نوسازی کامیونها اعتبار زیادی نیاز دارد/ الزام ۱۰۰ کامیون برای باربریهای آنلاین منطقی نیست

اصغر سلیمی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در یک چهارراه ترانزیتی واقع شده و از راه مرزهای دریایی و زمینی با ۱۵ کشور ارتباط دارد، اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل نیاز است که سامانههای قدیمی به مرور کمتر و به سمت نظام باربری الکترونیک حرکت شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی باربری آنلاین را زمینهساز شفافیت در سیستم باربری کشورعنوان کرد و ادامه داد: رعایت شفافیت در بارنامهها یک اصل و نیاز است که از طریق باربری آنلاین امکانپذیر میشود. علاوه بر آن رصد مسیرهای حمل و نقل و باربری و تحویل بار به مشتری را نیز شفاف میکند.
سلیمی با تاکید بر اینکه فعالیت سیستم باربری آنلاین تسهیلکننده بسیاری از امور در کشور خواهد بود، گفت: امروزه امکان رصد از طریق مکانیابی ماهوارهای فراهم شده و با اتصال کامیونهای حمل بار و رانندهها به این سیستم، مسیرهای تحویل بار به مشتری و راهداری گزارش میشود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: باید به سمت شفافیت همه حوزههای حمل و نقل حرکت کرد تا هم بوروکراسی اداری کمتر شود وهم شفافیت این حوزه زمینهای مناسب برای توسعه اقتصادی کشور باشد.
وی با اشاره به برخی مقاومتها و موانعی که در مسیر نظام باربری آنلاین وجود دارد، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری باید از این موضوع استقبال کنند، زیرا دنیا به این سمت حرکت میکند، کشور نباید از دنیا عقب باشد و جایگاه کشور باید در افقهای بلند ترسیم شود.
سلیمی همچنین تاکید کرد که با توجه به اهمیت موضوع صادرات در کشور، باید عرصه برای رقابت بینالمللی در حوزه حمل و نقل فراهم شود و بنابراین راهداری باید از سیستم باربری آنلاین استقبال کند.
به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس کامیونها و خودروهای باربری با توجه به شرایط موجود بسیار گران هستند. نوسازی آنها اعتبارات زیادی نیاز دارد و ادامه کار باربریها نیز با این تعداد کامیون مشکل است.
وی الزام داشتن ۱۰۰ کامیون برای باربریهای آنلاین را غیرمنطقی دانست و گفت که این تعداد بسیار زیاد است، رقابت را کمتر میکند و باعث انحصار میشود. باید فضا برای رقابت باربریهای آنلاین بازتر شود که بقیه نیز در این فضا وارد شوند.