به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به گواه آمارهای موجود در دوره مدیریت هومن رازدار مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران، رشد قابل توجهی در برگزاری تعداد نمایشگاههای داخلی و خارجی، افزایش تعداد شرکت کنندههای داخلی و خارجی در نمایشگاههای بین المللی، رضایت بازدیدکنندگان و شرکتهای مشارکت کننده در نمایشگاههای مختلف در سال ۱۴۰۱ و سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ و ارتباطهای موثر با کشورهای خارجی برای برگزاری نمایشگاههای خارج کشور، رخ داده است که نشان میدهد بعد از سه سال رکود نسبی نمایشگاههای بین المللی به دلیل شیوع کرونا، نه تنها تعداد نمایشگاههای برگزار شده و تعداد شرکت کنندهها در این نمایشگاهها و رضایت بازدیدکنندههای داخلی و خارجی و شرکتهای تولیدی و صنعتی کشور در یکسال اخیر، رشد قابل توجه داشته است بلکه اثر برگزاری نمایشگاه ها، در مقابله با تحریم ها، رشد صادرات غیر نفتی کشور، امضای قراردادها، رایزنیها و مذاکرات تجاری در محل نمایشگاه، افزایش صادرات ایران به کشورهای منطقه و جهان، بسیار موثر و مطلوب و اثرگذار بوده است.
شرکتهای برگزار کننده نمایشگاه در یکسال اخیر، در مصاحبههای خود اعلام کرده اند که نمایشگاههای برگزار شده در این دوره، نسبت به دورههای قبل و حتی قبل از کرونا نیز بهتر بوده و فرصت رشد صادرات غیر نفتی و تعامل و همکاری شرکتهای داخلی وخارجی در مسیر رشد تولید و صادرات کشور نسبت به قبل را فراهم کرده است.
متاسفانه، در شرایطی که برنامه هومن رازدار برای توسعه و رونق نمایشگاهها میتواند در رشد فرصتها و توانمندیهای کشور موثر باشد و در شرایط تحریم و مشکلات ارزی، به رشد صادرات و تولید و اشتغال داخلی کمک کند و ارزآوری کشور را افزایش دهد، عدهای به جای آنکه به تقویت مدیریت شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی و برگزاری بهتر نمایشگاههای بین المللی کمک کنند تا بخشهای مختلف اقتصادی و تولیدی حمایت شود، عملا به کارشکنی در وظایف و اقدامات مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی مشغول شده اند.
این افراد، به جای حمایت از تولید و صادرات در شرایط کنونی اقتصاد ایران، در ماههای اخیر، با بی رحمی و حاشیه سازی در برخی رسانهها به تخریب تیم مدیریتی شرکت سهامی نمایشگاهها پرداخته و برخی افراد و مدیران و رسانههای همسو با آنها، دائم به دنبال تضعیف مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاهها بوده و مانع از اجرای برنامههای ایشان بوده اند و با عدم همراهی خود با آقای رازدار، عملا هر روز موانع و مشکلاتی را برای پیشبرد برنامههای مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاهها ایجاد کرده اند.
اکنون این پرسش مطرح است که برخی مدیران با چه توجیه و مجوزی، به جای همراهی و همکاری با برنامههای شرکت سهامی نمایشگاه ها، عملا مسیر دیگری را انتخاب کرده اند و پشت این افراد به کجا گرم است که به جای کارآفرینی و رشد و رونق نمایشگاه، مانع از اقدامات و برنامههای هومن رازدار مدیرعامل نمایشگاههای بین المللی شده اند؟
اگر ملاک ارزیابی عملکرد یک مدیر، نتیجه کار ایشان و برگزاری نمایشگاهها و اقدامات متعدد برای هر چه بهتر برگزار شدن نمایشگاههای تخصصی بین المللی در آینده است و برنامههای معرفی شده و تدوین شده ایشان نیز از رشد و توسعه نمایشگاهها و سطح کیفی و کمی آنها خبر میدهد، پس چرا عدهای به جای همراهی در شرایط سخت اقتصاد امروز کشور، به دنبال تضعیف ایشان و حاشیه سازی و شایعه سازی و تخریب چهره و ایجاد مانع در اجرای برنامههای ایشان هستند و حتی تعدادی در هئیت مدیره نمایشگاه که باید با مدیرعامل در راستای ماموریتهای نمایشگاه همراهی کنند کارشکنی میکنند؟
به روایت آنچه در اخبار برگزاری نمایشگاهها وتصاویر منتشر شده آمده است، هومن رازدار با ارسال پیام و دعوت از شرکتهای ایرانی و خارجی، و همکاری با انجمنها و تشکلهای صنفی، به هر چه با شکوهتر برگزار شدن این نمایشگاهها و دلگرمی دادن و ارائه تسهیلات و امکانات مناسب، کمک کرده است و ارائه تسهیلات و امکانات به حدی بوده که تعداد درخواستهای شرکتها برای حضور در نمایشگاه، معمولا بیش از ظرفیت موجود بوده است و این موضوع، نشان دهنده همکاری و همراهی شرکت سهامی با برگزارکنندگان و شرکتهای تولیدی و صنعتی کشور و حمایت از تولید و صادرات و ارائه تسهیلات مناسب نمایشگاهی بوده است. بعد از ارسال پیام به مناسبت برگزاری هر نمایشگاه، هومن رازدار و همکاران او در لحظه افتتاح نمایشگاه حاضر شده و به عنوان میزبان مسوولان کشور و فعالان اقتصادی، ضمن بازدید از نمایشگاه، در جریان مسائل و مشکلات و نظرات شرکت کنندگان قرار گرفته اند.
حتی در برخی روزهای برگزاری نمایشگاه، هومن رازدار شخصا با رانندگی خودروهای مخصوص نمایشگاه و سوار کردن بازدیدکنندگان، از نزدیک با مردم و متخصصان و فعالان نمایشگاهی و تجاری و صنعتی کشور، بدون هیچ واسطهای و به طور مستقیم گفتگو کرده است و نظرات آنها را جویا شده و برخی بازدیدکنندگان، با تقدیر از این سلوک رفتاری یک مدیر مردمی، از عملکرد مدیران و کارکنان شرکت سهامی ابراز خرسندی و رضایت داشته اند و برخی خبرنگاران رسانهها نیز در همین خودروها با وی گفتگو داشته اند.
رضایت پرسنل شرکت سهامی
یکی دیگر از شاخصهای عملکرد یک مدیر، میزان رضایت و احساس تعلق پرسنل و کارمندان شرکت از مدیر شرکت است. شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی به عنوان یک نهاد و سازمان انقلابی، و دستگاه اجرایی، که در آن یک مجموعه نیروهای متخصص، متعهد و انقلابی کار میکنند، عملکرد مطلوبی در یک سال داشته و از مدیریت آقای رازدار رضایت داشته و در اجرای ماموریت سازمانی موفق بوده اند.
نکته دیگر، توانایی آقای رازدار در گفت وگوها، سخنرانی ها، بیان موضوعات، ارتباط با مخاطبان و کارشناسان، ارسال پیام و گفتگو با مدیران و شرکتهای مختلف، ارتباط داخلی و خارجی با تشکلهای بازرگانی و صنعتی و دستگاه دیپلماسی کشورهای مختلف، و اثرگذاری و نفوذ کلام ایشان در مسوولان و تشکلهای تجاری و بازرگانی داخلی و خارجی است.
برگزاری نمایشگاهها با مدیریت شرکت سهامی به جای پیمانکاران
از سوی دیگر، شاخص مهم عملکرد مدیریتی شرکت سهامی نمایشگاه ها، برخورداری از یک تیم متخصص و توانمند است که باعث شده برگزاری تعدادی از نمایشگاههای بین المللی تحت مدیریت خود شرکت سهامی بدون نیاز به برخی پیمانکاران خارج از شرکت انجام شود. این موضوع باعث شده که به جای پرداخت پول زیاد به پیمانکاران، کار مدیریت و نظارت و امور مختلف برگزاری نمایشگاه، و انجام وظایف و اختیارات شرکت سهامی، توسط خود این شرکت و تیم مدیریتی و کارکنان پر تلاش آن صورت بگیرد و این واقعیت، نشان دهنده توانمند سازی شرکت سهامی و پرسنل آن در یکسال اخیر است.
نکته دیگری که کاملا واضح است و خلاف رسالت رسانهای در بیان حقایق و واقعیتها و دوری از فساد و رانت است، تلاش عدهای برای پرداخت پول به رسانهها و شبکههای اجتماعی، در جهت تخریب رازدار در رسانه هاست. عدهای حتی به رسانهها و از جمله بولتن نیوز نیز سفارش کردند که مقالات و گزارشهایی در مورد عملکرد رازدار و تخریب ایشان منتشر کنند، زیرا برخی مدیران و برگزار کنندگان ایشان را قبول ندارند و او باید تضعیف و برکنار شود! البته این اقدامات در برخی رسانهها به نتیجه نرسید، اما تعدادی از رسانهها به تخریب ایشان پرداختند و این موضوع نشان میدهد که نه تنها برخی مدیران برخلاف منافع ملی، تنها به دنبال منافع گروهی خود هستند، بلکه برخی رسانهها نیز در مقابل دریافت پول، حاضر هستند که رسالت خود را فراموش کرده وگزارشهای کذب و شایعه سازی و خلاف واقعیت را منتشر میکنند.
این موضوع نشان میدهد که مخالفان به دنبال انتقاد روشن و شفاف و اثرگذار نیستند تا به اقتصاد کمک کنند، بلکه میخواهند که به هر قیمتی، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی تخریب شود.
ضرورت حمایت وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت از مدیرعامل شرکت سهامی
آیا وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت نباید به این مسائل ورود کنند و تمهیدات فوری در حمایت از برنامه مدیرعامل نمایشگاه بین المللی انجام دهند و پاسخ قاطع به مدیران مانع ساز و رسانههای همسو با آنها بدهند؟ چرا برخی افراد همچنان به کارشکنی و جریان سازی رسانهای خود ادامه میدهند و وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، کاری انجام نمیدهند؟ مدیران و رسانههای تخریب کننده پشتشان به کجا گرم است که در مسیرتوسعه صنعت و رشد صادرات و کمک به مشکلات ارزی کشور اینگونه عمل میکنند؟
اگر مدیریت شرکت سهامی نمایشگاه ها، در یکسال اخیر با رشد شاخصهای مختلف عملکردی همراه بوده و رضایت برگزار کنندگان، شرکتها و بازدیدکننده داخلی و خارجی را به همراه داشته، چرا مدیران بالادستی از ایشان حمایت نمیکنند و برای رفع موانع ایشان اقدام نمیکنند؟
در حالی که کارشناسان معتقدند که اقتصاد ایران نیازمند تحول، اصلاحات لازم در دستگاههای اجرایی و بخشهای مختلف تولیدی، صادراتی و تجاری است، عدهای تنها به دنبال منافع خود هستند و به جای حمایت از برنامههای شرکت سهامی، عملا کارشکنی و تضعیف مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی را دنبال میکنند و متاسفانه مدیران بالادست و سازمانهای متولی، عملا سکوت را پیشه کرده و اقدامی برای حمایت از شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی انجام نمیدهند.
۱۰۰ نمایشگاه بین الملی در یکسال اخیر
در این یکسال اخیر، نزدیک به ۱۰۰ نمایشگاه بین المللی در بیشترین سطح فضای نمایشگاهی برگزار شده که عمده سالنها و حتی فضای باز نمایشگاه را پوشش داده و با استقبال بسیار شرکت کنندهها همراه شده است که تعداد آنها ازظرفیت فضای موجود نمایشگاهی نیز بالاتر بوده است و این موضوع نشان دهنده تحرک و تحولی است که نمایشگاهها در اقتصاد ایجاد کرده و شرکتهای بسیاری مایل به حضور در نمایشگاه بوده اند.
تنها در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۲ نمایشگاه برگزار شده که تعدادی از آنها تا پایان سال برگزار خواهد شد.
تعدادی از این نمایشگاهها نسبت به سالهای قبل و دورههای قبل از رشد بالاتری از نظر دستاوردها و شاخصها برخوردار بوده و تعداد شرکت کننده، بازدیدها و فضای نمایشگاهی بیشتر شده و از نظر استانداردها و گرید برگزاری نمایشگاه نیز بهتر از دورههای قبل بوده که نمونه آن نمایشگاه لوازم خانگی، صنعت ساختمان، نفت، صنایع غذایی و... بوده که طبق اعلام خود برگزار کنندگان، با رشد بالایی برخوردار بوده است.
ضرورت اقدام وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت برای ساماندهی مشکلات موجود
وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت باید اقدامی انجام دهند و هماهنگی لازم را انجام دهند تا مدیری در نمایشگاه بین المللی تهران بر سر کار باشد که نه تنها اختیارات وامکانات لازم را داشته باشد، بلکه دیگران نیز با او همراهی و همکاری داشته باشد. در نتیجه اگر قرار است که هومن رازداربر سرکار باشد، باید اعضای هیات مدیره، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت با او همکاری لازم را داشته باشند و اگر قرار است شخص دیگری بر سرکار باشد، باید نفر دیگری انتخاب شود تا با همکاری و همراهی دیگران بتواند کاری انجام دهد. اما نتیجه در هر صورت، باید همکاری، همدلی، کارآفرینی، رشد و احیای برنامههای شرکت سهامی باشد.
نمایشگاه ویترین دستاوردهای اقتصاد ایران است
آقای رازدار به عنوان مدیرعامل کنونی، برنامهها و تلاشهایی را برای کمک به توسعه صادرات غیرنفتی، ارزآوری و رشد شرکتها و نامهای تجاری و نشان دادن یک ویترین قابل تقدیر از اقتصاد ایران و دستاوردها و توانمندیهای کشور در دستور کار قرار داده و تیم متخصص و توانمند همراه ایشان، در حال پیگیری این برنامه هاست و شاخصهای عملکردی نیز نشان دهنده موفقیت رازدار و تیم متخصص همراه ایشان است.
اقدامات و کارشکنیها و مانع سازیها و جریان سازی و حاشیه سازی خبری، عملا به معنای جلوگیری از برنامههای توسعه نمایشگاههای داخلی و خارجی و اصلاحات اساسی در این بخش است و زیان آن به کل اقتصاد و صادرات کشور تحمیل خواهد شد و مسوولیت آن متوجه کسانی است که به کارشکنی مشغول هستند و یا در برابر این اقدامات سکوت کرده و حمایتهای لازم را از مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران انجام نمیدهند.
این نوع ناهماهنگی ها، کاری از پیش نمیبرد و سرانجام آن، ادامه ناهماهنگی در دوره مدیریت بعدی خواهد بود. زیرا هر کسی سعی دارد از نگاه خود، مسائل را ببیند و دنبال کند و منافع عدهای و دستهای را پیگیری کند در نتیجه این موضوع با توجه به چند دسته بودن و انتظارات افراد درگیر در برگزاری نمایشگاه ها، عملا موجب ادامه اختلافها و کارشکنیها و جریان سازی خبری علیه مدیران وقت خواهد شد.
در نتیجه در همین نقطه، باید پاسخ قاطع و محکمی به مدیران کارشکن و رسانههای تخریب کننده و شایعه ساز و جریان ساز همراه با آنها داده شود تا کار نمایشگاه بتواند با قدرت و اراده و حمایت لازم دنبال شود.
واقعیت کار اقتصاد و نمایشگاه، ایجاد هماهنگیهای وسیع وهمکاری و همراهی گسترده در حوزههای مختلف از وزارت صمت، تا سازمان توسعه تجارت، و مدیران خود نمایشگاه و برگزار کنندگان، انجمنهای برگزار کننده و عوامل برگزاری نمایشگاه در سطوح مختلف است و بدون همکاری همه جانبه نمیتوان چنین نمایشگاه موفقی را در آینده ادامه داد و دستاوردهای اقتصاد ایران و تولید و صنعت کشور را به جهان معرفی کرد.
براین اساس، اولا وزیر صمت باید به تمام عوامل نمایشگاهی، مدیران سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، و خود نمایشگاه، اعلام کند که لازم است همکاریها و همراهی و همدلی با مدیرعامل و مجریان اصلی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی صورت گیرد و دوم آنکه عوامل برگزاری نمایشگاه از هیات مدیره گرفته تا برگزار کنندگان و رسانههای کشور، همراهی و پشتیبانی لازم را داشته باشند، زیرا برگزاری نمایشگاههای بهتر، به معنای آبروی تجارت خارجی و حمایت از تولید و صنعت داخلی کشور و معرفی نامهای تجاری ایران و شرکتهای موفق به جهان و کشورهای همسایه و کمک به صادرات غیر نفتی ایران است.
این که برخی رسانهها با دریافت پول، و ایجاد کانالهایی در شبکههای اجتماعی، از روز اول به دنبال تخریب و ناکارآمد جلوه دادن چهره مدیران کشور از جمله مدیرعامل نمایشگاه بین المللی بوده اند، هیچ دستاوردی برای تولید و صادرات و نمایشگاههای کشور ندارد و اتفاقا در همین سطح برگزاری نمایشگاهها و موفقیتهای ایجاد شده را تضعیف خواهد کرد.
عناوین نمایشگاههای برگزار شده در سال ۱۴۰۱
یکی دیگر از شاخص عملکردهومن رازدار در یکسال اخیر، برگزاری نمایشگاههایی است که صدها هزار بازدیدکننده، شرکتهای حاضر، برگزارکنندگان، و افراد مختلف در صنعت نمایشگاهی، تولید و صنعت و صادرات و تجارت کشور از نتایج آن راضی بوده اند. نگاهی به برگزاری این نمایشگاهها در سال ۱۴۰۱ گویای آن است که تلاش و برنامه ریزی و مدیریت شبانه روزی پشتوانه برگزاری حدود ۱۰۰ نمایشگاه در یکسال اخیر بوده است.
لیست نمایشگاههای برگزار شده و در حال برگزاری به شرح زیر است:
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، پاک کننده، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته - بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی - بیست و سومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، داروئی و آزمایشگاهی - نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی صنایع و تجهیزات وابسته - همایش و نمایشگاه جانبی رمز ارزش، رمزپول، متاورس، بلاکچین، اقتصاددیجیتال، تجهیزات وصنایع وابسته - نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر - دوازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگهای تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه - بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته - چهاردهمین نمایشگاه بین المللی در و پنجره و صنایع وابسته
پنجمین نمایشگاه بین المللی شیشه و تجهیزات وابسته - نمایشگاه تخصصی بین المللی توانمندیهای صادراتی صنایع کوچک ومتوسط - بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی ورزش وتجهیزات ورزشی - یازدهمین نمایشگاه بین المللی آسانسور وصنایع وتجهیزات وابسته - سی و یکمین نمایشگاه بین المللی تخصصی صادراتی صنعت مبلمان - چهاردهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه - چهارمین نمایشگاه بین المللی مراکز خرید، مجتمعهای تجاری، رویکردهای صنعت خرده فروشی وصنایع وابسته - پنجمین نمایشگاه بین المللی کاغذ، مقوا، فرآوردههای سلولزی و ماشین آلات وابسته - یازدهمین جشنواره ونمایشگاه بین المللی مد ولباس ایرانی اسلامی فجر - بیست ودومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان - بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران - نمایشگاه تخصصی خدمات کسب وکار با رویکرد دانش بنیان - دومین نمایشگاه بین المللی تقویت، تزئین خودرو و خدمات وابسته - نمایشگاه تحول صنعت خودرو - چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کف پوشها، موکت و فرش ماشینی و صنایع وابسته - بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته - چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت غلات، آرد و نان - بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و مواد اولیه بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران - نهمین نمایشگاه بین المللی نوشیدنیها، چای، قهوه و صنایع وابسته - دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژیهای تجدید پذیر - شانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست - بیست ودومین نمایشگاه بین المللی صنعت تهران - سیزدهمین نمایشگاه فن آوری نانو - هشتمین نمایشگاه بین المللی لوله و اتصالات، ماشین آلات و تجهیزات وابسته - بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی تاسیسات ساختمان و سیستمهای سرمایشی و گرمایشی تهویه مطبوع - هفتمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و فناوریهای نوین بهداشت کار، ایمنی، آتش نشانی، مدیریت بحران وامداد ونجات - بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته - بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشینهای گلدوزی و محصولات نساجی - دهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران - هفدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات لوازم و مجموعههای خودرو چهارمین نمایشگاه بین المللی لیزر و فوتونیک ایران - ششمین نمایشگاه بین المللی شیلات، ابزیان، ماهیگیری وصنایع وابسته - بیست ودومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق - سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قیر، آسفالت، عایق ها، بتن، سیمان و ماشین آلات وابسته - بیستمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست - نوزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی (ایران متافو) - بیست ودومین نمایشگاه بین المللی رنگ، رزین، پوششهای صنعتی و موادکامپوزیت وصنعت آبکاری - دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت - هفتمین نمایشگاه بین المللی بیمارستان سازی تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی - بیست وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار - هجدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی و صنایع وابسته - بیست ودومین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی - هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب ایران - بیست و هشتمین نمایشگاه لوستر و چراغهای روشنایی و تزئینی - - شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کالا، خدمات و تجهیزات فروشگاهی و فروشگاههای زنجیرهای - پنجمین نمایشگاه بین المللی فرانچایز و توسعه کسب و کار.
نمایشگاههای باقی مانده تا پایان سال
هفتمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، نهادهها و سیستمهای نوین آبیاری - نهمین نمایشگاه بین المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته - بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی وصنایع وابسته - سیزدهمین نمایشگاه بین المللی میدکس خانه مدرن، معماری داخلی و دکوراسیون - سیزدهمین نمایشگاه بین المللی میدکس خانه مدرن، معماری داخلی و دکوراسیون - دومین نمایشگاه بین المللی ایران ژئو - بیستمین نمایشگاه بین المللی چوب، مواد اولیه، ماشین آلات، یراق، تجهیزات مبلمان و صنایع وابسته - بیستمین نمایشگاه بین المللی چوب، مواد اولیه، ماشین آلات، یراق، تجهیزات مبلمان و صنایع وابسته - چهارمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین آلات وتجهیزات وابسته - چهارمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین آلات وتجهیزات وابسته - شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته - چهارمین نمایشگاه بین المللی خدمات وتجهیزات هتلداری - چهاردهمین نمایشگاه بین المللی طلا، جواهر، نقره، ساعت و صنایع وابسته - اولین نمایشگاه تخصصی رستوران، کترینگ، فست فود، صنایع وتجهیزات وابسته - اولین نمایشگاه تخصصی رستوران، کترینگ، فست فود، صنایع وتجهیزات وابسته - هفتمین نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل - سومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات تونل و فضاهای زیر زمینی مترو - سومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات تونل و فضاهای زیر زمینی مترو - دوازدهمین نمایشگاه بین المللی مادر، نوزاد و کودک - اولین نمایشگاه تخصصی بین المللی بازی و سرگرمی، فناوریها و صنایع وابسته
اولین نمایشگاه تخصصی بین المللی بازی و سرگرمی، فناوریها و صنایع وابسته - سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی - اولین نمایشگاه تخصصی بین المللی منابع طبیعی و سیستمهای حفاظتی پایدار آب وخاک، دانش و فناوریها و صنایع مربوطه - اولین نمایشگاه تخصصی بین المللی منابع طبیعی و سیستمهای حفاظتی پایدار آب وخاک، دانش و فناوریها و صنایع مربوطه.