به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نشست هماندیشی دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی با عنوان «حقوق بشر، ایران ستیزی و دیپلماسی عمومی» پیش از ظهر امروز (پنجشنبه ۲۶ آبانماه) با حضور برخی از سفیران و رایزنهای فرهنگی سابق و کارشناسان مسائل خاورمیانه و اموربینالملل در سالنهمایشهای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
* ایران ستیزی یک سیاست اعلامی از سوی دشمنان نظام است
در ابتدای این نشست، داوود عامری، دبیر کل این مجمع ایران ستیزی را یک سیاست اعلامی از سوی دشمنان نظام به ویژه رژیم صهیونیستی، دولت آمریکا و وابستگان آنها در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: راهبرد ایرانستیزی با مولفههای گوناگون به دنبال تصویرسازی غلط از فرهنگ ایرانی اسلامی و ایجاد تنفر و تهدید نمایی و تضعیف قدرت ایران در توسعه ارتباطات آن است.
وی افزود: راهبرد ایرانستیزی به خصوص در حوزههای فرهنگی یکی از موانع در سیاست خارجی و روابط جمهوری اسلامی ایران با جهان اسلام، همسایگان و جهان محسوب میشود. پیش نیاز مقابله با پروژه ایرانستیزی، تمرکز روی علت شناسی الگوهای رفتاری، روشها و برنامههای دشمن و شناخت دقیق آنها است. یکی از روشهای برنامهریزی شده نظام سلطه علیه ایران، مسئلهسازی، حاشیهسازی و بهرهبرداری از تفاوتهای فرهنگی است که به یک روش دائمی تبدیل شده است.
وی افزود: ایرانستیزی یک واقعیت آشکار است که آمریکاییها، رژیم صهیونیستی و برخی از دولتهای اروپایی به آن اعتراف کردهاند. هزینههای زیادی برای خنثیسازی توطئههای دشمنان به کشور تحمیل میشود، اما راههای مقابله آن هم مهیا است. از جمله این راهها میتوان به آگاهی بخشی داخلی و بینالمللی، مقاومت هوشمند فرهنگی در مقابل آنها، اقدامات منظم حقوقی اشاره کرد.
وی با اشاره به سابقه ایرانستیزی در گذشته اظهار داشت: در گذشته ایرانستیزی بر پایه موضوعات هستهای مطرح میشد. اما در این برهه از زمان موضوعات حقوق بشری در اولویت قرار گرفته است. در واقع یک جابجایی در اولیتهای ایرانستیزی از سوی دولتهای غربی به وجود آمده است. در گذشته موضوعات حقوق بشری در مرحله دوم و موضوعات هستهای در الویت نخست ایرانستیزی قرار داشت.
عامری محورهای ایرانستیزی را برشمرد و گفت: گزارشسازی و تصویرسازی از نقض حقوق بشر در ایران، تهدیدنمایی هستهای ایران در منطقه و جهان، تهدیدنمایی از ایران برای صلح و امنیت منطقهای و جهانی (حمایت از جبهه مقاومت) تهدیدنمایی ایران با بزرگ کردن قدرت نظامی و موشکی و در نهایت تصویر سازی غلط درباره حمایت ایران از تروریسم موضوعاتی است که دشمن بر پایه آنها به ایرانستیزی در جهان دامن میزند.
وی بیان داشت: ایرانستیزی در جهان پیامدهایی را به دنبال داشته است، از جمله میتوان به ائتلافسازی از مخالفان جمهوری اسلامی، تاثیرگذاری بر تنظیم سیاستهای همسایگان، فشار به داخل و مردم برای وارد کردن فشار بر دولت و نظام، بهانه تراشی برای کمک کردن به صهیونیستها و موارد دیگر از جمله این پیامدها هستند.
دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی در جای دیگر از صحبتهای خود به موضوعات اغتشاشات اخیر در ایران پرداخت و عنوان کرد: تجربه نشان داده است که مسائل حقوق بشری موجب فعال شدن گسلهای داخلی ایران شده و اجماع داخلی را برهم میزند. اغتشاشات اخیر را باید از دو نگاه داخلی و خارجی بررسی کرد. در بررسی مهندسی اغتشاشات در داخل که از سوی دشمنان اتفاق افتاد میتوان به این موارد اشاره کرد: «جعل خبری و رسانهای و برجستهسازی آن، طراحی خط عملیات روانی مشخص و مکمل، ساخت گسستهای اجتماعی و با برنامه برای اقشار مختلف به صورت مدیریت شده، استفاده از ظرفیتهای مجامع بینالمللی برای تحقق اهداف، جهت دادن به شعارها به سوی رهبری و نظام ارزشی و منابع قدرت نظام برای عصبی کردن نیروهای مدافع، استفاده مدیریت شده و اثر بخش از رسانههای دیداری و شنیداری و شبکههای تلویزیونی، تلاش برای مسلح کردن اغتشاشگران و توسعه اقدامات خشن، وادار کردن نظام به برخورد ... ارادی، توسعه و مدیریت نافرمانیهای مدنی و انتخاب روشهای پرهزینه و کم هزینه در کنار هم، تلاش برای دوقطبی سازی مختلف فرهنگی و اجتماعی، استفاده از هوش مصنوعی و رباتهای اینترنتی برای هماهنگسازی و تقویت اقدامات مجازی و سایبری.»
در ادامه این نشست، محسن پاکآیین سفیر سابق ایران در آذربایجان و عضو شورای راهبردی «مجمع جهانی صلح اسلامی» با اشاره به اغتشاشات اخیر در ایران، گفت: در گذشته بر روی این مسئله تاکید شده بود که اگر غرب بخواهد جایگزینی برای موضوع هستهای ایران پیدا کند و فشارها را علیه کشور افزایش دهد، حتما موضوعات حقوق بشری را مطرح میکند.
وی عنوان کرد: رویه غربیها تاکنون این بوده است که علیه حقوق بشر در کشور هر سال بیانیه دهند. آنها امسال وارد مرحله عملیاتی درباره حقوق بشر شدهاند. مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۷ به بعد موضوعات حقوق بشر آمریکایی را به عنوان یک نگاه راهبردی و خاص در دولتها مطرح کردند. این موضوع نشان میدهد که ایشان همواره به موضوعات حقوق بشری توجه داشتهاند.
* هیچ فردی دلسوزتر از ایرانیان برای ایرانیان نیست
الهام امینزاده، معاون حقوقی رییس جمهوریسابق و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست با اشاره به مطرح شدن موضوعات حقوق بشری در جهان امروز گفت: در جوامع به طور معمول افراد حقوق فردی خود را به حقوق جمعی خود ترجیح میدهند. با این وجود افراد برای حفظ منافع خودشان تلاش میکنند که حداقلهایی را هم برای افراد دیگر هم قائل میشوند. در واقع دیگران برای آنکه بتوانند به منافع خود دست پیدا کنند برای دیگران حداقلهایی را قائل میشوند. هرچقدر جامعه بشری متمدنتر شود، انتظار میرود که نسبت احترام به حقوق دیگران بیشتر باشد. در جوامع متمدن انتظار میرود که تسهیم منابع، رفاه و برخورداریها رشد بیشتری داشته باشد. این عوامل به علاوه کرامتی که برای همه انسانها وجود دارد باید منتهی شود به یک حقوق بشری فاخر که در جامعه وجود داشته باشد؛ بنابراین حقوق بشری که مورد گفتگو است؛ حقوق بشر اجتماعی است تا سیاسی.
وی با اشاره به اسلامی که در کشور وجود دارد، عنوان کرد: بدون هیچ گونه تفسیری اگر به آیات قرآن کریم، حکمتهای نهجالبلاغه، نامهها حضرت امیر (ع) به کارگزارانی که در ولایت تحت امر ایشان بودند، آموزههای حقوقی امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه و آموزههای حقوقی امام جعفر صادق (ع) و آموزههای ائمه هدی (ع) مراجعه کنیم با یک منشور کبیر یا حقوق بشر اسلامی روبرو میشویم. این آموزهها نه تنها برای حکمرانان؛ بلکه برای مردم و رابطه آنان با جامعه قابل استفاده است. آموزههای حقوق بشر اسلامی رابطه میان افراد با یکدیگر، جامعه و خانواده را تبیین کرده است. علاوه بر این موضوعات حقوق بشر اسلامی رابطه افراد را در زمان جنگ با احشام، زمینهای کشاورزی، اماکن غیر نظامی تبیین کرده است. بر همین اساس نزول احکام اسلامی نه فقط مربوط به زمان نازل شدن احکام وحی؛ بلکه باران رحمت الهی همچنان بر جوامع بشری در حال بارش است. هر جامعهای با توجه به عرف و سنت خودش به نحوی این حقوق را استنتاج میکند.
وی با اشاره به حقوق بشر غربی اظهار داشت: در غرب با تکیه بر غرب گرایی و با تکیه بر اینکه اومانیسم محور حقوق بشر غربی است از اجتماعی بودن حقوق بشر در جامعه جهانی در حال فاصله گرفتن است. هستههای خودخواهی و منیت به علاوه رفتارهای منحط؛ مانند بیبند و باریهای اخلاقی، آزادیهای سطحی و زودگذر همه این موضوعات با نگاههای فردگرایی خودخواهانه همراه شده است. این موضوع یک استعمار جدید را با ماهیت اومانیستی رقم زده است. این موضوع هویت سیاسی و فرهنگی جوامع غیر غربی و به ویژه جوامع اسلامی را هدف قرار داده است و کم کم حکمرانان غربی را به این مسیر کشانده است که به جنگ تمدنها روی آورند. جنگ تمدنهای (هانتینگتون) به عنوان یک نظریه مطرح شده است. در چنین فضایی حقوق بشر غربی تلاش میکند که پیشتازی خود را درباره جوامع بشری به ویژه حقوق زنان، کارگران، کودکان و مهاجران القا کند.
این استاد دانشگاه افزود: خداوند اولین وجودی بوده است که به حقوق زنان توجه کرده است. ما نمیتوانیم استقلال ایران و عدم تجزیه آن را بدون در نظر گرفتن مادران شهدا ببینیم. توسعه ایران اسلامی بدون در نظر گرفتن زنان دانشمند و فرهیخته ایرانی امکانپذیر نیست؛ بنابراین اسلام بسیار فاخرتر و زیباتر به مباحث حقوق بشری پرداخته است.
وی با انتقاد از حقوق بشر غربی، عنوان کرد: ارمغان حقوق بشری غربی برای زنان این است که به آنها نگاه ابزاری داشته باشیم. غربیها با نگاه فردگرا و اومانیسم به حقوق بشر در حال بازی کردن به عنوان یک قانونگذار، دادستان، قاضی و هیات منصفه هستند. غربیها تلاش میکنند تا با نگاه مغرضانه و ناقص خود جهانیان را همراه کنند. آنها از سازمانها و نهادهای بینالمللی به عنوان ابزار استفاده میکنند تا فرهنگهای محور مقاومت چه کشورهای اسلامی و غیر اسلامی را تحت تاثیر قرار دهند. امروز با نظام چند چهره حقوق بشری روبرو هستیم. حقوق بشر یکی از ابزارهای جنگ نرم است که اجرا کننده این جنگ خود سازمانها و دولتها و سازمانهای مردم نهاد هستند. امروز زمانی که موضوع توسعه کشورهای غیر غربی مطرح میشود، یک موضوع فراموش شده است. زمانی که از پیشگیری بحرانهای مالی و پولی برای ملتهای تحت تحریم، صحبت میشود، سازمانها و نهادهای بینالمللی تسهیل کننده عدم توسعه هستند. بنابراین، دولتهای غربی و نهادهای وابسته به آنها حقوق بشر را تا جایی قبول دارند که حقوق مدنی و سیاسی است. آن زمان که حقوق اجتماعی، اقتصادی و حتی توسعه مطرح میشود، آنها خود را کنار میکشند.
امین زاده با اشاره به مواد حقوق شهروندی در قانون آیین دادرسی، تدوین حقوق شهروندی، قانون اساسی در کشور تصریح کرد: شهروندان در کشور رها نیستند و هیچ فردی نمیتواند دلسوزتر از ایرانیان برای حمایت از حقوق ایرانیان باشد.
در ادامه این نشست برخی از مدعوین نظرات خود را درباره حقوق بشر، ایران ستیزی و دیپلماسی عمومی بیان کردند.
* کنشگران ایران در تعریف اغتشاشات اخیر منفعل هستند
علی زارعی نجف دری، دبیرکل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان در این نشست با اشاره به موضوع بحران اخیر در کشور عنوان کرد: در زمان بحران آنچه موضوعیت دارد؛ تعیین راهبرد، راهکار، چگونگی اقدام، رصد، بازخوردگیری و استمرار است. اگرچه پرداختن به مبانی در زمان خودش لازم است. اغتشاشات اخیر در ایران دو خاستگاه خارجی و داخلی دارد. خاستگاه خارجی آن نظام سلطه جهانی است. در این اغتشاشات دشمنان خارجی آشکار وارد این جریان شدند. در بحرانهای قبلی این موضوع را نداشتیم. خاستگاه خارجی این اغتشاشات بسیار پررنگ است. خاستگاه خارجی این اغتشاشات بر خاستگاه داخلی آن در اولویت قرار دارد. درباره خاستگاه داخلی بر اساس مطالعات میدانی باید گفت که پایگاه اجتماعی خاصی را نمیتوان برای آن تعریف کرد. در واقع این افراد رهاشدگان در جامعه هستند.
وی افزود: باید ماهیت اغتشاشات برای افراد خارجی تعریف شود. ما در تحولات اجتماعی با پنج مورد روبرو هستیم که عبارتند از: کودتا، رفرم (اصلاحات)، شورش، نهضت و انقلاب. این اغتشاشات از نگاه علوم سیاسی و جامعه شناسی سیاسی در هیچ کدام از دستهبندیهای گفته شده جای نمیگیرد.
وی افزود: کنشگران ایران مانند سفرا، رایزنان فرهنگی و هیاتهای اعزامی را در این موضوع منفعل هستند. کنشگران باید از این انفعال خارج شوند.