به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رضا مراد صحرایی در بازدید از سازمان نهضت سواد آموزی و نشست صمیمانه با همکاران این سازمان، ضمن تسلیت ایام سوگواری اربعین حسینی، اظهار کرد: دال مرکزی ما برای مدیریت نظام تعلیم و تربیت کشور یکپارچگی و یکی شدن است که مستلزم آن همدلی، همراهی و همسویی است.
وی افزود: واگرایی غیرقابل توصیفی در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد که باید آن را حل کنیم چراکه بزرگترین چالش ما همین واگرایی درونی نظام تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به یکپارچگی درون سیستمی، گفت: اگر بخواهیم نظام تعلیم و تربیت رشد کند، باید از درون قوی شود تا از بیرون رشد کند و اثرگذار شود.
صحرایی با بیان اینکه آینده هر کشوری از آموزش و پرورش کنونی آن قابل پیش بینی است، تصریح کرد: شرط لازم برای داشتن اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جامعه قوی، آموزش و پرورش قوی در اکنون آن جامعه است.
وی در ادامه تاکید کرد: اثر آموزش و پرورش در اکنون قابل مشاهده نیست و در آینده مشخص میشود، بنابراین انسانی که آینده نگر و آینده پژوهش باشد در آموزش و پرورش موفق خواهد بود.
صحرایی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه و تعمیق سواد، اظهار کرد: سواد را در زیست بوم کشورمان تعریف کنیم و اینکه برای رسیدن به آن باید چه کنیم و چه مسیری را طی کنیم. معیار ایران برای تعریف سواد را کشورهای دیگر نمیتوانند تعیین کنند و خودمان باید تعیین کنم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش کنیم تا مسئله آموزش و پرورش مسئله اول کشور شود، خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم که فرد، بیسواد شود تا اینکه بخواهیم او را باسواد کنیم.
وی گفت: باید پیگیری باشیم که توسعه و تعمیق سواد در سال ۱۴۰۲ یعنی چه و به مثابه چیست. قرآن، خواندن، نوشتن و حساب کردن دغدغه آموزش و پرورش است و باید برای این موارد در آموزش بزرگسالان مبتی بر علم خودش برنامه ریزی کنیم.
صحرایی با تاکید بر اینکه اجزای نظام تعلیم و تربیت باید مانند چرخ دندههای یک ماشین خوب کار کنند، گفت: در زمان مدیریت بنده تا آنجا که در توانم باشد، نهضت تقویت خواهد شد به شرط آنکه بازیگر فعال نظام تعلیم و تربیت باشد و مسئولیت انسداد بیسوادی کشور را برعهده بگیرد.
وی ادامه داد: نهضت باید اصلیترین راه حل ما برای انسداد بی سوادی در کشور باشد و برای این کار باید خودش را متناسب با رویکردها، ساختارها و شرایط جدید در تمامی ابعاد علمی، مدیریتی، آموزشی، برنامه ریزی درسی، آزمون سازی و روانشناسی بزرگسالان به روز کند.
در ابتدای جلسه علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با ارائه گزارش عملکرد سازمان در سالهای اخیر به تشریح نکاتی درباره اهداف و برنامههای تحولی در دست اقدام این سازمان پرداخت و مدیران بخشهای مختلف سازمان مسائل مهم حوزه خود را با وزیر آموزش و پرورش طرح موضوع کردند.