به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سید حمیدرضا طیبی اظهار کرد: پروژه تولید قطار ملی ابتدای سال ۱۴۰۰ از نظر ما انجام شده بود، اما برای اینکه کارفرماها برای استفاده از کار اطمینان داشته باشند باید تستهای استاندارد را برای همه حالتها و الگوهای مختلف مسافر انجام میدادیم البته مسیر مناسب برای انجام تست نداشتیم که مترو این مسیر را در اختیار ما قرار داد. در حال حاضر تنها یک تست باقی مانده که با هماهنگی شرکت بهره برداری این کار انجام میشود.
وی ادامه داد: این قطار با تکنولوژی بسیار پیشرفته ایرانی که قابل رقابت با نمونههای خارجی است، ساخته و تمام استانداردها روی آن انجام شده و به راحتی میتواند سرویسهای خودش را انجام دهد. این توانمندی به وجود آمده، باعث شده که ما ادعا کنیم که میتوانیم قطارهای پرسرعت بین شهری را تا سرعت ۳۵۰ کیلومتر طراحی کنیم و بسازیم البته در مترو به دلیل فاصله کوتاه بین ایستگاهها حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر است، ولی پایه تکنولوژی آن همان است.
این عضو هیات مدیره جهاد دانشگاهی اضافه کرد: قرار است تا در چهار بسته ۱۰۵ تایی واگن این قطارها تولید شود و اعتبار آن نیز از محل تهاتر نفت تامین شود که برای بسته اول این کار انجام شده است و فقط بحث ترک تشریفات آن باقیمانده تا کار شروع شود و برای ۱۰۵ تای بعدی نیز بودجه پیش بینی شده است.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه زمانی این واگنها به ناوگان مترو اضافه میشوند، گفت: حداکثر ظرف یک ماه آینده تست آن انجام میشود و تا دو ماه آینده به ناوگان اضافه خواهند شد.