به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد نوروزی مدیر مجموعه دانشبنیان دُناپ اظهار داشت: «دُناپ» به معنی «دنیای نوین آموزش و پرورش» است که یکی از شاخصههای آن بهرهمندی یکسان تمام دانشآموزان کشور از امکانات آموزشی است. با همین هدف کلیه تولیدات فاخر آموزشی این مجموعه اعم از خدمات آموزشی و تربیتی در این پلتفرم یا سکوی آموزشی قرار میگیرد و برای همگان در دسترس است و از این جهت فرقی بین دانشآموز کلانشهر با دانشآموزان سایر شهرها وجود ندارد.
نوروزی با اشاره به دلیل انتخاب عنوان «دُناپ» یا دنیای نوین آموزش و پرورش بر این پلتفرم آموزشی، تصریح کرد: دلیل انتخاب عنوان دنیای نوین آموزش و پرورش این بود که اعتقاد داریم دیگر با شیوه سنتی نمیتوان درس داد و این در حالی است که بواسطه گسترش فناوریهای نوین، کارکرد بسیاری از حوزهها هم تغییر یافته ولی حوزه تدریس در آموزش و پرورش همچنان به شیوه گذشته است. به همین دلیل سعی داریم دنیای جدیدی را برای دانشآموزان رقم بزنیم تا دانشآموزان لذت یادگیری هوشمند را تجربه کنند.
وی در ادامه یادآور شد، با همهگیری ویروس منحوس کرونا و بواسطه آن تعطیلی مدارس، جمعبندی ما این بود که بالاخره دوران فراگیری کرونا سپری میشود و مدارس هم به فعالیت خود ادامه خواهند داد، با این تفاوت که دیگر والدین دانشآموزان همانند گذشته مایل به استفاده صِرف از آموزش حضوری نیستند. بدین ترتیب این مجموعه دانشبنیان از سال ۱۴۰۰ با تشکیل کارگروه مطالعاتی ویژه آغاز به کار کرد و از سال ۱۴۰۱ کارگروههای تخصصی در مجموعه تشکیل شد که یکی از این کارگروهها، کارگروه فضای مجازی بود. در این کارگروه تقریبا شش ماه کار مطالعاتی انجام شد، بدین صورت که طی مدت یاد شده اسنادی در حوزه آموزش و پرورش قریب به ۲۰ کشور مختلف جهان و بیش از ۳۴ سند عالی در حوزه تکنولوژی و آموزش و پرورش مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت.
مدیر این مجموعه دانشبنیان گفت: در این مجموعه سندی به نام «دُناپ» تدوین شده است که یکی از کاکردهای آن پیادهسازی عدالت آموزشی است. به همین جهت سعی داریم طراحی و توسعه محصولات خود را مبتنی بر این سند انجام دهیم. که یکی از شاخصههای آن بهرهمندی یکسان تمام دانشآموزان کشور از امکانات آموزشی است.
وی افزود، به همین منظور توسعه سامانه مدیریت مدرسه را با لحاظ کردن تکنولوژیهای نوین آغاز کردیم تا بتوانیم تمام فرایندهای داخل مدرسه را از پیش ثبت نام تا ارائه کارنامه به واسطه ابزار روز آسان سازی کنیم و همچنین سرعت ببخشیم؛ علاوه بر این، سامانه آزمون هم راهاندازی شد که بر اساس موارد مختلف از جمله آزمونهای پیشین هر دانشآموز، آزمونهای بعدی را تولید میکند زیرا همواره دغدغه داشتیم که دانشآموزان در مدرسه فقط یکسری سئوالات مشترک را بدون توجه به سطح دانشآموز پاسخ می دهند که این خود اصل بیعدالتی آموزشی است.
نوروزی با اشاره به طراحی نخستین ربات آموزشی تعاملی با نام «رایمن» در این مجموعه دانشبنیان تاکید کرد: «رایمن»، نخستین ربات آموزشی است. هیچ سابقه ای درباره تولید و استفاده از ربات آموزشی در ایران وجود ندارد و در سایر کشورها هم باید جستجو کرد تا چنین امکانی را پیدا کرد رایمن دانشآموز را وارد یک گفتوگو میکند و به کمک داستانهای جذاب و بازی وارسازی مطالب درسی، درس خواندن و تمرین کردن رو به یک فعالیت جذاب تبدیل میکند.با توجه به اینکه بیش از 50�زمان معلمین صرف تمرین و مرور دروس میشود استفاده از رایمن باعث ذخیره زمان معلم و تمرکز بیشتر بر آموزش دروس میشود. لذا هر تولیدی که انجام دادیم نقش معلم، مدرسه و اولیا را هم لحاظ کردیم، اصول ما همواره همان خط قرمزهای آموزش و پرورش است به همین دلیل اسم «رایمن» را به عنوان دستیار هوشمند آموزشی انتخاب کردیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد، پلتفرم دناپ فعالیت خود را در چند بخش حیاتی تعلیم و تربیت شروع کرده و همواره به دنبال گسترش کاربرد تکنولوژی در این حوزه است زیرا تعلیم و تربیت نسل آینده با تکنولوژی روز گره خورده و ما در تلاشیم پیشرو و پرچمدار این حوزه در کشور باشیم.