به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شبکه من و تو یکی از شبکههایی بود که در ایام فتنه ۸۸ به عنوان یک بازوی رسانهای قوی در حوالی سال ۲۰۱۰ کار خود را آغاز کرد و از قضا خیلی زود به یکی از شبکههای پرمخاطب در بین شبکههای معاند تبدیل شد. یکی از عوامل موفقیت این شبکه در جذب مخاطب این بود که بر خلاف شبکه هایی، چون بی بی سی فارسی یا صدای آمریکا، رویکردهای سیاسی و خبری آن محدودتر و نامحسوستر بود و با چشم انداز ترویج سبک زندگی غربی برنامههای متنوعی را برای مخاطبان ایرانی تهیه میکرد؛ برنامههایی مثل بفرمایید شام، مسابقه خوانندگی، سالی تاک و برنامههایی از این دست به صورت کاملا هوشمندانه سبک زندگی سنتی و دینی جامعه ایران را هدف گرفته بودند؛ به طور مثال در برنامه «بفرمایید شام» این برنامه، زنان و مردان ایرانی نامحرمی که با پوشش غربی میهمان خانههای همدیگر میشدند، از مزایای زندگی در غرب سخن میگفتند، بدون رعایت چارچوبهای خانوادگی و مذهبی در کنار هم غذا میخوردند، کشف حجاب میکردند، میرقصیدند و حتی مشروبات الکی را سرو میکردند و در نهایت فضایی به مخاطب القا میشد که فضای زندگی غربی ایرانیان مقیم خارج از کشور را مملو از آزادی، پویایی، شادی و تفریح و سرگرمی نشان میداد؛ همین تاکتیک در سایر برنامهها نیز اجرا میشد و بدون نشان دادن ماهیت سیاسی مدیران این شبکه، تغییر سبک زندگی مردم ایران هدف اصلی این شبکه بود؛ البته پس از چند سال و به ویژه اغتشاشات سالهای ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ ماهیت پلید و ضد ایرانی من و تو نیز آشکارتر شد و به تدریج پخش مستندهای جدیدی از رویدادهای مهم انقلاب اسلامی، تطهیر خاندان پهلوی و مخدوش کردن انقلاب بزرگ مردم در سال ۵۷ به عنوان یکی دیگر از اهداف این شبکه نمایان شد.
درواقع در تقسیم بندی سطوح عملیاتی رسانههای فارسی زبان، بی بی سی فارسی در سطح تئوری پردازی و رابطه نظری، ایران اینترنشنال با تاکتیک عملیات میدان و رابطه میدانی و من و تو با تاکتیک حلقه رابط بین تئوری و عمل به برقراری رابطه عاطفی با مخاطب مشغول به کار بودند؛ لذا باید این نکته را دریافت که پشت صحنه شبکه من و تو که متشکل از طراحان هوشمند و استراتژیستهای رسانه بود امروز قرار است در بستر دیگری با همان هدف، اما با ابزار و شیوههای دیگری فعالیت کنند؛ امروز ناکارآمدی شبکههای ماهوارهای در جهت دهی فوری و سریع به مخاطب به دلیل رشد فزاینده شبکههای اجتماعی به ویژه اهمیت نفررسانه و فعالیت به صورت شبکههای گسترده، خوشهای و پراکنده بر مدیران این شبکه آشکار شده و تغییر ریل این رسانه نیز در همین راستاست؛ نتیجه تعطیلی شبکه من و تو به احتمال زیاد شکل گیری خرده رسانههای وابسته و هماهنگ، افزایش نفر رسانه ها، شبکه سازیهای خوشهای و گسترده در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی خواهد بود که ملزومات و شرایط فضای رسانهای مدرن را درک کرده اند و این بار از منظری دیگر افکار عمومی را هدایت خواهند کرد؛ از این رو نباید تعطیلی شبکه من و تو را به معنای واقعی پایان فعالیت رسانهای آنها فرض کرد؛ بلکه آنها به خوبی دریافته اند که ابزارها و رویکردهای سنتی و تکراری در فضای رسانه اثربخشی خود را از دست داده و باید طرحی نو درانداخت.
همین درک باید در میان مدیران کشور نیز تبیین شود که مقابله با رسانهها و جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن، اقتضائات و ملزومات جدید و نوین خود را دارد و نمیتوان با روشهای سنتی و گذشته، به مقابله با توطئهها و نقشههای دشمن پرداخت. امروز سواد رسانه، در کنار آمادگی نظامی، امنیتی و مولفههای مادی قدرت حائز اهمیت و توجه است، خوابیدن در باد پیروزی تعطیلی شبکه من و تو غفلت از سنگری دیگر در جبههای دیگر است که خیلی زود نشانههای آن در آرایش جنگی رسانه و جامعه برای متخصصان و اهل فن آشکار میشود؛ باید رسانه، تاکتیک ها، ملزومات، فرآیندها، روشها و تغییرات آن را شناخت و با آمادگی کامل مهیای جنگ در رعصهای دیگر از سوی دشمنان شد؛ طراحان اصلی شبکه من و تو خیلی زود با طرحی نو دشمنی خود را ادامه خواهند داد.
محمود رضا کبیری یگانه
کارشناس رسانه و فضای مجازی