به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، اولین نشست مطالبه گری دانشجویی (جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی) به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه با حضور علی مهدوی خواه، معاونت پرورشی فرهنگی اداره کل خراسان رضوی در تالار امام علی (ع) پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد برگزار شد.
در این جلسه بسیج دانشجویی به نمایندگی از دانشجویان به بیان برخی از مسائل و ابهاماتی در خصوص معاونت پرورشی و فرهنگی پرداخت، در ابتدا محدثه رضائی، جانشین خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد اظهار کرد: دلیل دعوت جنابعالی به عنوان اولین مسئول اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در اولین نشست از سلسله نشستهای مطالبه گری دانشجویی دانشگاه فرهنگیان منویات مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبنی بر اهمیت و لزوم تقویت معاونت پرورشی است.
وی در ادامه صحبتهایش بیان کرد: در اولین جلسه مسئولین پای میز مطالبه دانشجویی، تلاش ما در بسیج دانشجویی حضور مسئولین اداره کل آموزش و پرورش در دانشگاه برای شنیدن مطالبات دانشجویی دانشگاه فرهنگیان است که خیلی زودتر از اینها باید اتفاق میافتاد، اما این حضور جنابعالی پای مطالبات دانشجویی اقدام مبارکی است که ان شاءالله ادامه دار باشد.
رضائی باتوجه به تاکیدات سال قبل و امسال رهبری درخصوص خط و مشی فعالیتی معاونت پرورشی در مجموعه آموزش و پرورش مطرح کرد؛ مشخصا برای مباحث مورد تاکید ایشان مبنی بر «جذاب بودن کار پرورشی»، «هویت ملی» و «رسیدن کار پرورشی به کف میدان و دانشآموز» چه تدابیر و برنامههایی مدنظر داشتید؟
وی مطرح کرد؛ در برخی مدارس که برای کارورزی مراجعه میکردیم، شخصی از پرسنل مدرسه به عنوان کاربر سامانههای آ. پ از جمله اتوماسیون و نورینو و... بود که مسئولیت ثبت گزارشات و به نوعی گزارش سازی بر اساس ذرهای واقعیت اجرا شده را برعهده داشت. با توجه به سابقه مسئولیت وزارتی حضرتعالی و اینکه از طریق سامانه سعی در یکپارچه سازی فعالیتها و گزارشهای سطوح مختلف عملکرد بودید، تعبیرتان از صحت و سقم اطلاعات و پدیده سامانهزدگی چیست؟
وی ادامه داد؛ اقداماتی مثل اینکه از دانش اموز بخواهیم صوت قرآن خود را بفرستد (که مشخص شود صوتش اشکال دارد یا نه) یا اینکه مرجع تقلید خود را در سامانه ثبت کند نشان دهنده اوج فاصله حوزه فعالیتهای قرآنی با بدنه دانشآموزی جامعه است. چرا در دورهای که ارتباط با دانش آموز نیاز به ادبیات مشترک و فهم نیازهای او داد به سراغ این طرحهای قدیمی و ناکارآمد رفتهاید؟
رضائی تصریح کرد؛ گزارشهایی از مدارس درخصوص آمارسازی شنیده میشود که امیدواریم صحیح نباشد، اینکه در برخی مدارس تعدادی از افراد با دریافت حقوق ماهیانه ۲میلیون تومان مامور هستند تا صرفاً در سامانه نورینو آمار ثبت کنند و برای کارآمد جلوه دادن این سامانه حتی اقدام به امارسازی هم میکنند.
زینب فرهنگ دوست از فعالین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد تصریح کرد؛ شیوه فعلی پیش گرفته در مورد آموزش مباحث دینی از جمله نماز در مدارس ما دارای اشکال است و بسیار با روش تبلیغ دین پیامبر اکرم (ص) فاصله دارد.
رضائی افزود؛ یک انتقاد مهم استقرار نگاه آماری بجای نگاه کیفی و فرآیندی میباشد که توسط جنابعالی در مدت مسئولیت تان در معاونت پرورشی ایجاد شده. مدارس بواسطه اینکه ملزم به بارگذاری آمار در نورینو هستند در قالب دسته بندیهای غیر واقعی قرار گرفتند و این نگاه کمی و آماری باعث شده خلاقیتها و نوآوریهای مدارس در مناطق محروم دیده نشود. (بعلت اینکه دسترسی مناطق محروم به سامانه کمتر هست و طبیعتا امکان ثبت آمار کمتری در نورینو دارند)
رقیه انوری از دیگر فعالین بسیج دانشجویی عنوان کرد؛ مدت زمان نگاه کمی و ارزیابی و نظارت باید به صورت مقطعی در مدارس مستقر باشد نه به عنوان راهبردی اساسی در مسائل پرورشی!
در ادامه مینا میرزایی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد با توجه به جایگاه مسئولیتی معاونت پرورشی فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد؛ گزارش عملکردی مطرح شده از سوی معاونت پرورشی فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نه تنها راضی کننده نیست بلکه بسیار حداقلی و در قبال این جایگاه هیچ محسوب میشود.
وی افزود؛ چرا باید حضرت آقا برای موضوع معاونت پرورشی بارها و بارها تکرار و تاکید کنند و مسئولین ما در ادارات کار جدی و عمیقی انجام ندهند.
وی همچنین اضافه کرد؛ متاسفانه در بین مسئولینی که مسئولیت میگیرند، ما شاهد هستیم که آنها پیش زمینه و تخصصی در زمینه سیاست گذاریهای کلان تربیتی ندارند.
دلشاد غلامی از دیگر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان افزود؛ ما باید مسائل پرورشی فرهنگی از جمله نماز را از مظلومیت و روند کارهای تکراری دربیاوریم.
زینب محمد دوست، فعال بسیج دانشجویی در رد بهتر شدن پیگیریهای اوضاع نماز در مدارس با توجه رصد و تجربیات میدانی مطرح کرد؛ در مدارس حاشیه شهر ما شاهد بودیم که در یک مدرسه دخترانه فقط یک دانش آموز به اقامه نماز در کل مدرسه ایستاده بود.
فاطمه صادق احمدی از ادوار بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در عدم تایید رسیدن کارهای پرورشی و فرهنگی از جمله توجه به نماز در کف مدارس با توجه به گزارشهای مطرح شده از سوی آقای مهدوی خواه عنوان کرد؛ متاسفانه در بعضی از مدارس دیده شده اذان در حالت تند و دو ایکس پخش شده تا زمان کمتری به این امر اختصاص پیدا کند یا گاها در مدارس به دلیل گزارش سازی دانش آموز اجبارا به سمت نماز هدایت میشود که اینها اثر ضد تربیتی را دارد.
رضائی در بخش دیگر برنامه افزود؛ از اوایل سال تحصیلی جاری شنیدههایی از کارنامه پرورشی برای دانش آموزان داشتیم که ابعاد، تاثیر و تطابق آن با اصول تربیتی انقلاب اسلامی و همچنین سند تحول بنیادین جای سوال دارد. ضمن توضیح بفرمایید چقدر تحقق پیدا کرده است و چه نکاتی درباره تحقق یا عدم تحقق آن وجود داشته است.
وی در ادامه پرسید؛ هدف طرح چهارده صفر دو چه بود؛ چرا ما شاهد فراز و فرود این طرح در انتخابات و بعد از آن بودیم، مگر قرار نبود فعالیتهای موثر تربیتی داشته باشد که بعد از ۳ ماه به یک میلیون دانش آموز کنشگر برسد؟