فرزانه شریفی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد بازیهای رایانهای در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، راجع به بازیهای جدی توضیحاتی ارائه داد و گفت: بازی جدی یا serious game یک روند مطالعاتی در دنیاست و بیش از دو دهه است که آزمایشگاه، پروژه تحقیقاتی، و رشتههای تخصصی دانشگاهی به این حوزه اختصاص داده شده همچنین پروژه بسیاری از مطالعات و بازیهایی که در دنیا ساخته میشود با این هدف است.
وی با اشاره به تعریف بازیهای رایانهای ادامه داد: بازیهای جدی، همان بازی دیجیتال، ویدویی و بازیهایی است که روی رایانه و موبایل نصب میشوند، اما بجای آنکه هدف اصلی آن سرگرمی باشد از این سرگرمی برای هدف والاتری مثل آموزش، توانبخشی، درمان و تحقیقات استفاده میشود یعنی از المان جذابیت و سرگرمی بازی در خدمت اهداف جدی قرار میگیرند که به آن بازی هدفمند یا جدی میگویند.
شریفی در ادامه با ذکر مصادیقی افزود: بازیهایی که برای آموزش ریاضی یا زبان استفاده میشود یا در مراکز درمانی بازیهایی هستند که به عنوان اهرم درمای و توانبخشی برای درمان بیمارانی که اختلالات جسمی، حافظه و یادگیری دارند به دمت گرفته میشوند.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد بازیهای رایانهای در توصیف جایگاه شاخه بازیهای جدی در کشورمان گفت: در کشور ما بازی جدی به عنوان یک رشته دانشگاهی وجود ندارد، فقط رشته بازی سازی در مقطع کارشناسی در چند دانشگاه تدریس میشود.
وی ادامه داد: توجه به این رشته دانشگاهی در ۵ سال اخیر با توجه و اهمیت به حوزه بازی سازی و اساتیدی که دانش را به کشور منتقل کردند باعث افزایش تعداد دانشجویان این حوزه شده است. دانشگاههایی نظیر دانشگاه تهران، اصفهان، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه شریف در این زمینه فعالیت می کنند و اساتید به عنوان سر تیم پروژههای کارشناسی یا با هدف کارآفینی در این حوزه فعالیت میکنند.
شریفی از تجهیز آزمایشگاهی در این حوزه در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و گفت: یکی از اساتید توانمند حوزه بازی سازی در دانشگاه شهید بهشتی یک آزمایشگاه را در جهت تربیت علاقه مندان و کارآفرینان تجهیز و راهبری می کند.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد بازیهای رایانهای گفت: رتبه بندی دقیق و منسجمی درباره رتبه نبدی بازیهای جدی وجود ندارد. دلیل اصلی این است که بسیاری از بازی سازها با هویت فراملی بازی تولید می کنند یعنی در کشوری بازی میسازند و در کشور دیگری به انتشار میرسانند همچنین پروژههای بازی سازی به شکل فراملیتی با حضور چندبازی ساز از کشورهای مختلف تولید میشود.
شریفی با اشاره به جایگاه ایران در عرصه بازی سازی ادامه داد: اگر بخواهیم جایگاه خود را در منطقه بررسی کنیم. جایگاه خوبی داریم و در این زمینه پیشرو هستیم. همچنین در طی ۱۵ سال اخیر شرکتهای خوب و موثری در این حوزه فعال هستند و محصولات خود را صادر کردند و نسبت به بسیاری از کشورهای عرب زبان و فارسی زبان جایگاه قابل توجی در حوزه بازی سازی دارند.