به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو از پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلال احمر، پیرحسین کولیوند در مراسم رونمایی از کتاب دادرس که با حضور معاون تربیتی وزارت آموزش و پرورش و مدیران جمعیت هلال احمر برگزار شد، آموزش همگانی را رسالت اصلی جمعیت هلال احمر دانست و تاکید کرد: اگر اموزش همگانی از پایه و از سنین کودکی آغاز شود، در بلند مدت جامعهای داریم که مهارتهای لازم برای مواجهه با انواع مخاطرات طبیعی و غیر آن را آموزش دیده است.
وی با اشاره به جامعه هدف در موضوع تفاهم نامه هلال احمر و وزارت آموزش و پرورش گفت: جامعه هدف ارائه آموزشهای امدادی در مدارس، در وهله اول، حدود ۱۶ میلیون دانشآموز کشور هستند و در ادامه یک میلیون معلم نیز آموزش خواهند دید که این معلمان میتوانند منشاء تربیت و مهارتآموزی بسیاری از افراد جامعه شوند.
رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه وقتی مدرسه را هدف قرار میدهیم از والدین نباید غافل شویم افزود: اولیای دانشآموزان به عنوان هسته این جامعه هدف باید مدنظر قرار گیرند تا بتوانیم در راستای جامعه تابآور، اهداف مستمر و مشخص داشته باشیم.
کولیوند با اشاره به ضرورت برنامهریزی برای آموزش امدادی افراد از سنین خردسالی برای ایجاد جامعه تابآور افزود: جمعیت هلال احمر در همهمدارس باید یک پایگاه داشته باشد تا از طریق این پایگاه بتوانند اهداف بشردوستانه و توسعه آموزشهای امدادی را پایه ریزی کند.
رئیس جمعیت هلال احمر افزود: مجموعه جمعیت هلال احمر، محتوای مورد نیاز را برای فعالتر شدن این پایگاهها آماده میکنند. از سوی دیگر استقرار این پایگاه میتواند در توسعه فعالیتهای هلال احمر از جمله شناسایی دانشآموزان نیازمند و معرفی به خیرین موثر باشد.
کولیوند تاکید کرد: نگاه جمعیت هلال احمر باید نگاه جهانی به موضوعات باشد خصوصا در موضوعات آموزشی و تربیتی باید با مشارکت سایر جمعیتهای ملی، هم افزایی و تعامل را افزایش دهیم.
صادق ستاری فر، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش هم در این جلسه، با قدردانی از همکاری موثر و مستمر جمعیت هلال احمر و سازمان جوانان برای توسعه آموزش همگانی در مدارس افزود: دانش آموز آماده، معلم آماده و مدرسه آماده هدفی است که با همکاری جمعیت هلال احمر دنبال میشود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تربیت به عنوان یکی از تکالیف جدی در سند تحول بنیادین مدنظر است افزود: براین اساس دانش آموز صرفا برای کسب دانش به مدرسه نمیآید بلکه او معلم، مربی و مدرسه کانون تربیتی محله است.
دانش آموز باید در ساحتهای تربیتی، اعتقادی، زیباشناسی و سیاسی اجتماعی پرورش یابند برای تحقق این هدف وزارت آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند اقدام کند و نیاز است با سایر ارگانها و دستگاههای متولی همکاری کند که جمعیت هلال احمر در ساحت زیستی و تربیتی میتواند بازو و همکار وزارت آموزش و پرورش باشد.
ستاری فر با اشاره به ضرورت آماده سازی بسته آموزشی متناسب با نیازها و اقتضای سنی گروههای هدف در مدارس افزود: تنوع بخشی در محیط آموزشی در جذب و گرایش دانش آموزان بسیار موثر است و جمعیت هلال احمر میتواند این جذب را با برنامههای خود داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه «مهارت زندگی» کلید واژه وزارت آموزش و پرورش در ارائه آموزشهاست افزود: هلال احمر به عنوان متولی آموزش همگانی میتواند با تربیت دانش آموزان، معلمهای چند مهارتی و ۹۰ هزار معلم دانشجو در رسیدن به این هدف کمک کند.
در این جلسه از کتاب دادس (دانش آموز آماده در روزهای سخت) رونمایی شد. این کتاب با بهره مندی از توان اساتید برجسته امداد و نجات کشور و همچنین جوانان توانمند عضو سازمان جوانان به رشته تحریر درآمده است تا در طرح دادرس با انتقال مفاهیم امدادی به دورن خانواده ها، تاب آوری جامعه را ارتقا و ضمن حساس سازی خانواده به عنوان رکن اصلی و اساسی جامعه این نهاد مهم نسبت به اهمیت آموزشهای امدادی آگاه شود.
پیش از این تفاهم نامه همکاری جمعیت هلال احمر و وزارت آموزش و پرورش در راستای حمایت از سرمایه ملی و ضرورت توسعه سرمایه اجتماعی از طریق آموزش، ترویج فرهنگ بشردوستی و آمادگی همگانی در برابر حوادث و مخاطرات جمعیت هلال احمر امضا شد؛ بنابراین گزارش، طبق این تفاهم نامه دورههای آموزشی شامل مخاطرات، امداد و کمکهای اولیه و پایه داوطلبی توسط جمعیت هلال احمر برای دانش آموزان در قالب طرح دادرس و برای معلمان به صورت حضوری - مجازی برگزار میشود. همچنین فرهنگیان برگزیده در فراگیری آموزشهای یاد شده، گواهینامه مربیگری جمعیت هلال احمر دریافت میکنند.