کد خبر:۱۰۸۵۰۰۳

خاص‌ترین پروژه‌های راه‌سازی با اختلاف ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متری / بزرگترین تونل آزادراهی غرب آسیا در قطعه دوم آزادراه تهران _ شمال

قطعه سوم آزادراه تهران - شمال که یکی از ابرپروژه‌های راهداری کشور محسوب می‌شود، در مقایسه با سه قطعه دیگر به لحاظ پیچیدگی‌های خاص مهندسی بسیار متفاوت است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، قطعه سوم آزادراه تهران - شمال که یکی از ابرپروژه‌های راهداری کشور محسوب می‌شود و روز پنجشنبه توسط حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی دستور آغاز عملیات احداث این قطعه در فازهای مطالعاتی، طراحی و اجرا صادر شد، در مقایسه با سه قطعه دیگر به لحاظ پیچیدگی‌های خاص مهندسی بسیار متفاوت است.

قطعه سوم آزادراه تهران - شمال به طول تقریبی ۵۴ کیلومتر در انتهای تونل البرز و نقطه پایانی استان البرز، هم‌عرض با پل زنگوله آغاز و تا مرزن‌آباد در استان مازندران ادامه دارد. برآورد اولیه هزینه احداث این مسیر حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان است که ۷۰ درصد آن با ساخت ۴۴ تونل در مسیر رفت و برگشت در زیر زمین ایجاد شده و ۴۴ پل نیز در مسیر رفت و برگشت احداث خواهد شد.

خاص‌ترین پروژه‌های راهسازی با اختلاف ارتفاع 2 هزار و 200 متری/ بزرگترین تونل آزادراهی غرب آسیا در قطعه دوم آزادراه تهران _ شمال// آماده انتشار

مهمترین شاخصه این قطعه آغاز آن در ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا و پایان آن در ارتفاع حدود صفر از سطح دریا است که این پروژه را با ۲ هزار و ۲۰۰ متر اختلاف ارتفاع در طول مسیر، به یکی از خاص‌ترین طرح‌های راهسازی کشور تبدیل می‌کند که در نوع خود مشابه ندارد.

طول مجموع آزادراه تهران - شمال ۱۲۱ کیلومتر است که تاکنون ۳ قطعه از چهار قطعه آن به بهره‌برداری رسیده است.

با افتتاح این قطعه ۱۵.۵ کیلومتری که عملیات احداث آن از سال ۹۶ آغاز و به همت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و با همکاری پیمانکاران داخلی احداث شده، تردد از قطعه یک آزادراه از منتهی‌الیه بزرگراه آزادگان در منطقه ۲۲ تهران تا پل زنگوله در مازندران، از طریق مسیر آزادراهی انجام‌پذیر است.

آزادراه تهران–شمال مسیر تهران به چالوس را ۶۲ کیلومتر کوتاه می‌کند
مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران – شمال مجموعاً ۲۲ کیلومتر است که با پیشرفت ۹۸ درصدی ۱۵.۵ کیلومتر آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت که دارای ۱۷ تونل و پل بوده و آخرین تونل آن با ۶.۵ کیلومتر طول، بزرگترین تونل آزادراهی غرب آسیاست و رئیس بنیاد مستضعفان از این پروژه به عنوان نمایشگاه هنر مهندسی و تکنولوژی ایرانی یاد کرد.

حجت الاسلام رئیسی همچنین دستورات لازم برای تأمین اعتبار تکمیل مسیر، همکاری همه بخش‌ها، ایجاد تفرجگاه‌های بین راهی برای رفاه مسافران، ایمن‌سازی جاده‌های مواصلاتی به آزادراه و همچنین ایجاد مسیر‌های اضطراری برای دسترسی بین جاده‌ای در ایام خاص و پرترافیک در این بزرگراه را صادر کرد.

خاص‌ترین پروژه‌های راهسازی با اختلاف ارتفاع 2 هزار و 200 متری/ بزرگترین تونل آزادراهی غرب آسیا در قطعه دوم آزادراه تهران _ شمال// آماده انتشار

رئیس جمهور در آیین بهره‌برداری با قدردانی از تلاش‌های کارگران و دست‌اندرکاران اجرای این پروژه، این آزادراه را نماد ایمان، خودباوری، توانایی و دانایی ملت ایران دانست.

وی گفت: اگر کسی می‌خواهد عزم و اراده، تلاش فناورانه، معماری و هنر و دانایی و توانایی ملت ایران را ببینند، یکی از نمادهای آن آزادراه تهران–شمال است.

رئیس جمهور با برشمردن فواید و منافع این پروژه آزادراهی برای مردم، تصریح کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم، مسئولان و دستگاه‌های مختلف، امنیت سفر و سلامت مسافران است که کار ارزشمند احداث این آزادراه تا حد زیادی این دغدغه را برطرف می‌کند.

او افزود: بهره‌برداری از قطعات جدید آزادراه تهران – شمال هم در مصرف سوخت و زمان سفر صرفه‌جویی می‌کند و هم بار ترافیک و تصادفات و تلفات جاده‌ای که همگان را رنج می‌دهد، کاهش خواهد داد.

رئیسی با قدردانی از زحمات طراحان و مهندسان این پروژه عظیم آزادراهی و اقداماتی که در گذشته در این زمینه انجام شده است، خاطرنشان کرد: کار مجاهدانه مسئولان وزارت راه و بنیاد مستضعفان و مهندسان و پیمانکاران و کارگران عزیز در طول دو سال گذشته برای اجرای این پروژه بزرگ، نماد افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور همچنین از همکاری مردم به‌ویژه در مناطق متصل به این بزرگراه که با صبر و حوصله با دولت و بنیاد مستضعفان برای رقم خوردن این کار بزرگ و افتخارآمیز همراهی داشته‌اند، قدردانی کرد.

رئیسی با ابراز خرسندی از اجرای کامل مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران – شمال به دست مهندسان ایرانی، تأکید کرد: عملیات اجرایی قطعه سوم این آزادراه از امروز آغاز شده و امیدواریم این فاز نیز با همان دقت و سرعت که مسیر رفت قطعه دو ساخته شد، احداث شود تا هر چه زودتر مورد استفاده مردم قرار گیرد.

در این مراسم وزیر راه و رئیس بنیاد مستضعفان، گزارشی از عملیات اجرایی مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران – شمال و همچنین برنامه‌ها و نیازهای عملیات احداث قطعه سوم این بزرگراه ارائه کردند.

خاص‌ترین پروژه‌های راهسازی با اختلاف ارتفاع 2 هزار و 200 متری/ بزرگترین تونل آزادراهی غرب آسیا در قطعه دوم آزادراه تهران _ شمال// آماده انتشار

همچنین در این مراسم اعلام شد ۲ هزار و ۷۹۳ کیلومتر پروژه آزادراهی آماده بهره‌برداری، هزار و ۳۸ کیلومتر در دست اجرا و هزار و ۸۸۲ کیلومتر نیز در دست مطالعه است که در این میان مسیر رفت قطعه ۲ آزادراه تهران – شمال با ۲۲ کیلومتر طول و اعتبار صرف شده بالغ بر ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، از پروژه‌های اولویت‌دار آزادراهی بوده است.

همچنین آزادراه اصفهان – شیراز با ۲۱۰ کیلومتر مسافت و ۵ هزار و ۸۰۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده، تاکنون ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های آزادراهی الویت‌دار در دست اقدام است که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

خاص‌ترین پروژه‌های راهسازی با اختلاف ارتفاع 2 هزار و 200 متری/ بزرگترین تونل آزادراهی غرب آسیا در قطعه دوم آزادراه تهران _ شمال// آماده انتشار

حجت الاسلام رئیسی همچنین دستورات لازم برای تأمین اعتبار تکمیل مسیر، همکاری همه بخش‌ها، ایجاد تفرجگاه‌های بین راهی برای رفاه مسافران، ایمن‌سازی جاده‌های مواصلاتی به آزادراه و همچنین ایجاد مسیرهای اضطراری برای دسترسی بین جاده‌ای در ایام خاص و پرترافیک در این بزرگراه را صادر کرد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار