به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مسعود درستی در سمینار تخصصی بررسی ابعاد مختلف پروژه احداث خطوط جدید شبکه متروی تهران که توسط شرکت متروی تهران برگزار شد با بیان اینکه امروز بابت چرایی و چگونگی تکمیل شبکه متروی تهران گرد هم جمع شدیم، گفت: ما امروز شاهد هستیم که مترو سهمی کمتر از ۱۰ درصد در حمل و نقل در تهران دارد و این در حالی است که سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی شهروندان کمتر از ۲۵ درصد بوده و برای ارتقاء جایگاه مترو باید کارهای زیادی انجام دهیم.
وی با بیان اینکه در حال حاصر از ۷ خط مترو حدود۳۰۰ کیلومتر و بیش از ۱۵۰ ایستگاه داریم که برای ارتقاء همین ۷ خط مترو باید در حوزه زیرساخت و ارتقاء ناوگان اقدامات مهمی انجام دهیم، افزود: مردم به علت کمبود ناوگان آنطور که باید و شاید از مترو استفاده نمیکنند و مهمترین گام ورود ناوگان و ارتقاء زیر ساخت است و در سنوات گذشته کارهای زیادی در مورد ارتقاء ناوگان رخ داده است.
مدیرعامل شرکت متروی تهران افزود: مهمترین اتفاق فعلی دو قرارداد مهم و کلیدی است که قرارداد۶۳۰ واگن یکی از آنهاست که به نظر میرسد امروز به لحاظ اجرایی به جایی رسیده که تا یک سال آینده شاهد ورود قطارها و اتفاقات خوب باشیم. همچنین قرارداد قطار ملی نیز قرارداد دیگر است که پیگیر انعقاد قرارداد نهایی آن هستیم و روزهای آخر برای نهایی شدن طی میکند و مجوز سازمان مدیدیت نیز برای قرارداد ۱۱۳ واگن اخذ شد.
وی با بیان اینکه مرور دو سال گذشته متروی تهران نشان میدهد که علیرغم ورود ایستگاههای جدید به مدار، خیلی اتفاق خاصی در افزایش تعداد مسافر در مترو رخ نداده است، گفت: در حال حاضر تعداد مسافران مترو در حد یکمیلیون و۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر باقی مانده است و با این ۷ خط نباید منتطر معجزه در افزایش تعداد مسافر داشته باشیم و متروی تهران نیاز به خطوط جدید دارد و شبکه متروی تهران با ۷ خط ناقص است و باید برای رسیدن به سهم۷۰ درصدی در حمل و نقل عمومی کار جدید توسعهای انجام دهیم و بر همین اساس ما را آماده عملیات اجرایی ۴ خط مترو کرد.
درستی با بیان اینکه با ۱۷۰ کیلومتر خطوط جدید و ۱۳۰ ایستگاه جدید، به نظر میرسد در ۶ الی ۷ سال آینده این هدف را محقق کنیم و سهم بهتری در جابجایی مسافر با احداث خطوط جدید داشته باشیم، اظهار کرد: متروی تهران به تنهایی اتفاق خاصی رقم نمیزند و اگر سایر مدهای حمل و نقلی پا به پای مترو ارتقاء پیدا کند در کنار یکدیگر میتوانند به تکلیف ۷۰ درصدی برسند و امید است در سنوات آتی سایر مدهای حمل و نقل به موازات مترو ارتقاء یابد تا شرایط حمل و نقل عمومی در شهر تهران ارتقاء مناسب داشته باشد.