به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اظهار کرد: یک دغدغه بزرگ در مدیریت شهری بحث فرسودگی ناوگان در حوزه حمل و نقل است. در تهران حدود ۸۰ هزار دستگاه تاکسی داریم که بیش از نیمی از آنها فرسوده و به لحاظ آلودگی فنی و ایمنی دچار مشکل هستند و در شهر تردد میکنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران افزود: برای نوسازی تاکسیها سه خودروی پیشنهادی وجود دارد، در حالی که سال گذشته صرفاً یک خودرو در طرح نوسازی مورد استفاده قرار میگرفت.
وی ادامه داد: علاوه بر این خودروهای برقی نیز بهزودی وارد خواهند شد و شهرداری تهران با استفاده از ظرفیتها و پتانسیل شرکتهای داخلی تفاهمنامهای را با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد کردند که ذیل آن سازمان تاکسیرانی توافقنامهای با ۵ شرکت خودروساز داخلی منعقد کرده است. بر این اساس تا به امروز موافقتنامه ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی برقی امضا و فراخوان اولین بخش از این خودروهای برقی بر روی سایت سازمان گذاشته شده است.
به گفته وی، ۱۰۰۰ دستگاه هماکنون وارد شهر تهران شدهاند که برای ۲۰۰ دستگاه از این خودروها پلاک تاکسی صادر شده است.
مالکی گفت: خوشبختانه این تاکسیها به صورت گردشی ویژه در سطح شهر و در بخشهای پر ازدحام و دارای آلاینده و قسمتهایی که به خدمات ویژه نیاز دارند مانند فرودگاهها و راهآهن در حال فعالیت هستند و زیرساختهای شارژ هم در ۶ نقطه از سطح شهر برای آنها مهیا شده است. خدمات پس از فروش نیز به ازای هر ۳۰۰ دستگاه خودرو در سطح شهر دایر است و هیچگونه دغدغهای از این بابت وجود ندارد.
نوسازی ۴۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران تا پایان سال جاری
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران افزود: با تدبیر مدیریت شهری تا پایان سال ۹۰۰ ایستگاه شارژ خودرو دیگر اضافه خواهد شد و با این تعداد نزدیک به ۴۰ هزار دستگاه خودرو برقی را به راحتی میتوانیم پوشش بدهیم و برای شارژ تاکسیهای برقی مشکلی نداشته باشیم.
وی ادامه داد: حرکت به سمت خودروهای برقی حرکت به سمت هوای پاک است و یک دغدغه جدی در تمام کلان شهرهاست.
مالکی با اشاره به نوسازی ۴۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال گفت: با توجه به توافقنامههایی که با وزارت صمت داشتیم شاهد نوسازی ۴۰ هزار دستگاه خودرو خواهیم بود که تا پایان ۱۴۰۳ این مهم محقق خواهد شد.
پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی تعمیرات خودرو به رانندگان تاکسی
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران افزود: برای نخستین بار در سازمان تاکسیرانی وامهایی را برای تعمیرات خودرو میدهیم، بسیاری از تاکسیها در تهران وجود دارند که نواقصی در بخشهای ایمنی فنی و آلایندگی دارند، اما مشمول طرح نوسازی نمیشوند، چراکه خودرو باید به سن فرسودگی یا سن ۱۲ سال برسد.
وی ادامه داد: با توجه به نرخ اقلام و هزینهها و شرایط اقتصادی بسیاری از رانندگان برای تعمیرات خودرو با مشکل مواجه بودند و نمیتوانستند معاینه فنی دریافت بکنند، امسال بر اساس موافقتنامهای که با شرکت ایران خودرو و سایپا و همچنین بانک رسالت داشتیم، تسهیلاتی برای تعمیرات خودرو تا سقف ۸۰ میلیون تومان برای خودروهای سواری و ۱۰۰ میلیون تومان برای خودروهای ون قائل شدیم.
مالکی افزود: راننده نیاز به پرداخت وجه ندارد و صرفاً با مراجعه به نمایندگیهایی که معرفی میشوند تعمیرات خودرو انجام میشود و صورت وضعیتی که نمایندگی به ما ارسال میکند را توسط بانک پرداخت میکنیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ضمن اشاره به سقف میزان تسهیلات ارائه شده گفت: ما تا سقف ۵۰۰۰ دستگاه خودرو را برای تسهیلات تعمیرات خودرو امسال در نظر گرفتیم.
وی بیان کرد: برای خودروهای برقی با توجه به توافقنامههایی که با شرکت خودروسازی داریم، تسهیلاتی توسط شرکت خودروساز داده میشود، به عنوان مثال برای خودروی برقی که در حال حاضر در حال ثبتنام هستیم ۶۰۰ میلیون تومان هم شرکت خودروساز با همین کارمزد ۸ درصد به راننده تسهیلات میدهد.
درخواست سازمان تاکسیرانی از والدین دانشآموزان
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: سامانهای برای سرویس مدرسه دانشآموزان در وزارت کشور راهاندازی شده است که درخواست داریم والدین دانشآموزان برای سرویس مدرسه ثبتنام کنند؛ تاکنون ۲۲ هزار نفر دانشآموز ثبتنام و ۱۲۰ شرکت برای خدماترسانی نیز اعلام آمادگی کردهاند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه برای تأیید و احراز صلاحیت شرکتهای ارائهدهنده متقاضی خدمت و همچنین تاکسیرانان و رانندگانی که در این حوزه مقصد فعالیت دارند، نیازمند زمان جهت بررسی مدارک هستیم، بنابراین هر چه زودتر والدین در این سامانه ثبتنام کنند که کارها زودتر انجام میشود، البته سامانه پشتیبانی نیز توسط شهرداری تهران بهزودی راهاندازی خواهد شد.