان اینکه پروژه بعدی که انجام آن هدف گذاری شد، پروژه شهید متوسلیان بود، یادآور شد: این پروژه ۸.۹ کیلومتر تونل است که از انتهای شهید صیاد تا آزادگان برای ما فضایی را ایجاد کند، طبق برداشتها بزرگترین مطلوبیت را خواهد داشت، اما به واسطه هزینه بالا، همیشه مدیریت شهری از اجرای آن پرهیز کرده چرا که ۲۰ هزار میلیارد به قیمت روز باید در آنجا هزینه شود لذا ما آن را در پروژههای مشارکتی تعریف کردیم و گروههای مختلف ایدهها و طرحهای خود را پیشنهاد دادند و نهایتا کار کارشناسی انجام و شرکای مشخصی اظهار آمادگی کردند که بنا شد ظرف ۱۴ روز فاز دوم کار را ارائه و بعد از آن به یک جمع بندی شفاف برسیم و با مشارکت سرمایه گذار، یک بازه ۴ ساله را به سرانجام برسانیم؛ در حال حاضر مطالعات اقتصادی آن در حال انجام است و اگر به مانعی نخورد تا قبل از پایان سال اجرای آن شروع میشود.
احداث الار. تی شرق به غرب در دست مطالعه
شهردار تهران گفت: پروژه بعدی مختص رینگ شمالی است، چرا که رینگ پایین تهران در حال تکمیل است، اما مشکل رینگ شمالی تهران بود که برای آن الگوی جدیدی از سالهای قبل مطرح شد که مجددا در دستور کار قرار گرفت و به عنوان ویژگی حمل و نقلی و ال آر تی، یک بازه ۵۰ کیلومتری را از شرق تهران تا وردآورد به خود اختصاص میدهد تا بار ترافیکی همت و حکیم را سبک و متروی پردیس را به متروی کرج متصل کند. این پروژه بزرگ مقیاس از امکان مدیریت شهری فراتر بود و بر همین اساس در موضع مشارکت قرار گرفت البته هنوز در فاز مطالعات است. این مشارکت را از نوع خارجی دیدیم، چون نیاز به تکنولوژی خاصی دارد بر همین اساس با کشور چین وارد مذاکره شدیم تا بعد از اینکه کارهای تخصصی و مطالعات آن انجام شد، وارد اجرا شویم.
عمده تلاشمان به بخش حمل و نقل عمومی معطوف است
وی با تاکید بر اینکه در تهران پروژههای بزرگ مقیاسی را شروع میکنیم و این وعده به آینده نیست، افزود: پروژه بروجردی امسال افتتاح خواهد شد و مابقی پروژهها نیز دنبال میشوند، اساسا این جنس کارها بخشی از نیازهای ما را تامین میکند و عمده تلاشمان را به بخش حمل و نقل عمومی معطوف میکنیم و در کوتاه مدت به تاکسی و اتوبوس و در بلند مدت به مترو تکیه میکنیم تا شهر را از ساخت بزرگراههای بیشتر مستغنی کنیم چرا که اگر همه شهر را به آزادراه تبدیل کنیم باز هم با این سرعت اضافه شدن خودرو با مشکلات مواجه هستیم.
۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال به بهره برداری میرسد
زاکانی خاطرنشان کرد: تا عید ۱۲ ایستگاه مترو را افتتاح میکنیم و امیدواریم بتوانیم توسعه مترو را با تاکید بر تکمیل خطوط موجود و بعد از آن سرعت دادن به اجرای خط ۱۰ و سپس سایر خطوط را در دستور کار قرار دهیم تا بجای سال ۱۴۲۰ که طبق سند حمل و نقل که باید ۱۰ میلیون مسافر را جابجا کند تا سال ۱۴۰۷ این اتفاق را رقم بزنیم؛ امیدواریم با پروژههای مختلف و اقدامات ترکیبی شرایط زیستی تهران را ارتقا و گرههای ترافیکی شهر را کاهش و با خدمت به مردم آسایش و آرامش را در تردد شهروندان ایجاد کنیم.
شهردار تهران در پایان از کمک دستگاههای مختلف دولتی و نظامی و قرارگاه خاتم الانبیا در اجرای پروژهها تشکر کرد و سپس کلنگ آغاز این پروژه زده شد.