به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام علی شیرازی جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع در خصوص جهل و انواع آن یادداشتی منتشر کرد.
متن یادداشت بدین شرح است:
اندیشمندان معتقدند ما دو نوع جهل داریم:
۱. جهل بسیط؛ انسان چیزی را نمی داند، ولی می داند که نمی داند. این جهل زود برطرف می شود و خیلی خطر ندارد.
۲. جهل مرکب؛ انسان چیزی را نمی داند، ولی نمی داند که نمی داند. این جهل علاج ناپذیر است؛ چون غرور نمی گذارد جهل برطرف شود.
جهل، ظلمت و تاریکی است. قرآن، "جهل" را ظلمت می داند. در ظلمت جهل، حقیقت و واقعیت مخفی و پنهان می شود.
جهل، نیستی، شر و بدبختی است. شر دنیا و آخرت با "جهل" توام است. جهل، منشا بسیاری از بی دینی ها، زمینه تحریف حقایق و یکی از اخلاق رذیله و پست است.
مادر همه دردها و بدبختی های بشر "جهل" است. منشا بسیاری از بحران ها "جهل" است. دشمن اول بشر، و دشمن واقعی هر کس "جهل" اوست.
بشر از روی "جهل" و نادانی منکر خدا و دین و پیامبران و اولیای الهی می شود. انسان از روی "جهل"، از عبودیت و راه مستقیم الهی فاصله می گیرد و غرق در منجلاب گمراهی و فساد و طغیان می شود.
انسان جاهل و نادان، کارهایی به ضرر خودش انجام می دهد که حتی دشمن هم نمی پسندد. بدعت هایی که داخل دین می گردد، یک قسمت مهمش از جهالت است. مردم در حال جهالت، از هیچ چیز، حتی از دین، استفاده درست و کامل نمی کنند. "جهل" بدبختی زاست. عبادت کنندگان جاهل، پشت پیامبران و اولیای الهی و رهبران دینی را شکستند.
امام زمان روحی له الفداء می فرمایند: قد اذانا جهلاء شیعه - گاهی جاهلان و بی خردان شیعه ما را آزرده خاطر می کنند.
اسلام، "جهل" را کوری می داند. اسلام، "جهل" را محکوم می کند. "جهل"، نفی واقعیت و نبود علم است. "جهل"، شیطان بزرگ است.
جهالت بیشتر در مقابل عقل گفته می شود و مقصود از آن تنبه عقلی است که مردم باید داشته باشند. "جهل" غالبا در مقابل عقل است؛ یعنی بی فکری. برای بی فکری کافی است که انسان هر چه را می شنود، باور و نقل کند.
خیلی از افراد عالمند، ولی جاهلند. عالمند به معنی این که فرا گرفته از بیرون زیاد دارند، اما ذهنشان یک انبار بیشتر نیست. اجتهاد ندارند، استنباط ندارند، تجزیه و تحلیل ندارند. این افراد از نظر اسلام جاهلند؛ یعنی عقلشان راکد و خاموش است.
منشا اصلی ترس، "جهل" است. منشا اصلی ترس از مرگ هم "جهل" به حقیقت مرگ و تفسیر نادرست و جاهلانه از آن است.
هدف قرآن، پاره کردن زنجیرهای جهل و نابود کردن ظلمت ها و تاریکی هاست.
در آیه ۱۲۹ سوره بقره فرمود: و یعلمهم الکتاب و الحکمه؛ حکمت، مبارزه با جهل است. پیامبران برای جهل زدایی از جامعه مبعوث شدند.
در زیارت اربعین می خوانیم: و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله - امام عاشورا ( ع ) جانش را در راه تو بذل نمود تا بندگانت را از جهالت نجات دهد.
خداوند عزیز در قرآن می فرماید: هل یستوی الاعمی و البصیر - آیا نابینا و بینا مساویند؟
جاهل و عاقل مساویند؟ جاهل و عالم مساویند؟ اهل بصیرت و اهل جهالت مساویند؟ هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون - آیا آنها که دانایند با آن هایی که در جهل به سر می برند، مانند همند؟
خداوند بزرگ و حکیم در آیه ۱۲۲ سوره انعام می فرماید: آیا کسی که از جنبه معنوی مرده بود و ما او را زنده گردانیدیم و برای او نوری قرار دادیم که با آن نور حرکت می کند، مانند کسی است که دائما در میان تاریکی هاست و هرگز از آن بیرون نمی آید؟
قرآن مجید می فرماید: انه کان ظلوما جهولا - انسان بسیار ظالم و جاهل بود.
جهولا؛ مبالغه در نادانی است. به معنای بسیار جاهل است.
در آیه ۳۹ سوره یونس فرمود: این گروه چیزی را منکر شدند و نسبت افتراء به آن دادند که آن را به درستی نفهمیده اند.
از روی "جهل"، به دین و انقلاب و ولایت و ارزش ها پشت می کنند. از روی جهل و نادانی، در برابر اسلام ناب و جمهوری اسلامی می ایستند. منشا بحران ها و اغتشاشات و ایستادن در برابر حق و حقیقت، جهل است.
دقیقا برای جهل زدایی است که قرآن مجید در آیه ۱۱ سوره مجادله، مقام عالمان وارسته و عاقل را گرامی داشته و می فرماید: خداوند آنان را که ایمان آورده اند و کسانی که از علم بهره دارند، درجات عظیمی می بخشد.
دانشمندان دین نیز در راستای جهل زدایی، آموزش علوم مورد نیاز جامعه را واجب دانسته اند و معتقدند: علم یا خودش هدف است، مثل اصول عقاید که آموزش و تعلیم آن واجب است یا هدفی از هدف های اسلامی بر آن متوقف است که از باب مقدمه واجب، واجب است.
با جهل خود و جامعه مبارزه کنیم. تلاش کنیم افراد جاهل را در مسیر دانش الهی و تعقل به حرکت واداریم و مانع سقوط انسان ها شویم.
البته برخی جهل مرکب دارند. جهل جاهلان جهل مرکب علاج ناپذیر است. جهل ترامپ و بایدن و نتانیاهو و سران داعش و سرکرده های منافقین و کومله، با مرگ رفع می شود. خداوند انشاءالله آنان را از جهل درآورد.