به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، مراسم افتتاحیه چهارمین دوره پارلمان دانشجویی امروز (چهارشنبه) در مرکز پژوهشهای مجلس برگزار شد.
بابک نگاهداری، در این مراسم مردمیسازی حکمرانی را یکی از رویکردهای مورد تاکید رهبر انقلاب دانست که رئیس مجلس هم این رویکرد را در قوه مقنه پیگیری میکند.
وی ادامه داد: مرکز پژوهشهای مجلس هم به جد در اقدامات خود رویکرد مردمیسازی را در اولویت قرار داده و اقدامات مهمی را در سطوح مختلف در این زمینه انجام داده است.
نگاهداری راهاندازی پارلمان دانشجویی را نمادی از اقدامات مرکز پژوهش در زمینه مردمیسازی دانست و گفت: مردمیسازی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد اشاره و توجه قرار گرفته است. تحقق این هدف دارای پیچیدگیهایی است که همه ارکان کشور باید برای حصول به این مهم، دست به دست هم بدهند. در حال حاضر با همه تلاشهایی که در این زمینه صورت گرفته نتیجه رضایتبخش نیست.
وی افزود: قانون اساسی از مشارکت مردم در تصمیمسازی و تصمیمگیری و اجرا سخن میگوید؛ بنابراین باید این پرسش را از خود بپرسیم که مشارکت مردم تنها در کسب قدرت است یا بلکه در اداره امور و اداره قدرت هم باید نقش داشته باشند.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس تصریح کرد: مشارکت مردم فقط محدود به زمان انخابات نیست بلکه بعد از آن هم مردم باید در اداره امور نقش داشته باشند و برای این امر سازوکار مناسب باید شکل گیرد.
وی با طرح این پرسش که چرا مردمیسازی محقق نشده است، تصریح کرد: برای تحقق این امر به چهار سطح اقدام نیاز داریم که مرکز پژوهشهای مجلس در هر چهار سطح و به حد بضاعت خود اقداماتی را طراحی و اجرا کرده است.
نگاهداری نخستین اقدام و سطح را گفتمانسازی برای مشارکت مردم دانست و ادامه داد: ایجاد ذهنیت و گفتمان مشترک بین مردم و مسئولین برای مشارکت مردم و اینکه این مشارکت باعث ارتقای حکمرانی و کارآمدی میشود، ضروری است. مردم راهحل برون رفت از مشکلات هستند نه آنگونه که برخی تصور میکنند مردم خود بخشی از مشکل هستند که این انگاره غلط است.
وی در توضیح اقدامات مرکز پژوهشهای مجلس، افزود: در این زمینه مرکز پژوهشهای مجلس منشور حکمرانی مردمی را آماده کرده و به مسئولان ارائه کرده است و همچنین ترویج حکمرانی مردمی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی مسئله دوم را بسترسازی قانونی برای مشارکت مردم دانست و گفت: وقتی گفتمانسازی انجام شد و ذهنیت مشترک شکل گرفت باید بستری برای این مشارکت فراهم شود؛ در این زمینه هم اقدامی در جهت تدوین قانون مورد نیاز انجام دادیم که در دست مجلس برای بررسی و تصویب است.
نگاهداری مرحله سوم را نهاد سازی دانست و تصریح کرد: امروز نیاز به نهادهایی داریم که به عنوان حلقه میانی عمل کنند و ارتباط نهاد حکمرانی با مردم را برقرار کنند؛ پارلمان دانشجویی میتواند نقش همین حلقه واسط و میانی را ایفاء کند.
رییس مرکز پژوهشهای مجلس، حضور دانشجویان در چهارمین دوره پارلمان دانشجویی را کمک به حل مشکلات کشور دانست و ادامه داد: در این پارلمان ما به شما کمک میکنیم تا برای ورود به عرصه عمومی توانمند شوید و شما هم با ایدههای خلاقانه خود کمک حال ما هستید و این را بدانید که پارلمان دانشجویی تمرینی برای توانمند شدن در عرصه حکمرانی است.