به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در تهران ۲۰ دیشب ۳ آبان، پرونده اصلاح الگوی کشت در کشور که در دولت سیزدهم تاکید ویژهای به آن شده مورد بررسی قرار گرفت. اما پیش از ورود به موضوع اصلی در تماس تلفنی با سید جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در خصوص ورود دو خودروی تارا و ۲۰۷ سوالاتی مطرح شد.
ورود ۲۰۷ و تارا به عرضه بورس کالا
اول آبان سازمان بورس کالا از ورود تارا و ۲۰۷ به عرضه بورس کالا خبر داد. اما گروه صنعتی خودروسازی ایرانخودرو اعلام کرد که این اتفاقا انجام نمیشود. روز گذشته رئیس سازمان بورس تاکید کرد که در مورد تمام کالاهایی که میخواهیم وارد بورس بشود مقاومتی وجود دارد، اما این راه بدون بازگشت است و این دو خودرو در بورس کالا عرضه میشود.
سید جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در خصوص اینکه آیا دو خودروی ۲۰۷ و تارا در بورس کالا عرضه میشود یا نه گفت: گروه صنعتی مربوطه درخواست پذیرش این دو خودرو را با امضای مسئولان شرکت به بورس کالا ارسال کردند. روز یکشنبه هفته گذشته جلسهای با حضور مسئولان شرکت و مسئولان سازمان بورس در محل سازمان بورس انجام شد و با درنظر گرفتن شرایط عرضه خودرو و تعهداتی که در قرعه کشی دارند هیئت پذیرش، پذیرش این خودروها را مصوب کرد.
جهرمی افزود: قرار شد که عرضه از خودروهایی که تعهد کمتری دارند، آغاز بشود. از لحاظ مقررات گروه صنعتی ایرانخودرو مشکلی برای عرضه این دو خودرو ندارد؛ چون ایرانخودرو باید بتواند ماشینها را در زمان سررسید تحویل بدهد. به همین منظور باید مراحل عرضه را طی کرده و به بورس کالا اعلام کنند. مانعی جهت عرضه این دو خودرو در بورس از نظر سازمان بورس وجود ندارد.
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در خصوص اینکه چرا ایرانخودرو خبر ورود ۲۰۷ و تارا را به بورس کالا رد کرد، گفت: ناهماهنگی داخل مجموعه ایرانخودرو باعث این اتفاق شد. طبق صحبتها تا هفته آینده قول دادند عرضه را آغاز کنند. بر اساس قول ایرانخودرو با ۲۰۷ اتوماتیک عرضه هایشان را آغاز میکنند که هیچ تعهدی به وزارت صنعت و قرعه کشی ندارد و تحویلشان را به فوریت در بورس انجام میدهند. زمان عرضه آنها در فرم اطلاعیه عرضه قیمت خودرو اعلام میشود.
وی درباره قیمت عرضه این خودروها خاطرنشان کرد: تقریبا قیمت پایه این دو خودرو در بورس کالا نزدیک قیمت آنها در قرعهکشی است. برای مثال در مورد خودرویی که این هفته در بازار عرضه شد ۱۵ تا ۱۰ درصد پایینتر از قیمت بازار معامله شد.
اصلاح الگوی کشت کشاورزی روشی است که از روز اول وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم این طرح به منظور حل مشکلات کشوری در دست کار قرار گرفت. الگوی کشت به زبان ساده یعنی اینکه بدانیم کجا چه میکاریم، چه زمانی برداشت میکنیم و از آن چه استفادهای میکنیم. اما در مقابل این طرح مشکلاتی ماننده گرانی محصولات، نوسان بازار و کمبود محصول و … نیز وجود دارد.
شب گذشته تهران ۲۰ میزبان علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بود تا چگونگی اجرای این طرح در کشور را تبیین کنند. همچنین در تماسی تلفنی با هاشم سوداگر، عضو هسته کشاورزی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) سوالات دانشگاهیان پیرامون اشکالاتی که ممکن است در اجرای پروژه وجود داشته باشد، مطرح شد.
در ابتدا علیرضا مهاجر درباره اهم موضوعات پیرامون اصلاح کشت در کشور گفت: در مجموع الگوی کشت آرزوی تمام مسئولا از گذشته تا حال بوده است. اگر زمانی محصولی کم یا زیاد تولید میشد، بحث الگوی کشت پیش میآمد. مجلس این طرح را امسال مصوب کرد و سازمان تحقیقات کشاورزی، معاونت برنامهریزی با معاونت زراعت جهاد کشاورزی برای ۷۰ درصد محصولات زراعی این طرح را اجرایی کردند تا اگر مشکلاتی در سالهای آینده پیش آمد بتوانیم آن را اصلاح کنیم.
علیرضا عباسی در مورد این طرح گفت: بهینه شدن مصرف آب از نتایج الگوی کشت است. آیا این مصوبه میتواند کمکی به بهبود مصرف آب در کشاورزی بکند؟ الگوی کشت یعنی جانمایی تولید محصول کشاورزی بر اساس ظرفیتهای هر منطقه. هر منطقه مزیتها و محدودیتهایی دارد. باید تعریف کنیم که در هر منطقه چه محصولی و چه زمانی کشت بشود. این مسئلهای بوده که در چند سال اخیر به آن تاکید شده، ولی متاسفانه انجام نشده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همیشه مسئولان از انجام آن واهمه داشتند، اما در این دولت این طرح ابلاغ و مصوب شد. اما الگوی کشت سیاست ابلاغی نیست و الزاماتی دارد. اینکه کشور ما مشکل محدودیت خاک و منابع آبی دارد و آیا این مسائل با ابلاغ اصلاح الگوی کشت حل میشود را من خیلی قبول ندارم. باید برنامهریزی و نیازهای اساسی و غیر اساسی را جدا کنیم.