اصغر سلیمی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در یک چهارراه ترانزیتی واقع شده و از راه مرزهای دریایی و زمینی با ۱۵ کشور ارتباط دارد، اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل نیاز است که سامانههای قدیمی به مرور کمتر و به سمت نظام باربری الکترونیک حرکت شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی باربری آنلاین را زمینهساز شفافیت در سیستم باربری کشورعنوان کرد و ادامه داد: رعایت شفافیت در بارنامهها یک اصل و نیاز است که از طریق باربری آنلاین امکانپذیر میشود. علاوه بر آن رصد مسیرهای حمل و نقل و باربری و تحویل بار به مشتری را نیز شفاف میکند.
سلیمی با تاکید بر اینکه فعالیت سیستم باربری آنلاین تسهیلکننده بسیاری از امور در کشور خواهد بود، گفت: امروزه امکان رصد از طریق مکانیابی ماهوارهای فراهم شده و با اتصال کامیونهای حمل بار و رانندهها به این سیستم، مسیرهای تحویل بار به مشتری و راهداری گزارش میشود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: باید به سمت شفافیت همه حوزههای حمل و نقل حرکت کرد تا هم بوروکراسی اداری کمتر شود وهم شفافیت این حوزه زمینهای مناسب برای توسعه اقتصادی کشور باشد.
وی با اشاره به برخی مقاومتها و موانعی که در مسیر نظام باربری آنلاین وجود دارد، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری باید از این موضوع استقبال کنند، زیرا دنیا به این سمت حرکت میکند، کشور نباید از دنیا عقب باشد و جایگاه کشور باید در افقهای بلند ترسیم شود.
سلیمی همچنین تاکید کرد که با توجه به اهمیت موضوع صادرات در کشور، باید عرصه برای رقابت بینالمللی در حوزه حمل و نقل فراهم شود و بنابراین راهداری باید از سیستم باربری آنلاین استقبال کند.
به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس کامیونها و خودروهای باربری با توجه به شرایط موجود بسیار گران هستند. نوسازی آنها اعتبارات زیادی نیاز دارد و ادامه کار باربریها نیز با این تعداد کامیون مشکل است.
وی الزام داشتن ۱۰۰ کامیون برای باربریهای آنلاین را غیرمنطقی دانست و گفت که این تعداد بسیار زیاد است، رقابت را کمتر میکند و باعث انحصار میشود. باید فضا برای رقابت باربریهای آنلاین بازتر شود که بقیه نیز در این فضا وارد شوند.