به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان پایانهها و پارکسوارهای شهرداری تهران، امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از پایانه جدید شرق اظهار کرد: پایانه شرق جدید به صورت انسانمحور در نظر گرفته شده و در این راستا اولین پایانه کشور بوده و این هدف را تا حدی برآورده کرده است. این پایانه دوستدار خانواده است و در این مسیر فضاهای بسیار خوبی طراحی شده است.
وی با بیان اینکه پایانه شرق جدید جزو پروژههای قدیمی مدیریت شهری تهران است که از سنوات گذشته حدود دهه ۸۰ تجهیز کارگاه شده است، افزود: این پروژه قدمت زیادی دارد و سالها روی آن کار شده، اما به دلیل مشکلات متعدد و ابعاد پیچیده هیچگاه به بهرهبرداری نرسیده است.
مدیرعامل سازمان پایانهها و پارکسوارهای شهرداری تهران با بیان اینکه تلاش داریم این پروژه را به سرانجام برسانیم و در پی آن پایانه شرق قدیم در محدوده خیابان دماوند جمع شود، تصریح کرد: در پایانه شرق جدید هم دسترسی برای مترو، اتوبوس و تاکسی پیشبینی شده و در امتداد ایستگاه فرهنگسرا به عنوان توسعه این خط ایستگاهی برای پایانه شرق جدید در نظر گرفته شده است. در ترمینال غرب مسافت دسترسی به ترمینال درون شهری حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر است معضلی که در ترمینال جنوب هم وجود دارد، اما در پایانه شرق جدید ایستگاه مترو زیر ساختمان ترمینال طراحی و در حال اجراست. خطوط تاکسی و اتوبوس نیز با دسترسیهای با مسافت کم در این ترمینال در نظر گرفته شده است.
علیمردانی ادامه داد: دسترسیهای اصلی پروژه تسهیل شده و زیرساختهای لازم ایجاد شده است. در پایان تابستان با بهرهبرداری از پروژه به سمتی حرکت میکنیم که فرآیند جایگزینی ترمینال قدیم با پایانه جدید تکمیل شود. پیشبینی میشود سالانه حدود ۲ میلیون مسافر از طریق پایانه شرق جدید جابجا شوند.
وی گفت: به دلیل مسائل مختلفی افتتاح این پروژه تاکنون چندین بار با تاخیر مواجه شد. در برنامه داریم که فاز نخست این پروژه را در خردادماه سال جاری به بهرهبرداری برسانیم.
مدیرعامل سازمان پایانهها و پارکسوارهای شهرداری تهران افزود: همچنین در فاز دوم ساختمان آتشنشانی، اورژانس و زیرساختهای پشتیبانی تکمیل خواهد شد و البته در فاز نخست مترو به بهرهبرداری نمیرسد و کار با BRT و تاکسیها پیش خواهد رفت. البته از روز نخست بهرهبرداری فاز اول استقرار آتشنشانی، اورژانس و دستگاههای پشتیبان به صورت ایستگاه موقت انجام خواهد شد.
علیمردانی در خصوص دسترسیها و ورود و خروج مسافرین به این پایانه گفت: خیابانی به صورت اختصاصی برای پایانه طراحی شده که برای خودروهای شخصی و اورژانسی مورد استفاده قرار میگیرد. سیستمهای اطفاء حریق و ایمنی در این پایانه پیشبینی شده و برای هر ساختمان امدادرسان یک ساختمان مجزا در این پایانه پیشبینی شده است.
وی تاکید کرد: پس از بهرهبرداری از فاز نخست ظرف حدود ۳ ماه پایانه شرق قدیم بسته خواهد شد و به این ترتیب تا پاییز سال ۱۴۰۳ پایانه شرق قدیم جمعآوری میشود. برای زمین پایانه قدیم نیز برنامههایی برای مولدسازی از سوی شهرداری تهران در نظر گرفته شده است.