به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ علیرضا فخاری، استاندار تهران در رابطه با سیستم حمل و نقل ریلی جنوب شرق استان اظهار داشت:امروز صبح خدمت دوستان در حوزه راه آهن جمهوری اسلامی رسیدیم و به همراه همکارانی که در این برنامه بودند، از جمله مدیرعامل شرکت رجا، مدیر راه آهن تهران و همچنین سایر مسئولین ذیربط که میتوانستند تصمیم گیریهای لازم را برای مشکلات موجود در دستور کار قرار بدهند، با اولین خط قطار به سمت پیشوا طی طریق کردیم.
او در ادامه گفت: اولین اقدام ما بررسی میدانی وضعیت حمل و نقل ریلی خاصه در سطح جنوب شرقی استان بود. وضعیت را از لحاظ کمی و کیفی بررسی کردیم که با چه تعداد قطار و امکانات، این ظرفیت جمعیتی قابلیت نقل و انتقال دارد. همچنین عملکرد دستگاههای ذیربط را در سطح راهآهن بررسی کردیم و با ارتباط مستقیم با مردم، مشکلات و محدودیتهایی که همه مسافران داشتند را بررسی کردیم.
وی افزود: مردم گاهی اوقات گله داشتند و گاهی نیز ترقیب میکردند به برخی از برنامههایی که میتواند در حل مشکلات راهگشا باشد. همچنین سطح رضایتمندی مردم را از خدمات دریافتی ارزیابی کردیم. مردم از ازدیاد جمعیت، نبود سر فاصلههای لازم برای پذیرش جمعیت، سیستم تهویه و گرمایی ابتدایی صبح گله داشتند.
فخاری اذعان داشت: بنظر میرسد اولین موضوعاتی که باید در دستور کار قرار بگیرد رفع معایب مربوط به تجهیزات برودتی و تهویه مطبوع این قطارها است؛ که شرکت رجا باید در اولین فرصت ممکن این کار را انجام دهد. از آنجا که سطح مشارکت و پذیرش مسافر در این مسیر بسیار زیاد است، تراکم زیادی دارد؛ بنابراین افزایش تعداد قطارهاهم یکی از موضوعاتی است که باید در اولین فرصت تامین شود.
استاندار تهران تصریح کرد: نکته بعدی که با مسئولین راه آهن و رجا مورد بحث و بررسی قرار گرفت، از کارافتادگی و یا عیوبی است که قطارها عمدتا دارند. قاعدتا باید برای این موضوع نیز متفقا فکر کنیم. قرار بر این شد که گزارش سهم شرکت رجا، دولت و کسانی که میخواهند برای تامین منابع و جبران کسری منابع برای تعمیرات، راه اندازی و از این دست مسائل در این بحث ورود بکنند را برای ما ارسال کنند تا بتوانیم پیگیریهای لازم را داشته باشیم.
وی تاکید کرد: نکته مهم دیگر اینکه دوستان شرکت رجا در مقابل از سهم هزینههای هر یک صندلی سفر را بسیار بزرگتر و افزونتر از آنچیزی که دریافت میکنند طرح کردند؛ و آنها اعلام کردند که با این درآمد ما به هیچ وجه توان جبران کاستیها را داشته باشیم نداریم و طبیعتا برای افزایش قیمت هم با توجه به شرایطی که مردم دارند و قشری که از این وسایل استفاده میکنند باید توجیه پذیر باشد؛ بنابراین فاصله بین دریافتی و هزینههای مربوط به چگونگی نگهداشت واگنها، کشندهها و خود خطوط در کنار هم توجیه اقتصادی ندارد و باید با توجه به این وضعیت یک اقدام جبرانی از طرف دولت و یا سایر بخشها در دستور کار قرار بگیرد.
فخاری در انتها بیان داشت: نکته آخر که تحت بررسی قرار گرفت، طرح متروی مسیر پیشوا، ورامین و تهران بود. آخرین وضعیت را شرکت متروی تهران در قالب یک طرح ارائه کرد و ما باید آن را بررسی نهایی بکنیم؛ و با محدودیتهایی که از نظر جغرافیایی است و الزاما باید در موازات خطوط موجود طراحی شود نیز نکته قابل تاملی است و باید تصمیم فنی و درستی در این مورد گرفته شود.