به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری امروز ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: تشکیل و راهاندازی دیوان عدالت اداری در دو اصل قانون اساسی دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به شکایات مردم از دستگاههای دولتی عملکرد و تصمیمات آنها پیش بینی شده است.
وی افزود: بسیاری از افراد و برخی از مسؤولین به حوزه کاری دیوان عدالت اداری آشنایی ندارند و در جریان صلاحیتهای این دیوان بیاطلاع هستند؛ از همین رو لازم است به این موضوع پرداخته شود.
رئیس دیوان عدالت اداری گفت: در اصل ۱۷۰ قانون اساسی تصریحا و در اصل ۱۷۳ به نحوه دیگری به تشکیل دیوان عدالت اداری اشاره شده است. شکایات مردم از دستگاههای دولتی در دیوان عدالت اداری قابل رسیدگی است.
حجتالاسلام مظفری خاطرنشان کرد: برخی افراد که ذی نفع هستند نسبت به مصوبات شورای اسلامی شهر و یا وزارتخانهها طرح شکایت میکنند؛ برخی نیز ذی نفع نیستند و علاقهمند به پیگیری از موضوعات هستند و نسبت به مصوبات ابلاغ شده طرح دوا میکنند.
وی با تاکید بر اینکه نظارت دیوان عدالت اداری، نظارت پسینی و پس از ثبت شکایت است، گفت: برخی اوقات یک مصوبه ۱۰ سال اجرا شده و برخی با استفاده از این مصوبه حقی کسب کرده اند و یا حقی از آنان ضایع شده است، پس از ۱۰ سال شکایتی علیه این مصوبه در دیوان عدالت اداری ثبت میشود؛ پس از رسیدگی این مصوبه باطل میشود.
حجتالاسلام مظفری بیان کرد: ممکن است برخی پس از ابطال مصوبهای که ۱۰ سال اجرا شده است، بگویند که تا کنون دیوات عدالت اداری کجا بوده؟ این طرح سوال در حالی است که دیوان عدالت اداری ناظر نبود بلکه با طرح شکایت میتواند به موضوعات رسیدگی کند.
وی افزود: این روند تا سال اجاری ادامه داشت؛ بر اساس قانون جدید در سال ۱۴۰۲ معاونت حقوق عامه در این دیوان تشکیل و راهاندازی شد. دستگاهها موظف هستند تصمیمات و مصوبات که به بخش عظیمی از جامعه تاثیرگذار است و یا مربوط به طیف عظیمی است را در سامانه ۱۲۰ ثبت کنند و کارشناسان این معاونت این مصوبات را بررسی و رصد خواهند کرد. رئیس دیوان عدالت اداری گفت: سامانه ۱۲۰ به زودی و به صورت رسمی رونمایی خواهد شد. این سامانه درحال حاضر فعال است و دستگاههای اجرایی تصمیمات خود را بارگذاری میکند.