به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حمید طریفی حسینی درباره جزئیات پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی مربی امور آموزش معلولان (کاردرمانگر و گفتاردرمانگر) در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، اظهار کرد: به طور کلی ۲۴۱۶ نفر برای شرکت در این آزمون استخدامی ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۱۱۶۸ نفر در مرحله آزمون کتبی پذیرفته شده و میتوانند وارد مرحله ارزیابی تکمیلی شوند.
وی درباره نحوه دعوت از پذیرفته شدگان برای شرکت در ارزیابی تکمیلی توضیح داد: برای ارزیابی تکمیلی سه برابر تعداد ردیفهای رشته شغل محل شهرستانها دعوت به مصاحبه میشوند به شرطی که آخرین نفر دعوت شده به مصاحبه بر حسب نمره حداقل ۵۰ درصد میانگین نمره سه نفر اول در هر رشته شغل محل را کسب کرده باشد؛ برای مثال اگر در رشته شغل محلی دو نفر نیاز داشته باشیم تا شش نفر را دعوت به مصاحبه میکنیم، اما به شرطی که آخرین نفری که دعوت به مصاحبه میشود حداقل پنجاه درصد میانگین سه نفر اول پذیرفته شده در آن رشته شغل محل را کسب کرده باشد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه در شهرستانها داوطلب زیادی برای شرکت در این آزمون استخدامی نداشتیم تقریبا در هر رشته شغل محل به همان تعدادی که نیاز داریم و یا با اختلاف یک الی دو نفر بیشتر به ارزیابی تکمیلی دعوت شدهاند. در واقع از ۱۱۶۸ نفر پذیرفته و دعوت به مصاحبه شده حدود هزار نفر میتوانند پس از ارزیابی تکمیلی پذیرفته شوند و رقابت سنگین نیست.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره ظرفیتهای خالی و امکان برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت برای یان آزمون استخدامی، خاطر نشان کرد: تعدادی از شغل محل هایمان خالی ماندهاند که بعدها در صورت موافقت سازمان اداری استخدامی میتوان برای این آزمون نیز مرحله تکمیل ظرفیت برگزار کرد. آن زمان اگر افرادی که هماکنون پذیرفته شده و حدنصاب لازم را آورده اند قبول کنند که به شهرستان دیگری برای ارائه خدمت روند، میتوان در تکمیل ظرفیت نیز تعدادی نیرو جذب کرد.
طریفی با بیان اینکه افرادی که نهایتا پذیرفته میشوند، تحت عنوان مربی امور آموزشی معلولان برای کاردرمانگری یا گفتار درمانگری جذب مدارس استثنایی یا مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام سازمان آموزش و پرورش استثایی شده و مشغول کار میشوند، تصریح کرد: ساعت کاری آنها مثل معلمان ابتدایی است و مثل بقیه معلمان نیز از مزایای رتبهبندی و از مزایای معلمان آموزش و پرورش استثنایی نظیر سنوات سختی کار هم برخوردار میشوند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه برای رسیدن به استاندارد مطلوب در حوزه توانبخشی، نیاز به جذب مقدار بیشتری نیرو داریم، در عین حال تاکید کرد: مهم این است که برای اولین بار فضایی فراهم شد تا نیروهای توان بخشی در طبقه بندی مشاغل معلمان وارد شوند. در حال حاضر کار اداری این امر نیز در سازمان اداری استخدامی در حال انجام است تا نیروهای توان بخشی نیز در نظام طبقه بندی مشاغل معلمان تعریف شوند. از این به بعد میتوانیم در آزمونهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش و یا در آزمون سراسری دانشگاهها اعلام نیاز خود را اعلام کرده و نیروهای خود را از این طریق جذب کنیم. این در حالیست که در دو دهه اخیر هیچ جذب رسمی نیروی توانبخشی در آموزش و پرورش استثنایی انجام نشده بود.
به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در این آزمون از لحاظ جنسیتی محدودیتی برای جذب نیرو وجود نداشته است و از بین ۱۱۶۸ داوطلب پذیرفته شده در مرحله نخست، ۹۲۰ نفر زن و ۲۴۸ نفر مرد بودهاند.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین این را هم گفت که از ۱۱۶۸ پذیرفته شده مرحله نخست آزمون مربی امور آموزش معلولان، ۴۹۲ نفر مدرک کاردرمانی و ۶۷۶ نفر مدرک گفتاردرمانی داشتند که یک نفر از آنها دانش آموخته مقطع دکتری، ۱۴۶ نفر دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد و ۱۰۲۱ نفر دانش آموخته مقطع کارشناسی هستند.
وی با بیان اینکه امیدواریم از بین این ۱۱۶۸ نفر، جذب حداکثری داشته باشیم، توضیح داد: پذیرفته شدگان مرحله اول ثبت نام خود برای شرکت در ارزیابی تکمیلی را انجام دادهاند، این افراد از امروز سهشنبه توسط ادارات کل آموزش و پرورش استانها برای ارائه مدارک و مستندات خود به منظور احراز هویت، مصاحبه گزینش و انجام کارهای پزشکی فراخوانده میشوند. این کار سه روز طول میکشد و نهایتا از یکشنبه پیش رو کانونهای ارزیابی فعالیت خود را آغاز میکنند.
طریفی درباره نحوه ارزیابی تکمیلی پذیرفته شدگان اولیه این آزمون نیز توضیح داد: در مرحله ارزیابی تکمیلی صلاحیت عمومی، تخصصی و اختصاصی داوطلبان از طریق سه ابزار «ایفای نقش»، «طراحی پروتکل مداخلهای» و «اجرای مداخله» احراز میشود.
در ابزار ایفای نقش، یکی از ارزیابها نقش اولیاء یا فردی را ایفا میکند و درباره شرایط دانش آموز استثنایی صحبت میشود و داوطلب باید در یک فضای همدلانه مخاطب را راهنمایی کند. در طراحی پروتکل مداخلهای، به داوطلب سناریویی داده و ویژگی داوطلب استثنایی بیان میشود و داوطلب باید متناسب با این شرایط یک طرح درمان یا پروتکلی را برای درمان آن دانش آموز استثنایی طراحی کند. در ابزار اجرای مداخله نیز داوطلب باید بر اساس یک سناریوی جدیدی که در اختیارش قرار داده میشود، در یک موقعیت شبیه سازی شده جلسه درمان و مداخله برای آن دانش آموز را به صورت عملی اجرا کند.
بنا بر اظهارات رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور سه ابزار یاد شده در ارزیابی تکمیلی دارای ۶۰۰ نمره هستند که سهم ۶۰ درصدی در قبولی داوطلب دارند، همچنین آزمون کتبی دارای ۴۰۰ نمره با سهم ۴۰ درصدی است و نهایتا و در مجموع داوطلب باید از هزار نمره آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی حدنصاب ۴۷۰ را کسب کند تا پذیرفته شود.
معا ن وزیر آموزش و پرورش استثنایی درباره تاریخ اعلام نتایج نهایی و استخدام و آغاز به کار این نیروها در مدارس و مراکز آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: پس از آغاز ارزیابی تکمیلی از روز یکشنبه تقریبا ظرف مدت یک هفته فرآیند ارزیابی تکمیلی را انجام میدهیم و امیدواریم در آذرماه یا نهایتا اوایل دی ماه کار جذب این افراد انجام شود. تا یک ماه آینده نتایج نهایی مشخص و کار جذب نیروها انجام میشود.
به گفته طریفی، دوره مهارت آموزی نیروهای جذب شده در آزمون کاردرمانگر و گفتار درمانگر وزارت آموزش و پرورش همزمان با آغاز به کار پذیرفته شدگان در دانشگاه فرهنگیان برگزار میشود. همچنین عمده این دوره شامل کارآموزی است که در مراکز و مدارس آموزش و پرورش استثنایی انجام میشود.