به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا کاظمی در دیدار صمیمی با کارشناسان معاونت پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه در آموزش و پرورش همیشه نگاه بنده، نگاه به ارتقای حوزه پرورشی بوده است، اظهار کرد: امروز خوشحالم که در دیدارهای صمیمانه خود با معاونتها، اولین دیدار خود را با حوزه پرورشی و فرهنگی گذاشتم.
وی ادامه داد: امیدوارم با روحیه همدلی، هماهنگی و هم اندیشی در دورهای که این سربازی نصیب من به عنوان یک معلم پرورشی شده است دغدغههای مقام معظم رهبری را محقق کنم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت حوزه پرورشی و فرهنگی گفت: آنچه میماند رفتار انسان است، اگر شهیدان رجایی و باهنر در عمق تاریخ ماندگار شدند به دلیل داشتن رفتار و نگاه ماندگار بود.
کاظمی در جمع کارشناسان حوزه پرورشی و فرهنگی، اشاره کرد: به شما ادای احترام میکنم و از همه شما به عنوان یک معلم و مربی سپاسگزارم، شما سربازان گمنام حوزه پرورشی در جمهوری اسلامی ایران هستید که مظلومانه و سخت کوشانه تلاش میکنید تا بخش مهمی از اهداف نظام تعلیم و تربیت را پیش ببرید.
وی با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت دو مأموریت اساسی دارد که این مأموریتها "یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ " است افزود: انتقال باورها، ارزشها، آداب و رسوم و سبک زندگی از مأموریتهای مهم نظام تعلیم و تربیت است که برعهده ماست و بخشی از آن در کتب درسی وجود دارد.
کاظمی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و بیان کرد: رهبری در حوزه پرورشی، دانشگاه فرهنگیان و استعدادهای درخشان تاکید دارند اگرچه که با مطلوبیتهای جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین فاصلههای زیادی داریم، اما باید تلاش کنیم این فاصله را کم کنیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در حوزه پرورشی و فرهنگی ۷۰ چالش اساسی شناسایی و احصاء شده است، اما این حوزه از ضریب نفوذ پایین و آمارگرایی افراطی رنج میبرد و فعالیتها با صف فاصله دارد.
وی ادامه داد: نگاه تربیتی و فعالیتهای تربیتی به عنوان مهمترین موضوع در نظام تعلیم و تربیت مورد ارزشیابی قرار نمیگیرد باید حوزه پرورشی در نظام سنجش و ارزشیابی و سبد فعالیتها دیده شود.
وی اضافه کرد: در نگاه بلند مدت باید جایگاه فعالیتهای پرورشی و فرهنگی را در برنامه درسی جای دهیم چراکه دانش مقدمه تربیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.
کاظمی با بیان اینکه دو نگاه در شرایط کنونی به عنوان راه برون رفت از چالشها تلقی میشود، گفت: باید فعالیتها را به سمت مدرسه ببریم و از فعالیتهای نمادین برون مدرسهای که ضریب و اثربخشی پایینی دارد بپرهیزیم.
وی اذعان کرد: نکته دوم این است که بهترین راه تحقق اهداف تربیتی نقش پذیری دانشآموزان باشد. هر دانش یک تشکل و یک نقش شعار من بود باید تمام مهارت مورد نیاز در تشکلها شکل بگیرد. تشکلهای غیررسمی هم اهمیت دارند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: هرچه بستر نقش پذیری دانش آموز در مدرسه بیشتر مهیا شود در فرایند تربیتی موفقتر خواهیم بود. باید بتوانیم برای کاهش ارتباط صف و ستاد هیأت اندیشه ورز و حلقههای میانی را شکل دهیم.
کاظمی بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران باید تربیت نخبگان علمی را به صورت ویژه و گلخانهای مدنظر قرار دهیم که باشگاه دانش پژوهان جوان به عنوان شتاب دهنده خوب در این موضوع، زمینه رشد و شکوفایی نخبگان را فراهم میکند و باید در حوزه پرورشی نیز این نگاه ایجاد شود.
وزیر دولت چهاردهم بیان کرد: ضرورت دارد در حوزه پرورشی یک مجموعه سمپادی در بخش تربیت دینی، فرهنگی و قرآنی شکل بگیرد و به صورت ویژه بر روی حوزههای قرآنی کار کنیم تا زمینه رشد و شکوفایی استعدادها ایجاد شود. همچنین اکنون از کمبود نخبگان فرهنگی هنری متدین و تربیت یافته تراز سند رنج میبریم که این امر نیز باید جبران شود.
کاظمی افزود: نگاه بنده به مسائل آموزش و پرورش چارچوب دار است، اما ویژه بر روی مسائل حوزه پرورشی دغدغه دارم و پای فعالیتهای این حوزه هستم به ویژه به حوزه آسیبهای اجتماعی شخصاً ورود پیدا میکنم.
وی با بیان اینکه حوزه نماز و قرآن در آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد و من، خود را وقف نماز و قرآن میکنم گفت: حوزه پرورشی و فرهنگی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی همچنین سند تحول بنیادین گلوگاههای نظام تعلیم و تربیت هستند که به صورت جدی پیگیری مسائل این حوزهها را انجام میدهم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت حوزه قرآن گفت: مهمترین مأموریت من در حوزه آموزش و پرورش حوزه قرآن و نماز است. موضوعات فرهنگی هم بسیار مهم است باید دغدغههای فرهنگی نظام را احصاء کنیم چرا که حرکت ما در حوزههای فرهنگی باید کاهش دهنده دغدغههای کلان کشور باشد.
کاظمی با بیان اینکه توسعه و ترویج ارزشهای دفاع مقدس جزو مهمترین مأموریتهای ماست؛ گفت: آنچه در حوزه پرورشی و فرهنگی به صورت هفتگی گزارش میخواهم بحث حوزه آسیبهای اجتماعی است، زیرا این بخش دغدغه و مطالبه رهبری قرار گرفته است.