به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمد حسین واحدی اصل کارشناس علوم سیاسی در یادداشتی نوشت: هدف رسانه تأثیرگذاری و کاریزماتیک عمل کردن است رسانهها ابزاری هستند در دستان دولتها و کمپانیهای بزرگ برای تاثیر گذاری و تغییر نگرش مردم که این فرآیند تغییر نگرش با پروپاگاندا و تبلیغات گسترده صورت میگیرد.
جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از قدرتهای رسانهای در خاورمیانه و حتی دنیا است درست است که از نظر پوشش خبری، امکانات و بودجه در حد رسانههای غربی همچون بلومبرگ. سی ان ان. فاکس نیوز نیست، اما دست کمی از آنها ندارد.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی از نظر بودجه و امکانات قابل مقایسه با شبکه بی بی سی میباشد شاید کمی اغراق به نظر برسد. ولی باید واقع بینانه به مسائل نگاه کنیم منظور از رسانه فقط صدا و سیما در جمهوری اسلامی نیست. هرچند رسانههای ایرانی تفاوت فاحشی با رسانههای دیگر نقاط جهان از نظر امکانات و تجهیزات و از همه مهمتر آزادی بیان دارند، ولی از قدرت تاثیر گذاری خوبی برخوردارند.
علاوه بر قدرت نظامی ایران صدا سیما همواره یکی از بازوهای جمهوری اسلامی قلمداد میشود و یکی از اهداف این سازمان حمایت از جمهوری اسلامی و اشاعه فرهنگ اسلامی است. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی رئیس صدا و سیما را رهبر انتخاب میکند این سازمان قبل از انقلاب نیز به شکل حکومتی اداره میشد. تعداد کارکنان این سازمان تا اواخر سال ۱۳۹۵ بین ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر بود.
این سازمان بودجه بسیار بالایی از دولت میگیرد و علاوه بر این درآمد بسیار زیادی از تبلیغات و آگهیهای بازرگانی دارد. صدا و سیما تقریبا به اندازهٔ ۱۰ یا ۲۰ استان ایران، بودجهٔ مستقیم دریافت میکنددر سال ۱۴۰۰، پس از مصوبه مجلس و دادن ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه به فعالان این سازمان تعلق گرفت. برای مثال در سال ۱۳۹۸، بودجه دولتی این سازمان به تنهایی حدود ۲ تریلیون تومان بودهاست. صدا و سیما بر تلویزیون و رادیو، مالک شرکتهای رسانهای دیگر هم هست است همچون شرکت فیلم سازی سیما فیلم است.
این سازمان همچنین جشنوارههای فیلم، موسیقی و هنری برگزار میکند، کتاب، روزنامه و مجله منتشر میکند و از دانشگاه صدا و سیما به عنوان یک بازوی آموزشی، بهره میگیرد. خود سازمان صدا و سیما دارای بازویهای رسانهای مختلفی هستند که مختصر در مورد هریک از آنها از تاثیر گذاری زیادی برخوردار هستند. از جمله این رسانهها که بازوهای صدا و سیما محسوب میشوند عبارت اند از:
۱. پرس تی وی:پرس تی وی تلویزیون ۲۴ ساعته انگلیسی و فرانسوی زبان با برنامههای خبری و مستند، بازوی پروپاگاندای بین المللی صدا و سیما است. مدیر این شبکه توسط رئیس صدا و سیما تعیین میشود. مقر پرس تی وی در تهران است و شعبهها و دفاتر متعددی در استراتژیکترین شهرهای جهان دارد. در میان آنها دفتر لندن این شبکه تحت عنوان پرس تی وی با مسئولیت محدود (ثبت شده تحت شماره ۱۰۹۵۷۸۶۱) فعالیت میکند.
۲. المیادین:شبکهٔ تلویزیونی ماهوارهای محور مقاومت است که ۱۱ ژوئن ۲۰۱۲ در بیروت لبنان تأسیس شد. المیادین شبکهای با محتوای غالباً خبری است و در بیشتر کشورهای عرب خبرنگار دارد. رقبای این کانال در جهان عرب شبکه الجزیره، اسکای نیوز و بی بی سی عربی هستند.
۳. شبکه سحر:تلویزیونی جهانی (برون مرزی) صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، از ۲۵ آبان ۱۳۷۶ (۱۶ نوامبر ۱۹۹۷) در ساعاتی محدود به هفت زبان بین المللی از جمله انگلیسی، فرانسه، عربی، ترکی آذربایجانی، ترکی عثمانی، بوسنیایی، اردو در مجموع با ۱۹ ساعت پخش کار خود را آغاز کرد. انتصاب محمد اخگری به عنوان معاون برونمرزی در دی ۱۳۹۳ با سیاستگذاری جدید به عنوان شبکهای رادیو و تلویزیونی، به تدریج فعالیت خود را در قالب ۵ کانال ۲۴ ساعته به پنج زبان مختلف دنیا با روزانه ۱۲۰ ساعت پخش برنامه توسعه داد. شبکه جهانی سحر ۵ کانال ۲۴ ساعته در اختیار دارد که از طریق ماهواره، اینترنت و رله کنندههای محلی قابل دریافت است.
۴. شبکه افق:تلویزیون افق یک کانال تلویزیونی صدا و سیما است که پخش جهانی دارد. این کانال یکی از جدیدترین کانالهای تلویزیونی صدا و سیماست که برنامههای سراسری داخلی خود را در سه دی ۹۳ آغاز کرد و در هشت اسفند ۹۷ رسما اعلام موجودیت کرد. شبکه افق ابتدا زیر مجموعه سازمان هنری و رسانهای اوج وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. این تلویزیون حالا تحت مدیریت صدا و سیما قرار دارد.
۵. تلویزیون اینترنتی مردم خبر:مردم خبر یک تلویزیون پخش اینترنتی است که توسط صدا و سیما راه اندازی شده است. مخاطبان این تلویزیون ایرانیان جوانی هستند که بیشتر وقت خود را آنلاین میگذرانند و به ندرت کانالهای تلویزیونی صدا و سیما را تماشا میکنند.
علاوه بر این شبکهها افراد معتقد به نظام در رسانههای غربی دیگر نیز همچون یوتوب نیز فعالیت رسانهای نیز دارد و این یکی از نقاط قوت رسانهای جمهوری اسلامی است.