به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بر اساس برنامهریزی صورت گرفته سازمان هواپیمایی کشوری در بازه زمانی ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور پروازهای اربعین با قیمتهای مصوب انجام میشود.
در فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، سازمان هواپیمایی کشوری ۱۸۶۳ مجوز پرواز اربعین برای ۱۶ ایرلاین داخلی و خارجی (عراقی) صادر کرده که آتاایر با ۲۸۸ پرواز (۹۵ پوراز برنامهای و ۱۹۳ پرواز فوقالعاده) بیشترین سهم از پروازهای اربعین را دارد.
هواپیمایی زاگرس با ۲۵۳ پرواز، ایرانایر با ۲۳۷ پرواز و العراقیه با ۱۹۰ پرواز به ترتیب بیشترین مجوز دریافتی را از سازمان هواپیمایی کشوری داشتهاند.
قرار است در بازه اشاره شده هواپیمایی معراج نیز ۱۵۶ پرواز اربعین انجام دهد. هواپیمایی آسمان، فلای بغداد، کاسپین و قشمایر نیز به ترتیب ۱۰۴ پرواز، ۱۱۰، ۱۰۱ و ۹۶ پرواز اربعین انجام خواهند داد. در بین ایرلاینهای داخل یو خارجی، هواپیمایی ایرتور با ۱۴ پرواز، کمترین سهم را در جابجایی زائران اربعین ۱۴۰۲ دارد.
طی روزهای سپری شده از طرح سفرهای هوایی اربعین، تاخیرات پیاپی پروازها به دلایلی از جمله نقص فنی، مشکلات فراروانی را برای زائران بهوجود آورده است. اتفاقی که باعث شده تا این پرسش مطرح شود معیار صدور مجوزهای پروازی برای ایرلاینها توسط سازمان هواپیمایی کشوری چه بوده است؟
آیا این مجوزها بر اساس تعداد ناوگان عملیاتی و توان ایرلاینها صادر شده یا اینکه روابط دوستانه باعث شده تا برخی شرکتهای هواپیمایی سهم چشمگیری در پروازهای اربعین داشته باشند، اما در عمل نتوانند به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند.