به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ در جلسه مجمع مذکور نماینده حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت توسعه مجتمعهای ایستگاهی مترو در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، ضمن قرائت گزارش صورتهای مالی، عملکرد مالی و جریانهای نقدی این شرکت را در سال مالی ۱۴۰۰ «منصفانه (مطلوب)» ارزیابی نمود.
در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمعهای ایستگاهی مترو گفت: این شرکت به دنبال ایجاد منابع درآمدی و چرخه تأمین مالی پایدار برای شرکت مترو با رویکرد متنوعسازی سبد تأمین مالی است تا با استفاده از ظرفیتهای بازار پول و سرمایه و سرمایهگذاری عمومی و خصوصی، نسبت به فعالسازی روشهای نوین برای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل و توسعه مترو اقدام کند.
پیمان قربانی، هدف این شرکت را فراهم آوردن بستر مناسب برای استفاده از توان مالی و سرمایههای بخشهای داخلی و خارجی به منظور توسعه سریع مجتمعهای ایستگاهی در اطراف ایستگاههای مترو اعلام کرد و افزود: مهمترین فعالیتهای انجام شده در سال ۱۴۰۱، شامل خدمات کارگزاری، سرمایهگذاری عمومی و خصوصی (PPP)، صندوق پروژه و توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) بود.
وی در مورد طرح TOD توضیح داد: توسعه حمل و نقل محور (Transit Oriented Development)، رویکردی نوین در توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی و افزایش کیفیت زندگی شهروندان است که این شرکت آن را از طریق ایجاد مجتمعهای ایستگاهی پیرامون ایستگاههای حمل و نقل عمومیِ انبوهبر دنبال میکند.
قربانی در ادامه تصریح کرد: اجرای این طرح، علاوه بر ساماندهی اراضی پیرامون ایستگاههای مترو، موجب کاهش مصرف سوخت و آلودگیهای محیط زیستی، ایجاد شرایط بهتر برای زندگی و کار و تفریح شهروندان، فراهم آوردن بسترها و فرصتهای جدید شغلی، احیاء و رونق محلات و مناطق مختلف شهر و ارتقاء و بهبود ارائه خدمات به مسافران میشود.
وی با اعلام اینکه ۴۰ ایستگاه از ۱۶۵ ایستگاه متروی تهران از طریق مناطق به عنوان ایستگاه پایلوت برای اجرای طرح TOD انتخاب شدهاند، خاطرنشان کرد: برای هر ۲۲ منطقه از طریق ۲۲ مشاور ذیصلاح، قرارداد مطالعات امکانسنجی TOD در مرحله انعقاد است.
در ادامه این نشست، رییس هیئت مدیره شرکت توسعه مجتمعهای ایستگاهی مترو در خصوص شیوههای نوین تأمین مالی مترو از طریق سرمایهگذاری و مشارکت در ساخت، گفت: این روش یکی از روشهای متداول سرمایهگذاری است که طرفین مشارکت بر اساس میزان آورده خود از پروژه سهم میبرند و از این رو، ریسک کمتر و سودآوری بیشتری دارد.
مهدی همتی با اعلام اینکه برنامهریزی برای توسعه خطوط مترو با استفاده از جذب سرمایهگذار عمومی و خصوصی به منظور مشارکت در ساخت مجتمعهای ایستگاهی در حال انجام است، تأکید کرد: در این خصوص، ۳ مجتمع ایستگاهی معلم – بهار، امام خمینی (ره) و دردشت معرفی شدهاند و شرکت مترو نیز برای مشارکت شرکت سرمایهگذاری شهر آتیه (وابسته به بانک شهر) در ساخت مجتمع ایستگاهی دردشت، موافقت کرده است.
پس از ارائه گزارش عملکرد هیئت مدیره شرکت مجتمعهای ایستگاهی مترو، مدیرکل امور مجامع و حسابرسی شهرداری تهران، برخی موضوعات حسابرسی و مالی و ضرورت اصلاح و بهروزرسانی بعضی از فرآیندهای مالی شرکت مذکور را تبیین و آمادگی آن اداره کل را برای ارائه مشاوره و مساعدت در مورد موضوعات مطروحه را اعلام کرد.