به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سردار سید کمال هادیانفر با اشاره به اجرای طرح ترخیص خودروهای رسوبی افزود: اجرای این طرح همچنان ادامه دارد و شرایط و تسهیلات لازم برای ترخیص خودروهای رسوبی فراهم است، پلیس نیز سعی میکند در سریعترین زمان ممکن این خودروها را ترخیص کند.
وی با بیان اینکه برابر آمارهای ما حدود ۱۸ هزار خودرو در پارکینگها قرار دارد، گفت: تمام کسانی که وسایل نقلیه آنها در پارکینگها توقیف است و شرایط ترخیص را دارند میتوانند از امکان قسط بندی و تقسیط جرایم استفاده کنند.
رییس پلیس راهور فراجا درباره نرخ ترخیص وسایل نقلیه از پارکینگها، اظهارداشت: با رایزنیها و پیگیریهایی که انجام دادیم، نرخ ترخیص وسایل نقلیه با نرخ سال ۱۳۹۴ که مصوب هیئت وزیران بود انجام خواهد شد.
به گفته وی، همکاران ما شرایط را به گونهای پیش بینی کردند که مالکان خودروهای توقیفی در پارکینگها با کمترین زحمت و با بالاترین سرعت، نسبت به ترخیص خودروهای خود اقدام کنند.
۳۵ درصد از وسایل نقلیه در کشور فرسوده اند و باید اسقاط شود
سردار هادیانفر با بیان اینکه ۳۵ درصد از وسایل نقلیه در کشور فرسوده اند و باید اسقاط شود، گفت: ماده هشت قانون هوای پاک برای بازنگری به سازمان محیط زیست رفته و الان بر اساس مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت از ماده ۱۰ و ماده ۶ استفاده میشود و در این حوزه تکالیفی بر عهده دستگاهها گذاشته شده بود.
وی ادامه داد: در دولت دوازدهم و در دولت سیزدهم تکالیفی وجود داشته که برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان شخصی باید اتفاق میافتاد و همچنین اعطای تسهیلات چهار درصدی با بازپرداخت ۱۰ ساله و موضوعات مشابه که صورت نگرفته است.
رییس پلیس راهور فراجا در ادامه از اعمال قانون ۲۸ میلیون وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی خبرداد و گفت: پلیس در واقع از سال ۹۶ و در بخش ابزاری قانون مذکور، روزی ۵۲۵۰۰ تومان جریمه را برای خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال کرده که تا کنون حدود ۲۸ میلیون وسیله نقلیه جریمه ۵۲۵۰۰ تومانی شدند که از نظر ما شاید خیلی کاردرستی نباشد چرا که قانون باید کامل اجرا میشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ماده ۸ برای بازنگری رفته است چرا که جریمه ۵۲۵۰۰ تومانی به ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود که ما براساس دستور فرمانده کل انتظامی برای کمک به مردم، از اجرای آن صرف نظر کردیم و به دولت اعلام کردیم که در این شرایط امکان این افزایش وجود ندارد.
هادیانفر با اشاره به لزوم فراهم سازی شرایط اسقاط وسایل نقلیه فرسوده گفت: حتماً باید دولت تسهیلات لازم را فراهم کند و همه موارد در ۲۲ دستگاهی که در قانون مذکور اشاره شده، به وظیفه خودشان عمل کنند و بعد از آن اگر کسی دنبال نوسازی ناوگان نرفت ما اعمال قانون کنیم.
وی با تاکید بر اینکه شرایط باید به گونهای باشد که بتوانیم قانون را اجرا کنیم، افزود: به عنوان مثال طبق گزارش مراکز معاینه فنی تهران، سه میلیون وسیله نقلیه در تهران مشمول معاینه فنی است و پلیس باید براساس ماده ۶ اینها را توقیف کند، اما اینکه به چه شکلی و کجا توقیف کنیم؟ اینها مسائلی هستند که دولت باید در موردشان صحبت کند.
هادیانفر تاکید کرد: به نظر من باید در قانون مذکور بازنگری صورت گیرد، اما آنچه که بر اساس سیستمها انجام میدهیم و در بحث معاینه فنی به صورت مستمر اتفاق میافتد، این است که وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی توسط دوربینها جریمه ۵۲۵۰۰ تومانی برایشان اعمال میشود که در قانون گذشته اشاره شده بود.
رییس پلیس راهور فراجا با اشاره به خارج نشدن خودروهای فرسوده از چرخه تردد در کشور گفت: امروز ما ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم و امسال تا کنون ۷۴۶ هزار خودرو نیز اضافه شده و انتظار میرود که این افزایش با توجه به مصوبه واردات و میزان تولیدات داخلی تا ۲ میلیون خودرو هم برسد.
روزانه ۲۵ میلیون سفر در کلانشهر تهران انجام میشود
وی همچنین از انجام ۲۵ میلیون سفر روزانه در پایتخت خبرداد و گفت: روزانه ۲۵ میلیون سفر در کلانشهر تهران انجام میشود که هشت برابر ظرفیت معابر است یعنی تقریبا به طور میانگین به ازای هر یک و نیم نفر، یک خودرو وجود دارد پس طبیعی است که این موضوع، مدیریت لازم را بطلبد.
سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: از طرفی ما ورود شدید وسایل نقلیه داریم و از طرفی هم هیچ خروجی قابل توجهی وجود ندارد و به طور کلی هیچ اسقاطی انجام نمیشود و این در حالی است که در کل دنیا عمر مفید وسایل نقلیه برای تردد، هفت سال است، ولی در کشور ما هیچ محدودیتی برای تردد وجود ندارد.
به گفته وی، حتما باید موتور اسقاط در کشور روشن شود چرا که امروز تقریبا بیش از ۳۵ درصد وسایل نقلیه در کشور فرسوده است که ۸۰ درصد از این مقدار مربوط به خودروهای سنگین است و همچنین از ۱۲ میلیون و پانصد هزار موتورسیکلتی که در کشور تردد میکنند حدود ۱۰ میلیون و پانصد هزار دستگاه آن کاربراتوری و فرسوده است.
رییس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه، اعمال جریمه به تنهایی پاسخگو نیست و حتماً باید تمام شرایط مدنظر قرار گیرد، گفت: مسئله نگران کننده این است وقتی به فصل سرما میرسیم که پیشبینی میکنیم، آلودگی و ترافیک زیاد خواهد شد به ماده ۶، ماده ۸ و ماده ۱۰ توجه میکنیم، اما وقتی از این شرایط عبور میکنیم دوباره سکوت میکنیم که این چیز خوبی نیست و باید برنامه منظم و درازمدت اتفاق بیافتد.