به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اولین همایش یکصد برند ملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی و اهدافی، چون ایجاد هم افزایی در بین سازمانهای دولتی و خصوصی با دبیری محمدرضا یارمحمدی، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز همایشهای بین المللی صداوسیما برگزار شد.
«محمدرضا یارمحمدی» دبیر اولین همایش برندملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی گفت: آنچه که در این همایش مورد بررسی قرار گرفت آن است که به این مفهوم دست یابیم "برند ملی " باید دربرگیرنده طیف وسیعی از فعالیتهای یک ملت، شامل صادرات، سرمایه گذاری خارجی، فرهنگ، میراث فرهنگی، مردم، حاکمیت و گردشگری باشد؛ در واقع این همایش القا میکند که برند ملی نشان دهنده هویت یک ملت از ابعاد گوناگون است و میتواند نمونه عینی و مُدرنِ یک قدرتِ نرم در کشورها به حساب آید و بهترین چیزی که یک کشور میتواند به مردم خود و صادر کننده هایش هدیه دهد، یک برند ملی قوی است.
یارمحمدی تصریح کرد: در واقع دور از واقعیت نیست که وقتی روی قطعات الکترونیکی یک محصول، کلمه ساخت ژاپن زده میشود، رضایتمندی خریدار نسبت به خرید آن محصول دو چندان است و یا هنگام خرید یک لباس یا محصولات مد وقتی مردم با کلمه ساخت ایتالیا روی آن لباس یا محصولات مد مواجه میشوند، حس رضایتمندی را میتوان در چهره آنها دید و حس کرد بنابراین ما تمام تلاشمان این است که به چنین رضایتمندی از سوی خریداران مبدل شویم.
وی افزود: امروزه صادرات مبتنی بر برند، نیرومندترین راه برای ایجاد و حفظ وجهه ملی است. در واقع نگاه این همایش این است که یک مجموعه با رعایت مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست، ذی نفعان، مشتریان، شفافیت وبخشهای مختلف میتواند به یک برند ملی دست یابد.
گزارش ویدئویی از حضور پرتعداد برندهای ایرانی در نخستین همایش «یکصد برندملی» را در زیر مشاهده میکنید
در ادامه این همایش، پروفسور «کریم زارع» نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنده به عنوان کسی که بیش از ۵۰ سال است که در سیستمهای دولتی و غیر دولتی وچه در دانشگاههای تربیت معلم، شهیدبهشتی، تبریز و دانشگاههای آزاد و بین المللی ازسال ۶۱ تدریس داشته ام، معتقدم اینگونه همایشها موجب امید برای جوانان و دلگرمی برای نخبگان و فرهیختگان میشود و ترکیب جوانان نخبه و فرهیختگان که این همایش نمونهای از آن است، میتواند علاوه بر امید آفرینی، زیربنای تحقق شهرهای دانش را براساس توسعه پایدار بنیان کند؛ به گونهای که برندهای ما را نه تنها در سطح ملی بلکه تا سطح بین المللی نیز گسترش دهند؛ به هرحال بنده بسیار خوشحالم که این همایش خواهد توانست شروع آیندهای درخشان بویژه در بُعد رشدِتولید را در کشور رقم بزند.
هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد و امور دارایی و عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با برگزاری این همایش افزود: ما منابع امان آنچنان فراخ نیست که بتوانیم به همه جبههها حمله کنیم، از این رو باید یکسری لوکوموتیوها را راهاندازی کنیم و به آنها واگن ببندیم و از محل سود و منافع آنها بتوانیم بخشهای دیگر اقتصاد را به حرکت درآوریم.
وی افزود: لوکوموتیوها علاوه بر مسئولیت اقتصادی، ملاحضات یک شهروندِ خوب را نیز باید بتواند ایفا کند؛ یعنی محیط زیست را آلوده نکند و به آن صدمه نزند و علاوه براینها برندهای ملی همچون لوکوموتیوها باید به گونهای باشند که بتوانند در راستای وظایف اجتماعی اشان یکسری کمکهای بشر دوستانه نیز انجام دهند. همچنین در راستای این همایش سعی خواهیم داشت تا پیرامون لوکوموتیو ها، قد آنها را در حوزه اقتصادی کشور و حتی در سطح دنیا به عنوان یک برند، بلندتر کنیم.
«امین شاکری» ریاست مجمع عالی کارآفرینان کشورنیز اظهارداشت: امروز در همایش برندهای ملی، درباره رویکرد مسئولیت اجتماعی دربنگاههای اقتصادی به عنوان الزام ویک ضرورت به منظور توسعه پایدار بنگاه اقتصادی گفتگو کردیم.
وی تصریح کرد: از آنجا که موضوع مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از شاخصههای توسعه بنگاههای اقتصادی در دنیا مورد توجه است و بنگاههای اقتصادی علاوه بر موضوع اصلی فعالیت و کسب و کار خودشان، باید به موضوعاتی توجه داشته باشند که در جامعهی پیرامون و بحثهای زیست بومی مطرح است و باید به آنها نیز پاسخگو باشند، از این رو مسئولیت اجتماعی یک الزام است برای پاسخگویی یک بنگاه اقتصادی به دی نفعان خود. براین اساس بنگاههای اقتصادی بایدبه این موضوع توجه ویژه داشته باشند چراکه منجر به رشد پایدار آن بنگاه اقتصادی خواهد شد.
«عبدالوهاب بیگ پور» دبیر فراکسیون سازمان مردم نهاد مجلس شورای اسلامی و ریاست گروه سازمانهای علمی و اجتماعی پندار در ادامه اظهار داشت: یکی از رویکردهایی که در دولت فعلی بسیار مورد توجه قرار دارد و جزو سیاستهای کلان نظام به حساب میآید، حمایت از سازمانها و ساختارهایی است که در حوزه تولید قدم برداشته اند. در واقع یکی از راهکارهایی که میتواند به معرفی این سازمانها و ایجاد هم افزایی بین آنها کمک کند، برگزاری چنین همایشها یی است که ضمن موثر بودن میتواند به توان افزایی بین سازمانها و شناختشان از یکدیگر، کمک کند و فضایی متبلور ایجاد کند به گونهای که نسبت به فروش محصولات، شناخت از ظرفیتها و استعدادهای درونیای که داخل کشور وجود دارد کمکی موثر باشد. به هرحال امید میرود خروجی این همایش دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشد.
همچنین ایمان مصدری ریاست هیات مدیره انجمن صنفی دانش بنیان کشور در پایان این همایش گفت: یکی از مسائل مهمی که در کشور بدلیل کمبود حمایت در ساختارهای دولتی در بخش خصوصی کمرنگ دیده میشود، کم رنگ شدن موضوعاتی نظیر مسئولیت اجتماعی در بخش خصوصی است و این برنامه با رویکرد مسئولیت اجتماعی با همکاری جهاددانشگاهی، وزارت صمت، سازمان متخصصین و مدیران ایران، مجمع عالی کارآفرینان و بنیادگام دوم و با هدف جلب توجه بیشتر حوزه خصوصی به مسئولیت اجتماعی برگزار ش؛ چرا که این نگاه سبب توسعه اقتصادی و توسعه پایدار میشود واینکه ما خواهیم توانست با دیدی مهربانانهتر در بخش خصوصی در کنار هم قرار بگیریم و در نهایت اتحاد بخش خصوصی قطعا خواهدتوانست به کمک دولت بیاید و بحث کلان را بوجود آورد که این امر نیز به نوبه خود میتواند برای کشور موثر باشد و امیدوارم بتوانیم با تشکیل باشگاه مسئولیت اجتماعی بحث اتحاد را ادامه دار کنیم.