به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، فرهاد سعیدی سرپرست شرکت عمران شهر سهند در گفتگو با خبرنگاران در مورد وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در شهر سهند و شهر جدید شهریار، چشم انداز و برنامههای خود توضیحاتی را ارائه داد.
وی در مورد طرح نهضت ملی گفت: ما دو رسالت در پیش رو داریم. یک برنامه نهضت ملی مسکن میباشد که طرح دولت است و حدود ۱۶ هزار واحد در سهند را شروع به ساخت کرده ایم. دو فراهم آوردن زیرساختها و امکانات لازم برای ساکنین شهر میباشد که در صورت فراهم نیاوردن امکانات لازم، اقبال عمومی نیز برای متقضایان نهضت ملی برای سکونت در سهد وجود نخواهد داشت.
سعیدی در مورد پیشرفت فیزیکی طرحهای نهضت ملی اذعان داشت: پروژههای مختلفی با درصد پیشرفت فیزیکی در سهند وجود دارد. از صفر تا چهاردرصد پروژه داریم تا نزدیک ۵۰ درصد که با گرفتن میانگین، عددی حدود ۲۳.۵ درصد پیشرفت فیزیکی کل پروژههای نهضت ملی مسکن در سهند میباشد.
وی در خصوص شهر جدید شهریار و پیامکی که به متقاضیان طرح نهضت ملی شهریار ارسال شده است مبنی بر ثبت نام در شهر سهند اظهار داشت: شهر جدید شهریار اولین شهر خصوصی کشور محسوب میشود و طبق برآورد ما در نظر داشتیم که در این شهر نیز به مانند سهند شروع به ساخت مسکن نماییم، ولی نظر شرکت سازنده (جهاد خانه سازی) متفاوت بود و تنها بخشی از این شهر که قسمت انتهایی شهر محسوب میشد برای ساخت مسکن در اختیار ما قرار گرفت.
سعیدی اضافه کرد: به خاطر تعارضات زیاد این محل تصمیم بر آن شد که ساخت مسکن نهضت ملی در این محل به صلاح نیست و به خاطر طولانی بودن پروسه انتخاب محل جدید و شرایط تورمی که در نهایت به مردم تحمیل خواهد شد، ممکن است از یک سال آینده در محل جدید شروع به ساخت و ساز شود که به متقاضیان پیامکی ارسال شد که در صورت رضایت میتوانند از واحدهای بدون متقاضی شهر سهند استفاده نمایند، ولی اجباری در کار نیست.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا امکان ساخت مسکن نهضت ملی در شهر جدید شهریار وجود دارد یا خیر بیان کرد: ما ساخت مسکن در شهریار را منتفی نمیکنیم، ولی به متقاضایان نمیتوانیم زمانی برای شروع و بهره برداری پروژه اعلام کنیم؛ بنابراین توصیه ما به متقضیان این شهر، استفاده از ظرفیتها و واحدهای بدون متقاضی سهند میباشد.
سعیدی در مورد تفاوت متقاضیان مساکن اقدام ملی و نهضت ملی مسکن هم گفت: پروژههای با درصد پیشرفت فیزیکی پایین همگی پروژه نهضت ملی مسکن تلقی میشوند چرا که پروژههایی بودند با پیشرفت فیزیکی ۵ الی ۱۰ درصد و ۹۰ درصد آن توسط دولت فعلی نظارت و تکمیل خواهد شد.
وی افزود: همگی پروژههای طرح اقدام ملی با افزایش وام از ۱۵۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان برخوردار شده اند و اکنون در شهر سهند پروژهای با نام طرح اقدام ملی وجود ندارد. برای تحویل مساکن هم طرح افتتاج و بهره برداری فاز به فاز در نظر گرفته شده تا متقاضیانی که در یک پروژه بصورت منظم آوردههای خود را تزریق میکنند واحدهای خود را زودتر تحویل بگیرند که اینکار موجب تشویق بقیه متقاضیان برای پرداخت منظم آوردههای خود خواهد شد.
سعیدی در مورد مدت زمان بهره برداری از پروژههای نهضت ملی گفت: از زمان شروع پروژه نهایت ۲۴ ماه، ولی پروژههایی که در دست ساخت هستند بنا داریم از پایان امسال با افتتاح تعدادی ازآنها هم تابوی عدم واگذاری واحدها را بشکنیم و هم بقیه متقاضایان هم به عینه مشاهده کنند که در صورت پرداخت منظم آورده خود با سرعت بیشتری واحدهای خود را تحویل خواهند گرفت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه شرایط فعلی آوردههای اولیه و مبالغ دریافتی مراحل بعدی پروژه تا چه اندازه با وضعیت اقتصادی مردم هم خوانی دارد بیان کرد: سوالی که همیشه از متقاضیانی که برای پر کردن برگه انصراف به شرکت عمران مراجعه میکنند دارم این است که آیا راه دیگری هم برای صاحب خانه شدن در شرایط کنونی وجود دارد؟ که در جواب بیشتر آنها سردرگم هستند. به نظر من دولت و حاکمیت بعد از طی کردن مراحلی شرایط را به نفع مردم فراهم خواهند کرد و نمیگذارند مردم خانههایی که در آن ثبت نام کرده اند، با عدم تامین آوردههای بعدی و انصراف آنها را از دست بدهند. برآورد من از پروژههای قبلی مسکن مهر همین نکته است.
سرپرست شرکت عمران در مورد وضعیت فعلی شرکت بیان داشت: متاسفانه در دوره مدیریت قبلی حدود ۳۶ درصد تحقق درآمدی داشتیم و شرکت را با ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم که توانستیم در طول مدت دو ماه این درصد را به ۷۰ ارتقا داده و با کاهش بدهی به ۸۶ میلیارد، ۲۷ میلیارد تومان دیگر به درآمد شرکت اضافه کرده ایم.
وی در خصوص نواقصات آزادراه تبریز-سهند هم بیان کرد: برای سال آتی حدود ۶۰ میلیارد تومان بودجه برای اینکار تعریف شده که امیدواریم با این رقم بخش زیادی از مشکلات اتوبان رفع شود. البته با همراهی سرمایه گذار پروژه و آورده همین مبلغ میتوان نواقص کل پروژه را تکمیل کرد تا مردم به راحتی از این اتوبان تردد داشته باشند.
سعیدی در مورد قرارداد بحث برانگیز اتوبان تبریز – سهند اظهار کرد: شناخت از قرارداد آزادراه بین مردم متفاوت است بطوری که ما در این پروژه شریک نداریم بلکه کل آزادراه متعلق به دولت بوده و قرارداد بصورت واگذاری منافع آزادراه میباشد و سرمایه گذار قرار است مبلغ آورده پروژه و سود آن را در مدت تعیین شده از طریق اخذ عوارضی جبران نماید.
وی اضافه کرد:، اما موردی که باعث شده نواقص آزادراه پابرجا بماند اختلاف ما و سرمایه گذار در حوزه برآورد هزینهها میباشد که برداشتهای ما و ایشان در این مورد متفاوت است و در این خصوص منتظر رای داوری هستیم تا مشکلات رفع شود.
سرپرست شرکت عمران از پروژه بازچرخانی آب پساب تصفیه خانه سهند به عنوان یکی از مهمترین کارهای شرکت عمران بعد از افتتاح آزادراه یاد کرد و گفت: فضای سبز فعلی سهند شایسته این شهر نبوده و در صورت محقق شدن این امر که امیدوار هستیم سال آینده در فاز ۱ و ۴ اجرایی شود، به اولین شهری تبدیل خواهیم شد که آبیاری فضای سبز آن بصورت کامل از بازچرخانی آب پساب تصفیه خانه صورت میگیرد.
وی دیگر برنامههای خود در شرکت عمران را تحویل فازهای سهند به شهرداری، ساماندهی حمل و نقل شهری، ایجاد فضای اشتغال با فراهم آوردن شرایط سرمایه گذاری در این شهر جدید عنوان کرد.