مصطفی عباسی مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، درباره مزایای انتشار صورتهای مالی شرکتهای دولتی اظهار داشت: انتشار صورتهای مالی شرکتهای دولتی اولین گام برای اصلاح روندهای اشتباه در این شرکتهاست. اگر سنجش وضعیت مالی شرکتهای دولت انجام نشود حکومت و دولت اصلا نمیتوانند تصمیمگیری و سیاستگذاری درستی داشته باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه درصد قابل توجهی از بودجه کشور هر سال به شرکتهای دولتی اختصاص پیدا میکند افزود: شاهد این بودیم که برخی از شرکتهای دولتی تا پیش از این عملکرد مالی غیر شفافی داشته و تبدیل به حیاط خلوت شخصیتهای سیاسی شده بودند بطوریکه انتصابهای شبهه ناک زیادی در آنها رخ میداد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بطور کلی در گذشته و پیش از مکلف شدن این شرکتها به انتشار صورتهای مالی، ضمن غیر شفاف بودن شاهد زیانده بودن عجیب شرکتهای دولتی بودیم. این زیان ده بودن در حالی بود که به دلیل عدم شفافیت اساسا دولت به عنوان ناظر حتی نمیتوانست دلیل اصلی این خسران را شناسایی یا مدیری را مواخده کند.
عباسی در ادامه گفت: حالا با انتشار صورتهای مالی عملکرد شرکتها مشخص میشود و مسلما مدیران آنها نیز مجبور به پاسخگویی میشوند؛ یکی از اولین اتفاقاتی که رخ میدهد این است که دیگر کمتر شاهد انتصابات سیاسی در شرکتهای دولتی باشیم.
عباسی درباره اینکه وظیفه دولت و دیوان محاسبات در برابر انتشار صورتهای مالی شرکت های دولتی چیست؟ توضیح داد:
دیوان محاسبات با ورود به این مسئله کار را جلو میاندازد زیرا بررسی عملکرد شرکتهای دولتی راحتتر میشود و موجب میشود عملکرد آنها شفاف شود و در بودجههای بعدی بر اساس عملکرد بودجه به آنها تخصیص پیدا کند.
مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران توضیح داد: تبعات عدم انتشار صورتهای مالی شرکتهای دولتی فساد و ناکارآمدی است تاکنون هم این وضعیت به همین شکل بوده است.
وی گفت: مسلما انتشار صورتهای مالی موجب پیشگیری از فساد و ناکارآمدی میشود. در خیلی از مواقع در این شرکتها فساد رخ نمیدهد اما ناکارآمدی وجود دارد و وجود شفافیت در این شرکتها باعث میشود که مسئولان و مدیران این شرکتها ناکارآمدی خود را به پایین ترین حد ممکن برساند.