به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، الهام یاوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، در پاسخ به اینکه برخی معتقدند وجود مدارس سمپاد سازگار با عدالت آموزشی نیست، اظهار کرد: مفهوم دقیق عدالت این است که مسیر برای بچههایی که توانمندی و استحقاق بیشتر برای رسیدن به کرسیهای ارزشمندتر علمی را دارند، باز باشد و این بچهها همانهایی هستند که ما در تلاش برای گزینش و پذیرش آنها در مدارس سمپاد هستیم.
وی با بیان اینکه ما با روشهای مختلف نحوه گزینش خود در سمپاد را آزمایش کردهایم، تاکید کرد: به نظر میرسد گزینش ما برای ورود به مدارس سمپاد به حد مقدورات انسانی دقیق است. از طرفی در نبود سمپاد کرسیهای ارزشمند دانشگاه فقط مخصوص کسانی خواهند شد که از آموزشهای غیردولتی برخوردار میشوند.
سهم بسیار ناچیز مدارس دولتی در رتبههای برتر کنکور
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به اینکه یعنی اگر رتبههای برتر کنکور سمپادی نیستند، حتما از مدارس غیردولتی هستند؟، بیان کرد: درصد خیلی بالایی از اینها از مدارس غیردولتی هستند. تعداد خیلی کمی از رتبههای برتر کنکور از دانش آموزان مدارس نمونه دولتی هستند و متاسفانه از بچههای مدارس دولتی در بین رتبههای برتر کنکور کمتر است و باید گفت کمتر از تعداد انگشتان یک دست از دانش آموزان مدارس دولتی در رتبههای برتر کنکور داریم؛ بنابراین اگر بچهای مستعد و پر تلاش است و استحقاق رسیدن به این مسیر را دارد، سمپاد ابزار خیلی خوبی برای رسیدن به کرسیهای برتر دانشگاه است.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا شما هم با چالش معلم در مدارس سمپاد مواجه هستید؟، عنوان کرد: معمولا دوستان در آموزش و پرورش مناطق لطف میکنند و سمپاد را در اولویت قرار میدهند. ما مدرسه بدون معلم نداریم، اما کیفیت معلمان متفاوت است.
کیفیت معلمان سمپاد متفاوت است
یاوری همچنین در پاسخ به اینکه آیا معلمان مدارس سمپاد نیز به اندازه دانش آموزان این مدارس متفاوت هستند؟، تصریح کرد: همانطور که دانش آموزان سمپاد به صورت طیفی هستند و از دانش آموزان خیلی قوی تا نسبتا قوی در مدارس سمپاد وجود دارد، در مورد معلمان هم همین امر صادق است و کیفیت معلمان متفاوت است. دانش آموزان در سمپاد فقط کتاب درسی را نمیخوانند، به همین جهت معلمی لازم دارند که مهارت بیشتر داشته باشد و علاقه او به یادگرفتن بیشتر باشد و از طرفی توانایی ارتباطی خوبی با بچهها داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما در سمپاد میتوانید ادعا کنید که تمام استعدادها را در کشور کشف کردهاید؟، توضیح داد: به هیچ وجه. ما در آزمون ورودی خود اغلب بر روی استعدادهای منطقی و کلامی متمرکز هستم و به همین جهت مثلا کسی که استعداد ورزشی یا هنری دارد ممکن است در آزمون ما پذیرفته نشود. از سوی دیگر به هر حال هر آزمونی خطایی دارد و ممکن است دانش آموزان خوبی باشند، اما در روز آزمون به هر دلیلی عملکرد خوبی نداشته باشند و در مقابل دانش آموزان خوبی نباشند، اما در روز آزمون با روشهای دوپینگی وارد سمپاد شوند. البته تعداد این دانش آموزان خیلی کم است و ما تلاش میکنیم این تعداد کمتر هم شود.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان معتقد است که کیفیت آزمون مدارس سمپاد از سال ۹۹ به بعد از جهت صحت، تنوع، سادگی و فراگیری سوالات دائما رو به بهبود است.
انواع سفارشات از سوی مسئولان مختلف برای ورود دانش آموزان به سمپاد
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا دانشآموزی به صورت سفارشی هم میتوانند وارد سمپاد شوند؟، تاکید کرد: به هیچ وجه هیچ سهمیهای برای ورود به سمپاد وجود ندارد و تنها ملاک ما برای ورود به سمپاد، آزمون ورودی است. به شدت ما قانون مدار عمل میکنیم و از این جهت گاهی مخاطبین خود را میرنجانیم. ما از مسئولان مختلف و از بخشهای مختلف انواع سفارشات را داریم که اغلب به این جهت است که قوانین ما را به درستی نمیدانند. همینطور از سوی آدمهایی که حاضرند مبالغ خیلی هنگفتی بپردازند تا دانش آموزی را در مدارس سمپاد راه دهند نیز انواع سفارشات را داریم، اما حتی به یک مورد هم جواب مثبت نمیدهیم.
به گفته یاوری، آزمون سمپاد پایه ششم فقط معطوف به تست هوش متمرکز است و به روی هوشهای پنج گانه مورد تاکید در آزمونهای بین المللی استاندارد تمرکز میشود، اما همین آزمون برای ورود به پایه دهم علاوه بر تست هوش اندکی به تست اطلاعات تحصیلی هم معطوف میشود که نوعی از فهم عمیقتر دانش آموزان و تحلیل جزوه درسی را میسنجند.
مهاجرت «سمپادیها» به اندازه مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاههای برتر کشور
وی در بخش دیگرسخنان خود با بیان اینکه به دلیل خلاء قانونی موجود، آموزش و پرورش پس از پایان تحصیلات عمومی مسئولیتی در مقابل بچههای سمپادی ندارد، افزود: از این رو پایگاههای داده و اطلاعات موثق آماری درمورد فارغ التحصیلان سمپاد وجود ندارد و نمیتوان گفت چند درصد این بچهها پس از اتمام تحصیلات خود دارای مسئولیت در کشور هستند، اما بر اساس نمونههای آماری که ما اطلاعات را جمع آوری کردیم، میزان مهاجرت در این بچهها کم و بیش شبیه هر جمع نخبگانی دیگری در کشور است.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درپاسخ به اینکه یعنی مهاجرت در بین سمپادیها بالا است؟، بیان کرد: بله خیلی پایین نیست و شبیه فارغ التحصیلان دانشگاههای خوب کشور و کم و بیش همان عدد است، اما همان درصد خوبی که داخل ایران باقی میمانند خوشبختانه مسئولیتهای خیلی کلیدی و ارزشمندی در حوزههای متفاوت ادبیات، هنر، فرهنگ، علم، تکنولوژی، پزشکی و مسئولیت مدیریتی در کشور میگیرند و ما سمپادیهای خیلی قوی داریم که الان به شدت اثرگذار هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه این خروجی و مهاجرت بر اساس هدف اصلی شما مبنی بر پرورش سرمایههای کشور برای آینده کشور نیست؟ ذکر کرد: همینطور است. علت عمده این مشکل نیز به شکافی بر میگردد که در سالهای قبل بین سمپاد و در دوره تحصیل عمومی با بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم ایجاد شده است. ما به شدت تلاش میکنیم این شکاف را کاهش دهیم و گفتگوی خوبی به ویژه با بنیاد نخبگان داشتهایم تا این بچهها پس از فارغالتحصیلی در مدارس جذب بنیاد ملی نخبگان شوند. در همین راستا سال قبل باشگاه دانشپژوهان جوان استقلال پیدا کرد تا مسئول پیوند این دو گروه به یکدیگر باشد. بچهها باید پس از فارغ التحصیلی مدت کوتاهی از این باشگاه خدمات دریافت کنند و بعد بلافاصله وارد برنامههای بنیاد ملی نخبگان شوند. بنیاد ملی نخبگان دستش بازتر است و حوزه مسئولیتش نیز همین است که فرآیند هدایت و بهکارگیری استعدادهای برتر را پیگیری کند.
وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا ۱۰۰ درصد فارغالتحصیلان شما در کنکور قبولی دارند؟، تصریح کرد: نه اینطور نیست، به هر حال بچهها در طول زمان ممکن است انگیزه درس خواندن را از دست دهند. از طرفی تیزهوش بودن به هیچ وجه برای موفقیت کافی نیست و احتیاج است این تیزهوش بودن همراه با تلاشش و کوشش باشد. البته درصد قبولی دانش آموزان سمپادی در کنکور خوب و درخشان است. ۶۵ درصد از مدال آوران المپیاد جهانی علمی سمپادی هستند و نزدیک ۷۰ درصد از رتبههای تک رقمی و زیر ۳۰۰۰ کنکور نیز از بچههای سمپاد هستند؛ بنابراین درصد قبولی سمپاد در کنکور چشمگیر است، اما به دلایل متفاوت ممکن است برخی دانش آموزان ما موفق نشوند.