به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از نسخه جدید شبکه «شاد» که در محل «شاد»، برگزار شد، اظهار کرد: از همه همکارانم میخواهم که با بررسی زمانهایی که در سالهای گذشته، به دلیل آلودگی هوا مجبور بودیم، کلاسها را تعطیل کنیم، از هم اکنون پیشبینی کرده و «شاد» را آماده آموزش کنند تا در آن روزهایی که کلاسها به دلیل آلودگی هوا یا حوادث دیگر تعطیل میشود، «شاد» قابلیت جایگزینی سریع کلاس واقعی را هم پیدا کند.
وی ادامه داد: واقعیت این است که کودکان و دانشآموزان ما، اصلیترین سرمایه کشور هستند که هر کاری برای آنها انجام دهیم، نشاندهنده اهتمام ما به شکوفا شدن آینده کشور است؛ زیرا آینده شکوفای ایران اسلامی حاصلجمع شکوفا شدن آینده یکایک فرزندان این کشور است.
صحرایی با بیان اینکه یکی از دغدغههای ما همواره این بوده است که بچهها در فضای مجازی، جستوجوهای سالم و ایمنی داشته باشند، افزود: دغدغه ما این است گشتوگذار مجازی دانشآموزان که جزوی از زندگی امروزشان است، با سلامتی و ایمنی کامل همراه باشد.
وی ادامه داد: در جنگ ترکیبی و شناختی که این روزها جهان درگیر آن است، شاهد آن هستیم که تمرکز فوقالعادهای روی انحراف ذهنی فرزندان ما اتفاق افتاده است؛ امروز دیگر جنگی در مرزها نیست بلکه نقطه تمرکز و حمله به مغزهای کودکان ماست که انعطاف فوقالعاده زیادی دارند و اگر راه درست را برای آنها هموار نکنیم، آسیبپذیری آنها زیاد خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «شاد»، نماد خودباوری و تبدیل تهدید به فرصت است، گفت: «شاد»، ما را در مقابل کرونا، پیروز کرد؛ یکی از میدانهای آسیبپذیری ما در بحران جهانی کرونا، مدرسهها و آموزش بود و اگر «شاد» نبود، بسیار وضعیت بحرانی پیش روی ما بود و از این بابت، باید به همه کسانی که در توسعه این نرمافزار، دست داشتند، خدا قوت بگوییم و از صمیم قلب از آنها تشکر کنیم.
وی اضافه کرد: «شاد» جدید در فضای پساکرونا یک مأموریت بزرگ دارد و آن هم این است که کلاس واقعی ما را به محیط یادگیری تبدیل کند و آن را از محیط آموزش ارتقا دهد؛ کلاس جایی است که بچهها باید یاد بگیرند نه اینکه صرفاً آموزش ببینند.
رجوع به «شاد» در ساعت غیر از ساعت رسمی، به عنوان بخشی از فعالیت آموزشی محسوب شود
صحرایی با بیان اینکه «شاد» میتواند مقدمهساز اجرای آموزشهای ترکیبی و تلفیقی در جهان پساکرونا و آموزش و پرورش متحول شده ما در دوران پسا کرونا باشد، ادامه داد: بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند بزرگترین یافته ما از کلاسهای مجازی دوران کرونا، کوچ ما از آموزشهای سنتی به آموزشهای نوین مبتنی بر رویکردهای تلفیقی خصوصا آموزش معکوس و آموزش آمیخته است. در آموزش معکوس، کلاس محل یادگیری است و نه آموزش.
وی با تأکید بر اینکه بچهها باید پیش از شروع کلاس، به کمک «شاد» درسها را بخوانند و کلاس به جای محیط آموزش به محیط یادگیری تبدیل شود، گفت: در کلاس محیط مذاکره و مباحثه باعث میشود که حل مسأله شکل بگیرد و راه آن هم این است که محتوای آموزشی قبل از کلاس، در «شاد» در دسترس بچهها قرار گیرد و مسؤولان آموزش و پرورش کاری کنند که رجوع به «شاد» در ساعت غیر از ساعت رسمی، به عنوان بخشی از فعالیت آموزشی آن دانشآموز تعریف و مورد ارزشیابی تکوینی قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش به نرمافزار ذرهبین اشاره کرد و افزود: این نرمافزار نوید بخش فراهم آوردن محیط امن مجازی برای کودکان ما محسوب میشود؛ در بسیاری از کشورهای جهان، برنامههای کاربردی والدینی یا مراقبت والدینی در دسترس همه قرار میگیرد و استفاده از آنها هم به لحاظ فرهنگی به گونهای جا افتاده است که مقدمه ورود به فضای مجازی، فضا و پنجرهای است که ایمنی آن به تأیید رسیده است.
وی تصریح کرد: اساسا کسانی که به دنبال استفاده بهینه از فضای مجازی هستند، پیش از آنکه دسترسی کودکان به این فضا را فراهم کنند، ایمنی و سلامت آن را تأمین و تضمین میکنند و این به معنای محدود کردن یا فیلتر کردن نیست؛ بلکه به معنای مصون کردن و جهت دادن است.
وی ادامه داد: یادگیری نحوه به کارگیری فضای مجازی یا فعالیت در فضای مجازی، یکی از تکالیف ما هست و آن را سواد رسانهای یا سواد استفاده از فضای مجازی میدانیم که یک کار بسیار مهم است.