به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی چمران رئیس شورای شهر امروز ١۵ مرداد ١۴٠٣ در نشست خبری به موضوع حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: نیمی از بودجه شهرداری را برای این کار گذاشتیم.
وی ادامه داد: سال گذشته بعد از تصویب بودجه، ١٠ هزار میلیارد فقط برای حمل و نقل عمومی دوباره در اختصاص دادیم.
چمران گفت: مقالهای از مرکز مطالعه مجلس درمورد حمل و نقل عمومی نوشته شده بود و گفتند که شهرداری برای حمل و نقل بودجه خوبی نگذاشته است این در حالی است که نیمی از بودجه شهرداری صرف حمل و نقل شده است.
وی ادامه داد: میزان اتوبوسهایی که در ١٠ سال تزریق شده بود بسیار کم است و میزان نیاز با تولید اتوبوس برابری ندارد. این مقاله پیشنهاد داده بود که خرید خارجی داشته باشیم تا این کمبود جبران شود.
رییس شورا با بیان اینکه با توجه به تولیدات داخلی و مشکلات خرید خارجی هنوز به نتیجه خوبی نرسیدیم، گفت: وجود ۹۰۰ اتوبوس در تهران به نسبت سالهای گذشته بسیار آمار خوبی است، اما ما به دنبال ۲ هزار دستگاه بودیم، اما متاسفانه مشکلاتی وجود دارد.
چمران با بیان اینکه خیلی از پروژههای دیگر را حذف کردیم و به جای آن برای حمل و نقل وقت و بودجه گذاشتیم تا عمر مردم صرف ترافیک نشود، گفت: بسیاری از تفاهمنامه و قراردادها بسته شده است و دوستان در دولت باید به کمک ما بیایند تا بتوانیم کار را به پایان برسانیم.
به گفته چمران، کارهای دیگری را هم شاهد بودید مانند راهپیماییها، عیدغدیر و... در وسعت و مقیاس بزرگ انجام شد. شما در برج میلاد شاهد هستید که مقاومت به نمایش گذاشته میشود و محرم شهر هم دوباره از دیگر کارهای فرهنگی است که عملیاتی شده است.
رئیس شورای شهر در پاسخ به این پرسش که با توجه به حواشی اخیر در صحن شورا و تهدید به استعفا و... آیا امکان دارد تغییر و تحول در بدنه شهرداری وجود دارد، گفت: پیش بینی نباید انجام دهم، اما قاعدتا شرایط به گونهای است که فکر میکنم اگر این مسیر را ادامه دهیم به صلاح شهر است مگر مشکل خاصی پدید آید. پیش بینی من این است تغییر و دگرگونیها به ما آسیب میرساند در عین حال که مسیر اصلاح را میرویم.
رییس شورا در خصوص پیش پرداخت واگنها گفت: نزدیک به ۱۰ درصد پرداخت شده است و ۵ درصد آن باقی مانده است؛ با طرف چینی صحبت شده و آنها کار را آغاز کردهاند.
وب با بیان اینکه از واگنهای در حال ساخت بازدید و تایید صورت گرفته است، گفت: اگر باقی مانده پرداخت شود تا پایان سال حداقل یک رام قطار و بقیه آن به ترتیب وارد کشور خواهند شد.
رییس شورای شهر گفت: یک برنامه از واگنسازی در تهران پیشبینی کردیم و دوستان هم اصرار دارند حتما از واگنهای ملی بازدید شود.
وی با اشاره به نظارتهای صورت گرفته بر روی اقدامات شهرداری تهران گفت: پروژههای عمرانی ناظر مقیم دارند و نظارت کلی بر روی شهرداری کار شورا است.
وی در خصوص ورود تراموا گفت: تراموا در حال حاضر قابلیت اجرا ندارد چرا که مصوبه شورا را ندارد، دو نمونهای که وارد میشود آزمایشی است و اگر مورد تأیید بود و در شورا تصویب شد شهرداری میتواند نسبت به خرید و واردات اقدام کند، تا زمانی که تراموا به تصویب نرسد نمیتوان به عنوان یک پروژه از آن نام برد. باید طرح به تصویب برسد و بودجه آن تأمین شود تا بتوان طرح را اجرا کرد و تراموای که در حال حاضر در مورد ان صحبت میشود هدیه چین است.
وی با بیان اینکه ما ایده داریم به جای ۱۶ متر مربع فضای سبز ۲۸ متر مربع فضای سبز داشته باشیم، گفت: کسانی که در شمال شهر باید درخت بکارند ما به آنها میگوییم درختهایشان را به مناطقی که فضای سبز ندارد تزریق کنند.
چمران در خصوص عملکرد شهرداری در تحقق برنامه چهارم، گفت: برنامه چهارم یک جزوهای دارد و درصد بالایی از این جزوه عملیاتی شده، اما از طرفی دیگر بخشهای مختلف حمل و نقل عمومی عملیاتی نشده است.
وی به تلاشهای شهرداری تهران برای تسهیل حمل و نقل عمومی اشاره و گفت: شهرداری مجبور شده است برای ساخته شدن واگن پول قرض کند تا به کشور منتقل شود. حتی درمورد ساخت اتوبوسها، بانک مرکزی تایید کرده و میگوید پول را پرداخت کردیم، اما همچنان به حساب چینیها واریز نشده است. اما فکر میکنم شهریور ماه اتوبوسها وارد تهران شوند.
چمران با اشاره به تایید فرمانداری برای خرید اتوبوس و واگن، گفت: ناوگانهای مسافربری ما کم است مخصوصا اینکه الان نزدیک اربعین هستیم.
وی افزود: مصوباتی که هیئت وزیران باید بدهند، داده شده و منع قانونی برای ورود هرگونه اتوبوس وجود ندارد حتی به ما گفته شده که اتوبوسهای دسته دوم هم میتوانید بخرید.
رییس شورا در ادامه گفت: قراردادهای مترو مشکلی ندارد و قرارداد واگنها را عملیاتی کردیم و از ۶۵۰ واگن به عدد ۷۹۱ رسیدیم هرچند که باید این تعداد را هم به ۱۰۵۰ برسانیم تا نیاز مردم برطرف شود.
چمران در خصوص پیش پرداخت واگنها گفت: شهرداری بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی دارد، ولی نمیتواند ۱۵ درصد کامل را برای خرید اتوبوس و واگن بدهد. دولت هم نگفته است که پول را نمیدهد بلکه تصویب شده تا این پول را پرداخت کند. تمامی مراحل طی شده، اما سربزنگاه متاسفانه عملیاتی نشد، ولی در حال پیگیری هستیم.
وی با اشاره به مصوبه ساخت تراموا در تهران گفت: در شورای عالی ترافیک ورود تراموا را تصویب کردند، اما در شورای فعلی تصویب نشده و ما به دوستان گفتیم این طرح را به شورای فعلی هم بیاورند تا تصویب شود.
رییس شورا با اشاره به وقوع فرونشست در پایتخت گفت: در کمیته مهندسی و فنی مختص به فرونشست جلسات فراوانی گذاشته شد.
چمران تصریح کرد: ما به جای اینکه آبهای سطحی را به فاضلاب بفرستیم بهتر است در شهر اینها را جمع آوری و هدایت کنیم.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران به نسبت شهرهای دیگر درخصوص نوسازی بافت فرسوده جلوتر است، گفت: ما جدیدا به جا ثی بافت فرسوده بافت ناکارآمد بگذاریم که به ۶ هزار هکتار میرسد. ریزدانگی، ناپایداری و عدم دسترسی مناسب در مجموع در مرتبه بافت فرسوده قرار میگیرد. ما در بخش دوم ساختمانهای ناپایدار هم اضافه کردیم.
چمران با بیان اینکه ما در سالهای گذشته برنامه داشتیم که در بافت فرسوده هیچ نوع عوارض ساختمانی نگیریم، گفت: مدتی بعد مجلس تصویب کردند ۵۰ درصد این عوارض را باید پرداخت کنند، اما دولتها در هیچجا این ۵۰ درصد عوارض را نمیگیرند، اما در ایران ۱۰۰ درصد عوارض را نمیگیرد.
رییس شورا در ادامه با بیان اینکه دادستانی تهران فردا دعوت کردند تا در موضوع ناایمنی ساختمانها ورود کند، گفت: با ورود دادستانی بسیاری از ساختمانها مجبور شدند ایمن سازی کنند و اگر بعد از بازدید سازمان مدیریت بحران ساختمانی مشکل داشت و ایمن سازی نکرد، باید این ساختمان را تعطیل کنند.