به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در نخستین کنگره بین المللی علم و قرآن گفت: یکی از انواع اعجاز قرآن این است که در قلمروهای علمی گوناگون سخنانی اعجازگون مطرح کرده است. اعجاز علمی قرآن یعنی برخی آیات آن اشاراتی رازگونه به مطالب علمی دارند که مردم زمان نزول قرآن عاجز و ناتوان از کشف آن بودند و مدتها بعد توسط دانشمندان علوم به ویژه علوم پژوهی کشف شده است و در آینده نیز خواهد شد.
وی افزود: البته جستجوی موارد اعجاز قرآن گاهی آنچنان صورت افراطی پیدا کرده که به تحمیل فرضیهها یا نظریههای تجربی تغییر پذیر مشروط و احتمالی بر الفاظ قرآن بدون اتکا بر قواعد صحیح و معقول تفسیری منجر شده است. این قرآن، قرآن جاودان، همه زمانی و همه کسی است.
صحرایی گفت: افراط نه تنها به افزایش باور مسلمانان به قرآن کمک نکرده و نمیکند، بلکه از ارزش و اهمیت این کتاب الهی در نگاه مردم کاسته و آن را پایینتر از تلاشهای پر نقص بشری به تصویر میکشد و حتی موجب بدبینی دانشمندان مسلمان به تفسیر و علوم دینی شده و این تصور غلط را ایجاد میکند که تفسیر قرآن، بی قاعده است و میتوان هر چیزی را به آن نسبت داد.
وی ادامه داد: در برابر این رویکرد افرایطی نگاه صحیح به اعجاز علمی قرآن با پایبندی به اصول و قواعد تفسیر علمی تحقق مییابد.