به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود گفت: در این مدت ۱۷ طرح و لایحه ارسالی از مجلس شورای اسلامی و ۱۸ استعلام دیوان عدالت اداری در جلسات شورای نگهبان بررسی و اعلام نظر شد.
وی افزود: لایحه شوراهای حل اختلاف که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و دوم شهریور ماه یکهزار و چهارصد و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۲ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: همچنین لایحه ساماندهی تجارت مرزی (کوله بری) در شورا بررسی شد که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت. طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه صنعت مورد تایید شورا قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در مورد طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها نیز این شورا هنوز ایراداتی دارد، یادآورشد: طرح تامین مالی تولید و زیر ساختها نیز با توجه به حجم این طرح ایرادات و ابهامات زیادی که داشت، علاوه بر شورا، هیات عالی نظارت در نامهای اعلام کرد که نسبت به موادی از طرح ایراد دارد.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح تمدید قانون پنج ساله ششم توسعه مورد مغایرت با قانون قرار گرفت، زیرا برخی موارد این مصوبه برای مجمع است. طرح حمایت از گزارشگران فساد نیز مورد ابهام شورای نگهبان قرار گرفت، اما طرح اصلاح ماده پنج بیمه کارگران ساختمانی به تایید شورا رسید.
طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص راهبرد چهارگانه رهبر انقلاب و اقدامات شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات باشکوه با توجه به هجمههای دشمنان به بحث انتخابات، گفت: راهبردهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب که ابتدای سال مطرح فرمودند در برگزاری انتخابات پیش رو بسیار مهم هستند و مبنای عمل همه دستگاههای مرتبط با انتخابات هستند.
وی افزود: ما از ابتدای امسال جلسات متعددی را با دستگاههای دخیل برای اجراسازی این راهبردها داشتیم؛ چرا که هر کدام از این دستگاهها بالاخره وظایفی در این خصوص دارند. شورای نگهبان هم در برخی از این راهبردها نقش اصلی و مستقیم دارد و در برخی از این راهبردها نقشی غیرمستقیم دارد، بالاخره همه دستگاهها در قبال این راهبردها وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند.
طحان نظیف افزود: سایر دستگاهها هم در قبال برخی از این راهبردها نقش دارند و اثرگذار هستند و وظایفی دارند. مثلاً نسبتبه مسائل معیشتی و وعدههایی که مسئولان میدهند اینها هم میتوانند نقش مهمی در راهبرد مشارکت داشته باشند. امیدوارم با اجرای صحیح بحث اعتمادسازی در این خصوص زمینه رقابت و مشارکت را بیشتر فراهم کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره برخی ادعاها که مرحله پیش ثبت نام را موجب کاهش مشارکت میدانند، گفت: پیشثبتنام مرحله جدیدی در فرآیند انتخابات است که در قانون انتخابات مجلس برای اولینبار پیشبینیشده و طبیعی است که در اجرای قانون مبنای عمل قرار گیرد. کما اینکه بحث پیشثبتنامها در این دوره اجرا و با استقبال خوبی روبرو شد.
وی افزود: مرحله پیشثبتنام مرحله صحت سنجی مدارک افراد از طریق دستگاههای تخصصی است البته همان ۵ یا ۶ موردی است که در قانون آمدهاست. ما در این مرحله ورودی نداریم، ولی بحث پیش ثبت نام یک مزیت است که افراد با دستگاههای تخصصی و مرتبط با موضوعات مواجه میشوند. مثلاً وزارت علوم راجعبه مدرک تحصیلی افراد اظهارنظر میکند و یا اینکه نیروی انتظامی نسبتبه بحث نظام وظیفه افراد اعلام نظر کند، یا اینکه سازمان استخدامی درباره وضعیت استخدامی افراد اعلام نظر میکند و یا اینکه دادستانی درباره بحث محکومیت افراد اظهارنظر میکند و حتی اگر شکایتی و اعتراضی است خود این مراجع با توجه به سوابق و اسنادی که در اختیار دارند موضوع را رسیدگی میکنند و به افراد پاسخ میدهند.
طحان نظیف گفت: ما تصور نمیکنیم که این موارد اثری در خصوص کاهش مشارکت داشته باشد، ضمن اینکه ما این موارد را در راستای حقوق داوطلبان و مردم ارزیابی میکنیم که به اتقان بیشتر قانون کمک میکند.
طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره نظر شورای نگهبان پیرامون مصوبه مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب، تاکید کرد: بر اساس قانون اساسی، تفاوتی بین مصوباتی که در صحن مجلس به تصویب میرسد و مصوباتی مانند لایحه عفاف و حجاب که بر اساس ترتیبات اصل ۸۵ (بررسی در کمیسیون به جای صحن مجلس) بررسی و تصویب میشود، وجود ندارد و هر دو باید در شورای نگهبان بررسی شود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: این موضوع موافقان و مخالفان زیادی دارد و در این مدت در شورای نگهبان و پژوهشکده این شورا سعی کردیم جلسات متعددی را با کسانی که درباره این لایحه نکاتی داشتند، برگزار کنیم تا ابعاد موضوع برای ما روشن شود.
وی تاکید کرد: مصوبه مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب الان در نوبت بررسی در شورای نگهبان است و بعد از اتمام بررسیها، نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد.
طحان نظیف درباره مرحله پیش ثبتنام گفت: در مرحله پیش ثبتنام حدود ۴۹ هزار نفر ثبت نام کردهاند که به ازای هر کرسی ۱۶۸ نفر میشود. پیشثبتنام یک مرحله جدید است البته ملاک ما ثبتنام نهایی است که از ۲۷ مهرماه انجام میشود.
وی ادامه داد: اگر این تعداد افراد پیشثبتنامی را با تعداد ثبتنامهای صورتگرفته در ادوار گذشته مقایسه کنیم، میتوانیم بگوییم که این تعداد حدود ۳ برابر شده که بالاترین نرخ در ادوار انتخاباتهای گذشته محسوب میشود بنابراین هر جوری حساب کنیم کسی از قلم نیفتاده است.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص مصوبه کنکور و احتمال تایید آن، گفت: ایرادات شورای نگهبان نسبت به اصل و زمان اجرای این طرح جدی است. اینکه مجلس با چه تدبیری میخواهد ایرادات را رفع کند موضوعی است که باید در جلسات تخصصی به آن پرداخته شود.
وی با بیان اینکه لایحه شورای حل اختلاف که از سال ۹۹ در حال رفت و آمد بین مجلس و این شورا بود، مورد تایید قرار گرفت، اظهار داشت: همچنین لایحه ساماندهی تجارت مرزی (کوله بری) در شورا بررسی شد که شورا ایراداتی به آن گرفته است.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در مورد طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها نیز این شورا هنوز ایراداتی دارد، یادآورشد: طرح تامین مالی تولید و زیر ساختها نیز با توجه به حجم این طرح ایرادات و ابهامات زیادی که داشت، علاوه بر شورا، هیات عالی نظارت در نامهای اعلام کرد که نسبت به موادی از طرح ایراد دارد.
طحان نظیف تصریح کرد: طرح تمدید قانون پنج ساله ششم توسعه مورد مغایرت با قانون قرار گرفت، زیرا برخی موارد این مصوبه برای مجمع است.
وی ادامه داد: طرح حمایت از گزارشگران فساد نیز مورد ابهام شورای نگهبان قرار گرفت، اما طرح اصلاح ماده پنج بیمه کارگران ساختمانی و طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه صنعت به تایید شورا رسید.
طحان نظیف افزود: لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری مازندران دوغارون و سرخس نیز مورد تایید شورا قرار گرفت، همچنین طرح اصلاح ماده پنج قانون سنجش به دلیل مغایرت با مصوبات شورا عالی انقلاب فرهنگی مورد ایراد شورا قرار گرفت.
وی افزود: طرح شفافیت قوای سه گانه هیات عالی نظارت در نامهای ایراداتی به این طرح گرفت که ما ایرادات را به مجلس ارائه کردیم
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای مشارکت در انتخابات گفت: راهبردهای چهارگانه رهبر انقلاب در برگزاری انتخابات بسیار مهم و مبنای عمل دستگاههای مختلف است.
طحان نظیف با اشاره به اینکه از ابتدای سال جلساتی با دستگاههای مختلف برای اجرای راهبردها برگزار شده است، اضافه کرد: شورا در برخی راهبردها نقش مستقیم و در برخی راهبردها نظر غیر مستقیم دارد و در هر صورت هر یک از دستگاهها باید به وظایف محوله خود عمل کنند و امید است با اجرای صحیح قانون و اعتمادسازی زمینههای مشارکت فراهم شود.
وی در مورد روند ادامه جلسات شورا با تشکلهای دانشجویی نیز توضیح داد: برای نخستین بار تشکلهای دانشجویی از صحن شورا بازدید کردند و بناداریم این جلسات ادامه پیدا کند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان همچنین نسبت به لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلاروس در زمینه همکاریهای امنیتی هم به علت استفاده از واژگان غیرفارسی ایراد گرفت.
طحان نظیف بیان داشت: عملکرد هیات عالی نظارت در خصوص مصوبه شفافیت باید از اعضای این هیات سوال شود البته رییس مجمع توضیحاتی ارائه داد، در هر صورت مصوبات باید فرایند قانونی را طی کند.
وی درباره طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول نیز گفت: آخرین نظر شورای نگهبان نسبت به این مصوبه آذرماه سال گذشته ارائه و با اصرار مجلس، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و مجمع باید درباره این مصوبه اعلام نظر کند.
طحان نظیف همچنین گفت: برای نخستین بار نمایندگان تشکلهای دانشجویی اخیراً از صحن شورای نگهبان بازدید کردند. بنا داریم اینگونه بازدیدها با حضور اقشار مختلف مردم تداوم داشته باشد.
وی درباره اصل ۱۵ قانون اساسی و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی نیز گفت: بنده تقریباً در هر نشست خبری به این موضوع اشاره میکنم که برخی از مصوبات با ایراد اصل ۱۵ قانون اساسی یعنی استفاده از واژگان غیرفارسی مواجه میشوند. دراینمیان مصوباتی داریم که تنها اشکال شان همین است و صرفاً بههمین دلیل به مجلس ارجاع میشوند و هیچ اشکال دیگری ندارند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: این موضوع به اطاله فرایند قانونگذاری، بالا بردن هزینههای تقنین و معطلی دستگاهها برای اجرای قانون میانجامد، در حالی که با یک عمل، قابل پیشبینی و قابل پیشگیری است. نمیتوان از شورای نگهبان انتظار داشت که به وظیفه قانونی خود عمل نکند، ولی میشود با تمهیداتی مانع این ایراد شد.
طحاننظیف پیشنهاد داد که مجلس توجه ویژهای به این موضوع داشته باشد و همانطورکه مثلاً صدا و سیما بهصورت ویژه به این موضوع میپردازد، در مجلس نیز کارشناسانی به طور ویژه و مستمر به پاسداری از زبان فارسی در مصوبه مجلس بپردازند؛ حالا یا از طریق کارشناسان یا مشورت با این عزیزان یا در تنقیح مصوبه قبل از ارسال یا هر تدبیری که صلاح میدانند.