به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمید طریفی حسینی با اشاره به کلیت اقدامات صورت گرفته در یک سال گذشته گفت: دولت سند تحول را در ابتدای شروع کار ارائه داد و هر یک از وزارتخانهها و دستگاههای ذیربط تکالیفی داشتند که در کنار تحول بالادستی تحول قرار گرفت و دولت اولویتهای خود را از آن احصاء و به وزیر آموزش و پرورش ابلاغ کرد.
دو محور اصلی، توسعه عدالت تربیتی و نصیب بردنِ برابر آموزشی و دیگری کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی و پرورشی بود و در این راستا ۲۱۱ هزار کلاس درس را ایجاد کردیم که ۳۹۵۰ مدرسه را پوشش میداد.
وی با اشاره به اهمیت دوره ابتدایی در پساکرونا گفت: یک درصد افزایش پوشش تحصیلی و جذب بازماندگان از تحصیل را -۴۰ هزار نفر- داشتیم و ۲۷ هزار بی سواد مطلق و ۱۹ هزار نوسواد را جذب کردیم.
حسینی یکی از چالشهای کیفی آموزشی را تراکم بالای کلاسها خواند و افزود: امسال کلاسهای تراکم بالا را کم کردیم و ۱۱ درصد آن را کاهش دادیم و در پایان برنامه هفتم کلاس بالای ۴۰ نفر در کشور نخواهیم داشت.
وی با اشاره به توجه خاص به مدارس عشایری و ۳ درصد افزایش پوشش تحصیلی در حوزه استثنایی گفت: به دلیل کرونا حضور این بچهها کمرنگ شده بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از ۲۱۰۰ فضای ورزشی خبر داد که از محل مالیات بر ارزش افزوده مردمی به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است و در قالب طرح شهید سلیمانی به بهره برداری رسیده است.
حسینی اضافه کرد: از ۱۱۰۰ زمین چمن مصنوعی بهره برداری شده و ۲۵۴ سالن ورزشی را نیز داشتیم که شامل زمین ساحلی نیز میشود.
وی در مصاحبهای رادیویی افزود: سال گذشته ۲۰ مدال طلای دانش آموزشی در مسابقات و المپیادهای جهانی داشتیم که درخشانترین سال نیز بوده است و در حال حاضر گروههای مختلف به این مسابقات اعزام میشوند؛ چنان چه المپیادیهای نجوم چندی پیش سه مدال طلا آوردند.
حسینی گفت: به صورت اساسی برنامه ریزی میکنیم تا در این حوزه آن چه شایسته دانش آموزان است فراهم کنیم و مدارس دولتی نیز برای ما بسیار مهم بوده است و میخواهیم از نظر نیروی انسانی مدارس دولتی را تقویت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان نیز نقشهای جامع دریافت کرد و هزار دکتر-معلم را جذب میکند تا به عنوان نیرو در این دانشگاه خدمت کنند و زیر ساخت فیزیکی نیز در اختیار این دانشگاه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در آموزش و پرورش استثنایی بعد از ۳ دهه مجوز جذب هزار نفر نیروی توانبخشی را اخذ و نظام مداخله به هنگام را طراحی کردیم که ذیل آن مراکزی جامع طراحی شده و بچههای بیش فعال و دارای اختلال دریافتی و آسیب دیدگان گفتاری بدین مراکز مراجعه میکنند.